Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budynek dworca Fabrycznego będzie budowany od dachu?

Marcin Bereszczyński
Z Fabrycznego wywieziono już 450 tys. metrów sześciennych ziemi
Z Fabrycznego wywieziono już 450 tys. metrów sześciennych ziemi Maciej Stanik
Na Fabrycznym najpierw zostanie zbudowany dach, a dopiero później podłoga, czyli podziemna stacja kolejowa. To nie absurd, tylko pomysł na przyspieszenie prac, aby wykonawca wyrobił się w terminie, czyli zbudował dworzec do końca lutego 2015 roku.

- Jest brana pod uwagę taka możliwość - potwierdza Jacek Przybylak, dyrektor techniczny budowy dworca Fabrycznego. - Wszystko będzie zależało od terminów uzyskania pozwoleń na budowę. W maju na budowanych ścianach szczelinowych położona zostanie żelbetowa płyta. A wtedy możemy zacząć budować górę dworca, a dół dopiero później. Jeszcze w tym miesiącu postaramy się znaleźć wykonawcę dachu.

Na kolejność prac mogą też wpłynąć - i to dosłownie - wody podziemne.

- Musimy pokonać słup wody o głębokości 10 metrów. To największy problem techniczny na tej budowie - powiedział Jacek Przybylak. - Obawiamy się tego podziemnego jeziora. Stale monitorujemy wody podziemne i mamy opracowanych kilka wariantów, jak odwodnić teren budowy, aby nie doszło do czarnego scenariusza i opóźnień wywołanych soczewką wodną.

Wykonawca ma przygotowane dwie metody odwodnienia terenu budowy. Obie są już gotowe do wdrożenia, ale jedna z nich może mieć wpływ na sąsiednią zabudowę i konieczne będzie przeprowadzenie konsultacji. Metoda zakłada obniżenie poziomu wód gruntowych. Z ekspertyz uzyskanych przez wykonawcę budowy Fabrycznego wynika, że sąsiednie budynki nie będą zagrożone.

Obecnie przy budowie Fabrycznego pracuje 55 koparek. Wywieziono już 450 tys. metrów sześciennych ziemi. To czwarta część tego, co powinno zostać wywiezione z budowy. Do budowy ścian szczelinowych zużyto już 30 tys. metrów sześciennych betonu.

Ściany są już niemal zakończone wzdłuż podłużnych boków dworca. Niebawem rozpocznie się wykop i stawianie ścian szczelinowych dla potrzeb tunelu prowadzącego z Fabrycznego w stronę Łodzi Widzewa. Ściany szczelinowe mają być stawiane latem. Staną od dworca do wiaduktu przy Kopcińskiego, a może nawet dalej.

Trwają też prace nad nową organizacją ruchu wokół Fabrycznego. Niebawem zostaną tam zamknięte drogi. W przygotowaniu rozwiązań komunikacyjnych pomaga zarządowi dróg specjalistyczna firma. Pierwsze zmiany w organizacji ruchu mają mieć miejsce przed wakacjami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki