Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak realizowano strategię ulicy Piotrkowskiej?

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
Uchwała Rady Miejskiej dotycząca strategii ulic Piotrkowskiej została przyjęta w maju 2009 roku. Zapisano w niej 67 zadań, które powinny zostać zrealizowane do 2020 roku. W tym tygodni radni uznali, że zostały one zrealizowane, więc strategię można uchylić.

Strategia rozwoju Piotrkowskiej po 7 latach przestała istnieć. Najpierw radni przeżyli szok, widząc projekt uchylający ten dokument. W trakcie obrad radni przekonali się, że prawie wszystkie zadania zawarte w strategii zostały zrealizowane. Te, których nie wykonano, były niemożliwe do realizacji lub są w trakcie procedowania. Czy rzeczywiście wszystkie zapisy strategii udało się osiągnąć?

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: Strategia rozwoju Piotrkowskiej w Łodzi zostanie uchylona

Zanim spisano strategię, trwały długie debaty. Ścierały się pomysły wielu środowisk. Pierwszym krokiem było powołanie Sztabu Ulicy Piotrkowskiej w lutym 2008 r. W skład weszli architekci, ekonomiści, przedsiębiorcy, urzędnicy, radni i mieszkańcy. W czerwcu 2008 r. członkowie sztabu zobowiązali się przygotować Kontrakt dla Piotrkowskiej, czyli zbiór wytycznych, jak ożywić Piotrkowską i poprawić wystrój upadającej ulicy. W tym czasie zaczęły zamykać się sklepy, a nawet bankrutowały puby, które jeszcze kilka lat wcześniej były oblegane przez warszawiaków przyjeżdżających, aby tanio zabawić się przy słynnej łódzkiej ulicy. Po tych czasach zostało wspomnienie i puste witryny. Zaczęły otwierać się banki, które zamykają się o godz. 16 lub 18. Wieczorami ulica stała się pusta i niebezpieczna, a przez cała dobę była brudna. Nie pomogła akcja prezydenta Jerzego Kropiwnickiego, który ubrał urzędników w stroje MPO i kazał szorować ulicę.

Kontrakt dla Piotrkowskiej został spisany w połowie 2008 r. Niewiele brakowało, aby trafił do kosza. W budżecie ważniejsze było zapisanie pieniędzy na EC1 i Atlas Arenę, a nie na ratowanie Piotrkowskiej. Dopiero w 2009 r. udało się uchwalić strategię ale nawet radni byli sceptyczni, czy uda się ją zrealizować bez pieniędzy w budżecie.

W strategii jest 20 celów szczegółowych, do których wpisano 67 zadań do realizacji.

Cel 1: Opracowanie zasad gospodarowania przestrzenią ulicy Piotrkowskiej. W tym punkcie ujęto miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. To działanie jest w trakcie realizacji. Przyjęto tylko jeden plan i 9 uchwał o przystąpieniu do sporządzenia planu. Jest harmonogram, zgodnie z którym wszystkie plany mają być przyjęte w 2017 r. Trwają konsultacje społeczne. W tym dziale było też usunięcie z Pietryny obiektów, które nie spełniają warunków zabudowy wielkomiejskiej, więc usunięto budki z hot-dogami. Kolejne zadanie to uporządkowanie reklam na witrynach. Ten problem ureguluje uchwała o parku kulturowym. Czwarte zadanie to regulamin czystości i jego egzekwowanie. Wydział gospodarki komunalnej zleca mycie ulicy przez 7 dni w tygodniu. Właściciele ogródków muszą szorować ulicę do dwóch metrów poza ogródkiem.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Łódź: Strategia Rozwoju Ulicy Piotrkowskiej 2009-2020

Cel 2: Budowa i modernizacja przestrzeni publicznych. To poprawa stanu pasaży Rubinsteina, Schillera i Józewskiego. Ten ostatni przebudowano, utworzono pasaż Róży, był konkurs architektoniczny dla pasażu Schillera, a biuro architekta miasta ma koncepcję przekształcenia pasażu Rubinsteina. Poprawę stanu terenu przy Centralu wykonano przy budowie trasy W-Z, a dodatkowo wyłoniono projekt przystanku Piotrkowska Centrum. Trzecie zadanie to meble miejskie, które powstały po przebudowie Piotrkowskiej. Powodzeniem zakończył się montaż ulicznych zdrojów: przy Roosevelta, pasażach Schillera i Rubinsteina oraz przy Jaracza. Ostatnie zadanie to poprawa staniu elewacji i bram. Wykonano to w programie „Mia100 kamienic” oraz podczas remontów konserwatorskich prywatnych kamienic.

