Dworzec Fabryczny: jest harmonogram budowy [ZDJĘCIA+FILM]

Marcin Bereszczyński
Dworzec Fabryczny: jest harmonogram budowy
Dworzec Fabryczny: jest harmonogram budowy Maciej Stanik
Udostępnij:
Po roku oczekiwania na szczegółowy harmonogram budowy dworca Łódź Fabryczna, wreszcie został on przedstawiony przez wykonawcę i zaakceptowany przez władze Łodzi i PKP PLK. Zgodnie z tym harmonogramem, prace mają zakończyć się 28 lutego 2015 roku.

Kilka dni temu Łódź złożyła wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych o pieniądze na budowę Fabrycznego. Miasto wystąpiło o kwotę 280 mln zł. CUPT ma kilka miesięcy na dokładną analizę tego dokumentu.

Nieco więcej kłopotów z napisaniem takiego wniosku ma PKP PLK. Spółka chce wyłonić firmę, która uzupełni tzw. studium wykonalności, aby rozwiać wątpliwości CUPT i inicjatywy Jaspers, opiniującej projekty unijne. Przypomnijmy, że Jaspers miał wątpliwości, dotyczące m.in. liczby peronów i liczby pasażerów, korzystających z dworca.

- Trwają prace nad zabezpieczeniem finansowania budowy Dworca Fabrycznego. Wykonawcę rozszerzonego studium wybierzemy w przyszłym tygodniu. Na gotowy dokument będziemy czekać cztery miesiące i po tym czasie złożymy wniosek o unijne dofinansowanie - powiedział Aleksander Wołowiec, dyrektor ds. inwestycji PKP PLK.

Obecnie na placu budowy Dworca Fabrycznego pracuje blisko pięćset osób. Trzystu robotników pracuje przy wylewaniu betonowego stropu dworca. Praca odbywa się na zmiany, nawet nocą. Prawie sto osób pracuje przy budowie ścian szczelinowych. Kolejnych stu pracowników to nadzór nad budową.

Prace przy wylewaniu betonowego stropu przebiegają bez przeszkód. Strop jest potrzebny, by w przyszłości powstały kasy biletowe. Z niego schodzić się będzie na perony lub wchodzić na wyższy poziom dworca. Budowa stropu została podzielona na trzy części. Pierwsza z nich ma 13 działek w kształcie kwadratu o bokach 25 metrów. Obecnie są już wybetonowane cztery takie działki. Każda ma grubość 120 centymetrów.

Gdy powstanie strop, wjadą pod niego koparki, aby wybrać spod niego ziemię. Zdaniem Marcina Zaremby, dyrektora kontraktu z ramienia wykonawcy, będzie to najtrudniejszy etap prac. Jest czasochłonny, ale niewidoczny dla osób z zewnątrz.

W tym samym czasie rozpocznie się budowa obiektu dworcowego, który stanie na wylewanym właśnie stropie. Część naziemna ma powstać w przyszłym roku jeszcze przed nadejściem zimy, aby możliwe było uruchomienie tam węzła cieplnego, co pozwoli na prace wewnątrz obiektu.

Na przełomie lipca i sierpnia tego roku powinna rozpocząć się budowa tunelu między Fabrycznym a Łodzią Widzewem. Wykonawca czeka na pozwolenie na budowę. Prace przy budowie tunelu rozpoczną się od strony Widzewa.

Wykonawca musi do końca września przebudować trzy skrzyżowania w centrum Łodzi. Chodzi o miejsca u zbiegu Kilińskiego i Składowej, Kilińskiego i Narutowicza, Narutowicza i POW.

- Jestem zadowolona z postępu prac na budowie dworca - powiedziała prezydent Hanna Zdanowska, schodząc na płytę wylanego stropu. - Prace prowadzone są bezproblemowo, widać duży ruch i tłumy pracowników. To budujący obrazek.

W podobnym tonie wypowiadał się Aleksander Wołowiec z PKP PLK, który również z bliska przyglądał się pracom na dworcu. - Jestem zadowolony zarówno z tempa, jak i jakości wykonanych prac - powiedział.

