Dla kolei ważniejsze są przesyłki konduktorskie niż pasażerowie

Marcin Bereszczyński
Zgierz Północ po modernizacji ma peron na poziomie 55 cm
Zgierz Północ po modernizacji ma peron na poziomie 55 cm Grzegorz Gałasiński
Udostępnij:
Nowe perony na trasie z Łodzi Widzewa do Zgierza mają mieć wysokość 55 cm nad szynami, natomiast szynobusy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej będą miały podłogę na wysokości 76 cm. Oznacza to duże kłopoty z wsiadaniem do pociągów dla osób starszych i niepełnosprawnych, matek z dziećmi w wózkach lub podróżnych z ciężkimi bagażami.

Wydaje się, że 21 cm różnicy to niezbyt dużo. Tyle że to różnica w pionie, a przecież trzeba doliczyć jeszcze odległość w poziomie od brzegu peronu do wejścia do pociągu.

Problem z wysokością peronów pojawił się rok temu podczas przetargu na modernizację linii Zgierz - Łowicz. O wyższe perony apelowały stowarzyszenia niepełnosprawnych i miłośnicy transportu. Nic nie osiągnęli, bo perony buduje PKP Polskie Linie Kolejowe, a szynobusy kupuje Łódzka Kolej Aglomeracyjna. PKP PLK tłumaczyły się koniecznością utrzymywania ruchu pasażerskiego i towarowego, dla którego perony muszą być niższe. Nikt natomiast nie tłumaczył tego czynnikami ekonomicznymi. Wyższy peron kosztuje 8 procent drożej.

Prezes ŁKA Maciej Głowacki słał pisma do PKP PLK, apelując o zunifikowanie wysokości peronów do 76 cm, ale nic nie wskórał. Zapowiedział, że w pociągach ŁKA będą musiały zostać zamontowane windy lub trapy dla niepełnosprawnych.

Doszło do peronowego chaosu w aglomeracji łódzkiej. Na linii kolejowej z Łodzi Widzewa do Skierniewic perony mają 76 cm. Nowy dworzec Łódź Fabryczna też ma mieć perony na tej wysokości. Ale odcinek z Widzewa przez Zgierz do Łowicza będzie miał perony na poziomie 55 cm. Niepełnosprawnym na otarcie łez pozostanie fakt, że szynobusy będą miały wnętrze przystosowane dla ich potrzeb.

Przetarg na modernizację linii Łódź Widzew - Zgierz zakłada m.in. przebudowę trzech przystanków: Łódź Stoki, Łódź Radogoszcz i Łódź Arturówek. Koszt inwestycji to 23,1 mln zł. Oferty w przetargu można składać do 23 października.

"Przetarg nie jest jeszcze rozstrzygnięty. Od strony prawnej nie ma przeszkód, aby zmienić jego zapisy do czasu rozstrzygnięcia. Dlaczego nie możemy dopasować dwóch inwestycji?" - dziwi się Marcin Kantorek w mejlu do naszej redakcji.

- Na trasie ŁKA przyjęto ujednoliconą wysokość peronów 55 cm. Takie rozwiązanie zapewnia możliwość wykorzystywania linii kolejowej do przewozu tzw. przesyłek większych niż standardowe - wyjaśnił Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK. - Tabor dla ŁKA ma spełniać warunek obsługi peronów o różnych wysokościach.

Damy ci więcej - zarejestruj się!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krzysztof Rudekis
W mysl tego tytułu transformator do elektrowni nadaje sie przesyłką u konduktora przed odjazdem pociągu, a nie wysyła na platformie pociągiem towarowym.
A
Adaggio
Do autora artykułu: Pan Mirosław Siemieniec z PKP PLK mówił o przesyłkach większych niż standardowe w kontekście ruchu towarowego, czyli mówił o ładunku ponadgabarytowym (przekraczającym skrajnię taboru), a nie jak sugeruje autor Pan Marcin Bereszczyński w tytule artykułu - o przesyłkach konduktorskich...
E
ED,
Tłumaczenie PLK jest nie warte przysłowiowego funta kłaków. O jakich ponadgabarytowych przesyłkach mowa na linii Widzew - Zgierz? Jaki transport towarowy będą obsługiwać rozmieszczone tam przystanki? To bzdura. Gdyby kolei tak zależało na towarowym ruchu na stacji Łódź Radogoszcz, to nie zlikwidowałaby jej 30 lat temu!
Dyrekcja PLK powinna zrozumieć, że jej firma ma służyć głównym użytkownikom kolei czyli pasażerom.
Przejdź na stronę główną Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie