Budowa dworca Łódź Fabryczna. Magistrat chce na początku marca przejąć działkę firmy Enkev

Marcin BereszczyńskiZaktualizowano 
Budowa dworca przebiega sprawnie. Problemem jest wywłaszczenie działki firmy Enkev. Zajmuje ona ok. 20 proc. powierzchni placu budowy. Wykonawca nie może wejść na ten teren. Obawia się opóźnienia prac
Budowa dworca przebiega sprawnie. Problemem jest wywłaszczenie działki firmy Enkev. Zajmuje ona ok. 20 proc. powierzchni placu budowy. Wykonawca nie może wejść na ten teren. Obawia się opóźnienia prac Grzegorz Gałasiński
Prace przy budowie Fabrycznego postępują zgodnie z planem. Jest tylko jeden wyjątek: wykonawca wciąż nie może wejść na teren firmy Enkev.

Wykonawca budowy dworca Łódź Fabryczna przedstawił harmonogram prac na 2015 r. Nie zdradził jednak, że rośnie ryzyko niedotrzymania terminu ich ukończenia, choć od wielu miesięcy wysyła w tej sprawie pisma do Urzędu Miasta Łodzi. Wykonawca nie może wejść na teren firmy Enkev, aby rozpocząć tam robót. Konsorcjum alarmuje, że z tego powodu może nie ukończyć prac do 30 września, czyli w terminie zapisanym w umowie. Żąda rozmów o przesunięciu terminu i dodatkowych płatnościach.

Enkev to producent materacy z włókien naturalnych. W ubiegłym roku obchodził 50-lecie działalności produkcyjnej w Łodzi. Zatrudnia 200 osób. Konflikt z władzami Łodzi zaczął się, gdy zapadła decyzja o budowie Fabrycznego i sieci ulic wokół niego. Projektowana ul. Nowotargowa miała przechodzić przez środek działki należącej do firmy Enkev. Wiadomo było, że firma będzie musiała znaleźć nową lokalizację. Pozostawało pytanie, za ile?

Władze Łodzi zaoferowały Enkevowi 17,8 mln zł. Firma oszacowała koszt terenu i przeniesienia produkcji na 65 mln zł. Druga oferta Łodzi była o milion złotych wyższa, a trzecia to 26 mln zł. Do porozumienia nie doszło. Kolejnej oferty nie było, bo władze miasta postanowiły przejąć ten teren na podstawie tzw. specustawy pozwalającej wywłaszczyć właścicieli działek, przez które ma przebiegać droga. Wywłaszczenie jest możliwe po uprawomocnieniu się zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wykonawca Fabrycznego złożył wniosek o ZRID rok temu. Został on jednak wycofany, bo magistrat zmienił plany dotyczące przebudowy ul. Tuwima i połączenia Nowowęglowej z Wierzbową. Kolejny ZRID oprotestował Enkev. Sprawą zajął się międzynarodowy trybunał arbitrażowy, który wydał decyzję korzystną dla Łodzi. Cóż z tego, jeśli w lipcu wojewoda łódzki uchylił ZRID i przekazał do ponownego rozpatrzenia. Od tego czasu minęło pół roku. Pat trwa. A wykonawca Fabrycznego co miesiąc pisze do władz Łodzi, że ryzyko niedotrzymania terminu rośnie z dnia na dzień. Działka Enkevu zajmuje ok. 20 proc. placu budowy dworca.

- Teren firmy Enkev zostanie przejęty na podstawie ZRID, a kwota odszkodowania będzie przedmiotem postępowania po wydaniu ZRID. Termin poprawionego wniosku o wydanie ZRID określony został na koniec lutego - utrzymuje Marcin Masłowski, rzecznik prezydenta Łodzi. - Nie są prowadzone negocjacje z firmą Enkev w sprawie wykupu działki. Rozmowy od 2007 r. nie przynosiły rezultatu z powodu rozbieżności finansowych.

Rzecznik poinformował też, że Enkev odmówił wpuszczenia na swój teren ekip wykonawcy, aby mogły one dokonać pomiarów i odwiertów. Badania rozpoczną się dopiero po wydaniu ZRID. Masłowski dodaje, że roszczenia dotyczące zmiany terminu i płatności zostały odrzucone przez władze miasta i inżyniera kontraktu, bo są bezpodstawne pod względem formalnym, prawnym i kontraktowym.

NA NASTĘPNEJ STRONIE: HARMONOGRAM BUDOWY DWORCA ŁÓDŹ FABRYCZNA

Harmonogram prac budowy podziemnego dworca Łódź Fabryczna:

Zgodnie z umową budowa Fabrycznego, która kosztuje 1,76 mld zł, ma być zakończona do 30 września 2015 r. W pierwszym kwartale ma być ukończona konstrukcja żelbetowa, czyli płyta denna i stropy podziemnego parkingu i dworca PKS. Jednocześnie trwać ma budowa peronów. Montaż torów zacznie się tam w drugim kwartale.

Budowa zadaszenia budynku dworca ma zakończyć się do połowy roku. W tym czasie rozpocznie się montaż instalacji wewnątrz obiektu.

W pierwszym kwartale rozpocznie się również budowa zbiorników retencyjnych, które są niezbędne do użytkowania budynku dworca. Powstaną wzdłuż południowej ściany dworca.

W tunelu prowadzącym z Fabrycznego w stronę Widzewa już na przełomie stycznia i lutego zacznie się układanie torów. Niebawem rozpocznie się budowa części tunelowej pod wiaduktem na ul. Kopcińskiego. Zacznie się też budowa nowego wiaduktu na ul. Tramwajowej i kładki przy parku im. 3 Maja.