Wideo

Komentarze 24

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
asd
Nie gadajcie głupot, inwestycja nie jest przeskalowana. To nie jest widzimisie wladz ani PLK. To spuscizna poprzedinch systemow politycznych zostawila w Łodzi swoje pietno. No nie ma sie co oszukiwac, ale nalezalo polaczyc systemy ktore istnialy w jedna calosc, albo w ogole zrezygnowac z dworca w centrum miasta - co jest absurdalne z punktu widzenia transportu - kazde duze misto ma cos takiego, albo rzeczywiscie zrobic to porzadnie i raz na zawsze. Mowicie ze wasze wnuki beda splacac te inwestycje, ale oni przynajmniej beda z niej korzystac a tak za 5-10 lat okazaloby sie ze dworzec jest za maly (2 perony? ludzie tyle to maja miejscowosci do 100tys ludzi a nie jeden z glownych punktow na szlaku transportowym) To co proponujecie to rozgrzebywanie tej inwestycji co kilka lat po to zeby znow cos dobudowac. Istnieje jeszcze gorsza sprawa moze sie okazac ze skoro lodz nie ma dworca to budowane z pewnoscia kiedys KDP w ogole ominie Łódź. Czy KDP bedzie budowane? Bedzie nawet szybciej niz wam sie wydaje, bo kazdy szanujacy sie kraj ma takie linie albo intensywnie je buduje. Nawet tonaca w kryzysie Hiszpania czy Włochy na skraju bankructwa. Wszyscy buduja bo to jest przyszlosc. Dla nich 200 to za malo oni juz buduja na 300km/h A nasi durni kolejarze bawia sie caly czas w 160 na najszybszych szlakach. Te wszystkie modernizacje w gruncie rzeczy wychodza wlasnie drozej niz budowa nowej szybkiej linii. Ci ktorzy poddaja w watpliwosc istnienie dworca to wlasnie tacy kulejarze, co by chcieli budowac cos takiego metoda chalupniczo-gospodarcza. - Sorry ale wielkie inwestycje trzeba budowac z mysla o przyszlosci uwzgledniajac to ze zazwyzcaj potoki transportowe rosna. Mowicie ze łodź sie wyludnia i nie potrzeba tego. Ale zaraz zaraz, jesli powstanie ŁKA w formie przypominajaca Warszawska KM, WKD czy SKM to te potoki znaczaco sie zwieksza bo ludzie mieszkajacy w takich ozorkowach nagle znajda sie 15 minut od centurm lodzi a nie 2h i tego nie umiecie pojac. W ogole mentalnosc niektorych to jest na pozimie PRLu nie zawuazaja ze czasy sie zmienily i dzis to łodź własciwie cala nadaje sie do przebudowy. Wiele ulic w centrum miasta powinno zostac zastopianych 2 jezdnowymi 3 pzasmowkami a stare obdrapane kamiienice nie bedace na piotrkowskiej czy nie bedace naprawde waznymi zabytkami powinny zostac wyburzone. Pora zdac sobie sprawe z tego ktore z tych wszystkich budynkow sa wazne a nie utrzymwyac slumsy w centrum miasta. Swietne skomunikowanie, szerokie ulice i intermodalnosc i nie ma sie co oszukwiac ponad 2-krotnie nizsze ceny nieruchomosci sprawia ze jednak Łodź stanie sie atrakcyjna. To jest wlasnie rozwiazanie inaczej nie sciagnie sie inwestorow. Sami wiecie ze inwestorzy musza widziec realna szanse na zyski albo oszczednosci a tego nikt w slumsach lodzkich dzis nie znajdzie. Dopiero jak miasto pokaze projekt na nowe centrum, na nowa Łodz, znajda sie chetni na wydawanie tu pieniedzy. Ta droga ida wszystkie miasta. Inaczej sie tego nie da zrobic. trzeba inwestowac i czarowac ludzi wizją. To kosztuje ale mamy do wyboru albo budujemy za kredyty albo zdychamy za swoje. W drugiej opcji ile jeszcze czasu zajmie spadanie w rankingu duzych miast poza pierwsza 5 a potem 10? Wlasnie po to tworzy sie zintegrowane srodki transportu zeby latwo bylo dojechac. Jesli z miejscowosci oddalonych o 50 km da sie dojechac w 30 minut, to ci ludzie zaczna tu przyjezdzac, jesli zacznie sie rozbudowywac centrum w kierunku latwosci transportu i intratnosci centrum wyrzucajac zrujnowane i niepotrzebne kamienice, przy tych cenach wiele firm zacznie szukac alternatywy dla drozejacej w strasznym tempie Warszawy. Zeby to zrozumiec trzeba jedna kwystawic d*** poza wlasna firme, uczelnie czy wioske. Zobaczyc jak robia to inni i brac z nich przyklad. Inaczej schodzi sie na psy i dziaduje.
M
M.M.
Sądzę, że Pani się nie doczeka tego szybkiego połączenia.
W
Wiele lat po studiach
Życzę Ci drogi studencie, abyś nie musiał boleśnie doświadczać swoich błędów w ocenie sytuacji. Dziś to da się jeszcze wytłumaczyć młodością i brakiem doświadczenia, ale już niedługo ....Gdyby w jakiejkolwiek dużej korporacji ktoś podjął decyzję o tak kosztownej inwestycji, bez zapewnionego finansowania, bez jasności co do celu (tu KDP, tunel itp.), z uzasadnieniami zmieniającymi się o 100% (raz 100 tys pasażerów na dobę, kiedy indziej - 200 tys, dotąd 12 - 15 tys. osb./dobę)- pracowałby maks. 5 minut. Brak mocnych argumentów dla każdego z wymienionych punktów byłby dyskredytujący. Takie inwestycje nie mogą opierać się czyjeś "widzimisię" czy megalomanię. To nie jest także gra w ruletkę (może dadzą dotację, może nie). To się daje policzyć. Tyle fundamentów.
A co do pozostałych argumentów - na 100 % nie widziałeś żadnego poważnego inwestora. Nie spotkałem takiego ( a pracowałem z wieloma), który pytałby o dworzec czy KDP. To są ludzie chodzący po ziemi. Ich pytania dotyczą kosztów pracy, stabilności inwestycji, stabilności waluty, jakości kadry, systemu podatkowego, siły i charakteru związków zawodowych i setek temu podobnych spraw. W inwestycjach liczy się przede wszystkim zwrot .
A co kolei dużych prędkości - zachowaj sobie ten wycinek gazety i wyjmij go za 20 lat. Zobaczysz jak byłeś naiwny. I nie odsyłaj innych do biblioteki. Sam spróbuj czytać, ale czytać ze zrozumieniem.
S
Student
Drodzy "Przeciwnicy?" rozwoju Miasta Łodzi, to cudowne że troszczycie się o finanse miasta, z czego pewnie 7/8 z was w nim nie mieszka (oby tylko)...

