MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Czy da się żyć bez samochodu, prądu czy smartfona? Eksprymentowali w ramach projektu Łódzkie szkoły dla klimatu

Magdalena Jach
Magdalena Jach
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Czy da się żyć bez samochodu, prądu czy smartfona? Na te pytania mogą już odpowiedzieć uczestnicy drugiej edycji projektu Łódzkie szkoły dla klimatu. I to nie tylko w teorii. Wszyscy wzięli udział w eksperymentach, podczas których przekonali się, czy można inaczej funkcjonować w dzisiejszym świecie, mając na uwadze dobro planety i jej zasobów dla przyszłych pokoleń.

Czy da się żyć bez samochodu, prądu czy smartfona? Eksprymentowali w ramach projektu Łódzkie szkoły dla klimatu.

Wręczeniem nagród dla najaktywniejszych uczniów zakończyła się druga edycja projektu pn. „Łódzkie szkoły dla klimatu”, organizowanego wspólnie przez Urząd Miasta Łodzi i Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła”. Jego celem jest szeroka edukacja ekologiczna, ale nie tylko teoretyczna. Uczestnicy wchodzą realnie w działania na rzecz obrony środowiska i klimatu – uczą się, jak żyć, aby troska o planetę była nie tylko ideą, a przekładała się na codzienność w domu, w szkole, w pracy.
W tym roku do projektu przystąpiły: XV Liceum Ogólnokształcące, XVIII Liceum Ogólnokształcące, XXI Liceum Ogólnokształcące, XXIII Liceum Ogólnokształcące, XLIII Liceum Ogólnokształcące, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, Zespół Szkół Budowlano-Technicznych, Zespół Szkół Politechnicznych, Technikum nr 3, Szkoła Podstawowa nr 7, Szkoła Podstawowa nr 36, Szkoła Podstawowa nr 70.

Projekt zakładał wzięcie udziału w ośmiu eksperymentach edukacyjnych. Polegają one na oszczędzaniu wody, oszczędzaniu energii, korzystaniu z ekologicznego transportu, ograniczeniu jedzenia mięsa, niemarnowaniu jedzenia, ekologicznych zakupach, ograniczeniu korzystania z internetu oraz spędzania określonego czasu w przyrodzie.

Każdy z uczestników mógł wybrać dla siebie taki temat, który go najbardziej zainteresuje, zainspiruje.
- Ja zrealizowałam wszystkie – mówi Aurelia Malinowska, uczennica XVIII LO. - I dzięki temu mogłam poznać nowe sposoby stylu życia. Najbardziej podobał mi się eksperyment „W przyrodę”, który połączyłam z eksperymentem „Transport na zielono” . Nie mogłam używać samochodu, pojazdów MPK, musiałam pomyśleć, jak dostać się w różne miejsca używając nóg, roweru, hulajnogi – ale nie elektrycznej. Eksperyment „W przyrodę” polegał na tym, że trzeba było wyjść w tę przyrodę, do parków, zacząć podziwiać naturę, która nas otacza. To są challenge dla nas – dieta wege, blackout – czyli odłączenie się, od wszystkiego, co elektryczne, nawet od światła, pralki, suszarki, bycie off line – czyli bez telefonu. Wszyscy czerpali z tego dużo frajdy, zabawy, bo przy tym odkryliśmy coś nowego w stylu życia. Poszerzaliśmy wiedzę, by przekazywać ją następnym pokoleniom w trosce o środowisko. To nie jest trudne, tylko trzeba chcieć.
Zanim wyzwania podjęli uczniowie, zrealizowali je nauczyciele. Oni jako pierwsi zostali przeszkoleni przez edukatorów Ośrodka Źródła.
- Sprawdziliśmy, że to wcale nie jest takie proste – mówi Jolanta Żurańska, nauczycielka języka polskiego i wos w XVIII LO. - Aurelia odrabiała prace domowe przy świeczce, było zimno, a ona chodziła do szkoły piechotą. Uświadomiliśmy sobie wiele istotnych rzeczy np. jak bardzo dużo wody zużywa się do produkcji artykułów spożywczych, ubrań, to sprawiło, że np. w naszej szkole przeprowadziliśmy wiosenne wietrzenie szaf – młodzież się wymieniała ubraniami, uświadamiając sobie ile wody trzeba do wyprodukowania jednego t-shirtu, jednej pary dżinsów i już teraz wie, że trzeba kupować rozsądnie.

Ekologia w praktyce – pionierski program Łodzi kończy II edycję

Zakończyliśmy drugą edycję projektu "Łódzkie szkoły dla klimatu", w której wzięło dziewięć szkół średnich i trzy szkoły podstawowe. Ostatnie siedem miesięcy to pięć dni szkoleń dla nauczycieli i łącznie 120 warsztatów dla młodzieży (prowadzonych przez nauczycieli i edukatorkę Źródeł), a przede wszystkim eksperymenty najpierw nauczycieli, a później uczniów. Sprawdzaliśmy na sobie, czy trudno jest zmienić nawyki tak, by dołożyć cegiełkę do ochrony klimatu. Było trudno, ale jakże satysfakcjonująco. Ponadto młodzież zorganizowała w swoich szkołach akcje klimatyczne, dzięki którym m.in. pojawiło się sporo nowych drzew w okolicach szkół, zbiornik na deszczówkę, szafodzielnia, a młodzież dzieliła się zdobytą wiedzą i doświadczeniami z eksperymentów z kolegami i koleżankami ze szkoły - podsumował ośrodek Źródła na swoje stronie www.zrodla.org.

Ekologia w praktyce – pionierski program Łodzi kończy II edycję
Łódzkie Szkoły Dla Klimatu - to oryginalny projekt prowadzony w łódzkich szkołach, który polega na praktycznych zajęciach ekologii z młodymi ludźmi. Uczniowie sami na sobie sprawdzają, jakie korzyści płyną z oszczędzania wody, bardziej roślinnej diety czy ograniczania użycia telefonu komórkowego. W ich projekty często włącza się cała rodzina. Druga edycja ŁSDK - jest dwa razy większa niż poprzednia – a ponieważ pomysł się sprawdza - już wiadomo, że będzie kontynuowany.

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Czy da się żyć bez samochodu, prądu czy smartfona? Eksprymentowali w ramach projektu Łódzkie szkoły dla klimatu - Express Ilustrowany

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki