W jedynym spali domu
Tematykę słynnego w całej Polsce spektaklu ''Nasza klasa'' warszawskiego Teatru na Woli, reżyser Odrej Spišák nakreśla następująco: ''Nasza klasa to historia o zwykłych. Opowiada o kolegach i koleżankach z jednej klasy i pokazuje, jak bardzo polityka i ideologia mogą zdeterminować ludzkie życie. To też dramat o zjawisku ''zła'', które przybiera wciąż nowe postaci, i którego eskalacji nikt nie potrafi powstrzymać.''
''Nasza klasa'' to również pierwszy polski dramat uhonorowany Literacką Nagrodą "Nike". Na scenie "Powszechnego" spektakl grany będzie również w niedzielę o godz. 19.
Zaś 9 i 10 marca Teatr Powszechny zaprezentuje swoją ostatnią premierę, ''Boga mordu'' Yasminy Rezy w reż. Katarzyny Kalwat. Również o godz. 19. W sobotę w ''Powszechnym'' 12 marca zobaczymy ''Migrenę'' Antoniny Grzegorzewskiej, dramat inspirowany opowiadaniem norweskiej noblistki Sigrid Undset, napisany specjalnie dla Anna Augustynowicz i przez nią wyreżyserowaną.
W klubie Wytwórnia (ul. Łąkowa 29) ujrzymy zaś słynnego ''Woyzecka'' Georga Buchnera w reż. Jorinde Dröse z Deutsches Theater. Adaptacja dramatu przygotowana została przez jednego z najważniejszych reżyserów Roberta Wilsona. Autorem songów jest Tom Waits. Te spektakle grane będą ponownie w niedzielę.
Następnie we wtorek i środę 15 i 16 marca ujrzymy w Teatrze Powszechnym ''Białe małżeństwo'' Tadeusza Różewicza w reż. Krystyny Meissner.Historia Bianki, pozornie zwyczajnej dziewczyny, która dojrzewa i za już chwilę zostanie wydana za mąż, staje się studium męsko-damskiej relacji, swoistym traktatem o istocie bycia i tworzenia związku z drugim człowiekiem.
Pomieszanie języków
''Zmierz bogów'' L. Viscontiego, E. Medioli, N. Badalucco, który w Teatrze Wybrzeże wyreżyserował Grzegorz Wiśniewski, zobaczymy 16 i 17 marca. Jest to polska prapremiera adaptacji nominowanego do Oscara scenariusza będącego podstawą jednego z najważniejszych filmów w historii kina. Organizatorzy festiwalu przestrzegają, że spektakl zawiera treści kontrowersyjne i słowa niecenzuralne.
O mechanizmach powstawiania faszyzmu, który rodzi się nie na wiecach, lecz w relacjach prywatnych, w sytuacjach codziennych opowiadają ''Opowieści lasku wiedeńskiego'' Odona Von Horvatha w reż. Gabora Zsambeki z budapesztańskiego Teatru im. J. Katony. Spektakl grany będzie w sobotę i niedzielę 19 i 20 marca w Klubie Wytwórnia.
Z kolei reżyserowany przez Jana Klatę ''Utwór o matce i ojczyźnie'' na podstawie nominowanej do Nagrody Literackiej Nike 2009 książki Bożeny Umińskiej-Keff pokazany zostanie 22 i 23 marca.
Ostatni weekend marca scenę ''Powszechnego'' zdominuje ''Niech żyje wojna''. W spektaklu inspirowanym kultowym serialem ''Czterej pancerni i pies'' reżyserka Monika Strzępka wprowadza wulgaryzmy i nagość, by stanąc opozycji do sielankowego serialowego niemal wizerunku wojny.
Tydzień później, 2 i 3 kwietnia, zobaczymy spektakl tylko dla widzów dorosłych -''Babel'' Elfriede Jelinek w reż. Mai Kleczewskiej, zaś festiwal zakończy we wtorek i środę 5 i 6 marca ''Król umiera, czyli ceremonie'' Eugene Ionesco, będący pochwałą życia, a także obrazem śmierci w jej wzniosłym i wyzwalającym wymiarze, jak zapowiada reżyser Piotr Cieplak. Nadal jeszcze można kupić bilety na niektóre przedstawienia.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?