Zaznaczacie -> miasto wyludnia się -> to fakt, pytanie: dlaczego?
Bo budują dworzec, bo w końcu coś tu zaczęło się dziać? Już nawet skłonny jestem taki wysnuć wniosek czytając niedorzeczne komentarze.
Nie popieram wszystkich pomysłów Władz Miasta, jako "ciała" nieomylnego.
Meritum tematu ---> Dworzec.
Łaskawie udajcie się do biblioteki. Umiecie też korzystać z internetu, czego dowodem jest "dreptanie paluszkami" po klawiaturze. To wykażcie siłę woli (odrobiną cierpliwości i dociekliwości) i zorientujcie się o rozwoju aglomeracyjnym, regionalnym, czym jest, z czym jest związany, o rozwoju miast itp. Jak funkcjonuje miasto i dzięki czemu funkcjonuje. Chociaż cześć rzeczy jest tak łopatologicznie przyswajalna, że nawet nie trzeba "aż" fatygować się do źródeł wiedzy powszechnie dostępnej, chociaż polecam.
Nie będzie kolej wielkich prędkości, "wow" już wiecie co będzie za 10 lat za 20 lat?
Oczywiście bez przystosowania obiektów do obsługi takiego rodzaju kolei, bez przygotowania siatki komunikacyjnej itd. itd. Nic się nie zmieni. "Nowy Dworzec Fabryczny" będzie prekursorem i od niego może zacząć się w tej materii też coś zmieniać. Nie ma gwarancji, ale też nie można powiedzieć że "fundament pod przyszłość" nie będzie istniał.
Druga sprawa obiekty projektuje się z myślą wykorzystywania ich powierzchni, więc jeśli nawet nie kolej szybkich prędkości to inne zastosowanie z pewnością będzie uwzględnione, by obiekt nie przynosił strat na nieużywanej powierzchni.

Kolejny wątek to jakość przestrzeni publicznej... czy wolicie "obdrapane" grożące zawaleniem obiekty wystawiać na czoło promowania miasta? Miejsc z których przeważająca liczba osób uciekałaby, niżeli wybierała się, za wyjątkiem miłośników adrenaliny.
Rozumiem romantyczne zacięcie, sentyment do... nieróbstwa i narzekania.

Przykro mi, ale nie poprę stanowiska, które nie wnosi nic konstruktywnego, poza "biadoleniem".