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 28

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

P
Prawnik

Pada stwierdzenie: "Sprawą zajął się międzynarodowy trybunał arbitrażowy, który wydał decyzję korzystną dla Łodzi" Czy Pan Redaktor wie, o czym pisze. Czy Pan widział i czytał ten wyrok? Co to znaczy: "korzystny dla Łodzi"?

Marzy mi się lokalne dobre dziennikarstwo. Był okres, gdy Dziennik miał ambicje dochodzenia do prawdy i rzeczywistego opisu sytuacji. Szkoda, że dzisiaj większość tytułów idzie ku tabloidom, gdzie rzuca się "nośne" hasła i opinie. Ale cóż zrobić?

O
Obserwator

Teraz dopiero startuje Niciarniana, są opóźnienia roczne na Tramwajowej, wydawane są nowe decyzje budowlane itd. Legenda o blokowaniu przez Enkev już nie trzyma próby czasu. Zastanówcie się czym teraz będziecie tłumaczyć opóźnienia. No chyba tym, że Enkev pochował wam łopaty, zawirusował system IT w koparkach itd... Można dalej się ośmieszać. Jaka jest prawda, każdy widzi gołym okiem. Ale prasa wiernie dalej prezentuje jedynie słuszną linię ludowej władzy!!! Ale jaja

q
ququ

to dlatego, że w magistracie mają tylko 13 pensji wypłacanych. Jakby mieli 15 to by lepiej pracowali, a tak to nie ma się czego spodziewać. Za 13 pensji w roku też byście tak pracowali.

k
koszmar

to 65 milionów za działke w NCŁ, o wiele, wiele razy wiekszą od tej pod Bramę Miasta... wraz z fabryką, całym parkiem maszynowym i stratami z tytułu przeniesienia zakładu produkcyjnego, który zatrudnia set.. osób jest bardzo niską ceną. I dziwi bardzo dlaczego Miasto trwa w tak głoopim uporze i naraza na straty i bezsensowne konflikty nasze miasto!

A
Antonio Banderas

Od ponad 4 lat i pojawienia się ten cudnej ekipy urzędników-stale-uśmiechniętych-piarowców. Ile już było takiach artykułów? Głośno o nich u nas w USA od lat. Adios.

J
JOLA

PRZEWIDYWANY TERMIN ODDANIA BOCZNICY KOLEJOWEJ FABRYCZNA 2029 - 2035 r.

x
xperia

Obejrzałem tez film z 2013 roku i wychodzi, że przy tym tempie prac jeszcze sporo tych filmów powstanie...

G
Gość

za przejmowane działki. Prezydent działa w naszym imieniu - dobrze lub źle.

p
pisiorek

Wychwyciłeś nieistotny błąd i się wymądrzasz.
Ale co do meritum wpisu łodzianina już nic nie masz do napisania.

c
czytelnik

Kto wydał pozwolenie na budowę na czyjejś działce. Przecież inwestor musi złożyć oświadczenie o dysponowaniu terenem na cele budowlane.
Przy staraniach się o dotacje unijne trzeba było mieć pewność, że nie będzie żadnych zacięć. Trzeba było mieć taki wariant, żeby Dworzec mógł funkcjonować bez dróg na tej działce.
Enkev ma też swoje racje. Jak wywłaszcza się np. kogoś kto ma mały, stary, drewniany domek oszacowany na 60.000 zł, to temu komuś robi się krzywdę, bo ten domek jest dla niego wszystkim i zapewnia mu bezpieczeństwo, a z taką kwotą nic nie zrobi. Podobnie jest z tą fabryką. Przecież, oprócz wartości różnego majątku jest jeszcze wartość produkcji, przestawienia technologii do nowych warunków itd.
Ale trzeba było o wszystkim myśleć, a nie planować taką skomplikowaną inwestycję na nieswoim terenie. I jeszcze się ZDiT stawia wobec wszystkich.

Ł
Łodzianin

dworzec taki jest Łodzi potrzebny , "jak zającowi dzwonek na polowaniu" , ale megalomani , za Nasze pieniądze tworzą swoje pomniki , tak byłóo nz fontanną "wagina kropy" ,ale to pryszcz w porównaniu z dworcem , jezeli nie będzie tunelu do kaliskiej , i trasy do Wrocławia i Poznania , to wyrzucone pieniadze ...i kto ma ich rozliczyć ???? wyborcy są zmanipulowani i ogłupiuali , siedzą jak te muły bezmyslne przed tvn i klaszczą jak idioci ..."takie mamay klimaty i społeczeństwo"

l
lodzianin

Trzeba być kompetnym imbecylem zeby przy takiej inwestycji nie wykupić działki na dojazd do dworca.Nieprawdaż pani Zdanowska.

g
gyt

Hejterzy z UM do roboty, a nie klepać komentarze i dawać minusy przy opiniach które są prawdą, ale nie są po waszej myśli

p
panna lodzia

TANCZACA NA STOLE OGARNIJ SIE....

xxx

Swoje oddaj za darmo albo za grosze , niech zapłacą odpowiednią kasę to firma na pewno się zgodzi . Już podczas wywłaszczeń pod autostrady okradli ludzi z pieniędzy za odszkodowania . Wiadomo drogi muszą powstać ale nie kosztem zwykłych ludzi , państwo i tak nie pozwoli za darmo poruszać się po autostradach !

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3