Jestem Zwolennikiem Rozwoju Miasta Łodzi, Miasta które przyciągnie inwestycje i inwestorów, miejsca pracy i chętnych do pracy, poprawi jakości przestrzeni publicznej i ożywi tę przestrzeń.

Miasta które ma piękną architekturę poprzemysłową i nie tylko, ba unikalną.
Łódź jest wyjątkowa i była od zawsze.

Zaangażujcie się w poprawę jakości przestrzeni, chociaż od tego że nie będziecie niszczyć i śmiecić w niej, myśląc wyłącznie o interesie własnym, a nie ogółu.

Co do Władz, sądzę że jednym z celów i priorytetów, bez względu na opcje polityczną powinna być chęć dokończenia/ determinacja zamknięcia z pozytywnym rezultatem tego przedsięwzięcia (czyt. Dworca).

Dbajmy o dobre imię Łodzi.

Pozdrawiam Myślących i Aktywnych! :)
E
Ewa
A nie przyszło Ci do głowy, że ze względu na koszty życia w Warszawie dla wielu ludzi interesującą opcją okaże się mieszkanie w Łodzi i dojeżdżanie do pracy tam? (Sama jestem takim przypadkiem - dlatego nie mogę się doczekać, aż pomiędzy tymi miastami powstanie dobre, szybkie połączenie kolejowe, które właśnie jest na naszych oczach budowane.
Twoje podejście: "KDP nie będzie przez najbliższe 30 lat" - ok, więc zbudujmy dworzec na 30 lat, potem się najwyżej zburzy i pomyśli. Albo w ogóle nie budujmy, poczekajmy, co z tą KDP, bo może w ogóle nie ma po co. A ludzie, którzy codziennie spędzają ok. 5h w pociągu dojeżdżając do Warszawy - do tej pory dawali radę, to pewnie dadzą i dłużej...

Na szczęście nie Ty decydujesz o kształcie inwestycji w Łodzi, bo wtedy mielibyśmy jak za Kononwicza: niczego by nie było...
t
tor
których tak bardzo boli budowa tego dworca. Chciałbym wam pomóc, ale nie wiem jak.
100 lat za murzynami
podpisuje się rękoma i nogami i wołam więcej,więcej i szybciej,szybciej bo zanim umrę chcę zobaczyć Neapol
k
kola
I co jeszcze, może kosmodrom? Te inwestycje nie wpisujące się w żadne realia miasta sprawią ze jeszcze nasze wnuki będą musiały to wszystko spłacać...
S
Sprawdź
Ten komentarz to jakaś paranoja. Koszt takiego tunelu to jest dopiero wydatek. I co to ma być?
Metro?
Zamiast tych wszystkich głupot, pewnie moglibyśmy mieć prawdziwe metro . Gdy policzyć te pieniądze plus koszty dróg planowanych nowych dróg w centrum plus koszt rowu WZ.....
z
z torunia
To znaczy że mamy największą samowolę budowlaną w kraju ?
a
atlas
na kleju takiego biznesu nie zrobił... Co tam SSS! ;)
p
plajta
trudno powiedzieć jak długo przed terminem, rok co najmniej!! brak pieniędzy na kontynuowanie, wstrzymanie dotacji unijnych, będzie tą datą, kiedy budowa się zakończy!!
s
std
Piękne tereny dla deweloperów jak by nie wypaliło z dofinansowaniem... ;) ... wątpliwość.... założeniem dofinansowanie jest m.in. przepustowość pasażerów na dworcu.... i tu jest problem pogrzebany. Nikt na siłę nie będzie przyjeżdzał do Łodzi...
f
fiubździu
w rankingu polityki najbardziej niepotrzebna inwestycja w Polsce częściowo finansowana z unijnych pieniędzy :)
kolei dużych prędkości nie będzie przez najbliższe 30 lat - czytaj wcale - więc po taki wielki dworzec za 1,2 mld złotych ???
nasze wnuki (jeżeli takie będą - Polska się wyludnia) będą spłacać kredyty zaciągnięte na tą i inne podobne fiubździu

perspektywa demograficzna dla Łodzi jest miażdżąca - kurczące się miasto staruszków - za te pieniądze powinno się domy starców stawiać ... niestety
M
Maniek
Pozwolenie będzie jeszcze w wakacje, w dodatku dworzec dostał odstępstwa od przepisów przeciwpożarowych, dzięki czemu pozwolenie zostanie wydane szybciej.
Dodaj ogłoszenie