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

Cel 3:Rewitalizacja kwartałów przyległych do ulicy Piotrkowskiej. Tu zapisano 7 zadań. Pierwsze to opracowanie wytycznych konserwatorskich i przestrzennych, co znajduje odzwierciedlenia w pracach nad planami miejscowymi. Kolejne to zagospodarowanie kwartału Zachodnia, Nowomiejska, Ogrodowa, Legionów. Zburzono rudery u zbiegu Zachodniej i Ogrodowej, sprzedano tereny pod inwestycje. Kolejne dwa zadania to program „Prorewita”. Tego nie udało się osiągnąć, bo program przestał istnieć, ale zadanie ma być wykonane przy rewitalizacji obszarowej. Istotne było przekształcenie płyty pl. Wolności. Zadanie nazwano „Plac Wolności - salonem Łodzi”. Chociaż opracowano projekt budowlany, to przetarg na realizację nie został rozstrzygnięty. Przebudowa placu odbędzie się w ramach programu obszarowego. Ważnym zadaniem było opracowanie narzędzi prawnych chroniących Piotrkowską jako miejsca o szczególnych walorach historycznych, estetycznych i kulturowych. Takie narzędzia mają znaleźć się w planach miejscowych. Wzmożono konserwatorską kontrolę nad zabytkami. Takim narzędziem stało się rozporządzenie prezydenta RP, w którym uznał ją pomnikiem historii, a ulicę objęto parkiem kulturowym. Ostatnie zadanie to ochrona wartości kulturowych. To zostało opracowane w Gminnym Programie Opieki nad Zabytkami.

PRZECZYTAJ TEŻ: Oto, co wykonano w związku ze strategią rozwoju Piotrkowskiej

Cel 4: Poprawa jakości zieleni miejskiej. Zadanie polegające na renowacji parku Staromiejskiego i przestrzeni między pl. Wolności i Manufakturą zostało w części zrobione. Autorzy uchwały uchylającej strategię widzą potrzebę dalszych prac, które mają przyjść z rewitalizacją obszarową. Poprawa stanu zieleni na Piotrkowskiej została wykonana po przebudowie ulicy.

Cel 5: Rozwój infrastruktury i reorganizacja ruchu kołowego. Pod tym hasłem kryło się wyłączenie ruchu samochodowego od pl. Wolności do Mickiewicza. Z kolei wyznaczenie i zbudowanie parkingów wielopoziomowych blisko Pietryny nie powiodło się. Wyznaczono 10 lokalizacji, a parkingów nie ma.

Cel 6: Rozwój i modernizacja infrastruktury dla potrzeb ruchu pieszego i rowerowego. Pierwsze zadanie, czyli uspokojenie ruchu i ustawienie stojaków wykonanego po przebudowie ulicy. Uruchomienie roweru miejskiego odbyło się niedawno. System Informacji Miejskiej powstał po remoncie Pietryny. Są trzy tablice informacyjno-turystyczne. Ostatnie zadanie to atrakcyjne połączenie piesze między EC1 i dworcem Łódź Fabryczna a Manufakturą. Zadanie wykonano w części. Powstały woonerfy na ul. 6 Sierpnia i Traugutta, ale bezpośrednio nie łączą wskazanych miejsc.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: Koniec strategii dla Piotrkowskiej: Czy naprawdę z ulicą jest już tak dobrze?

Cel 7: Rozbudowa i modernizacja sieci infrastrukturalnej. W trakcie przebudowy Piotrkowskiej wymieniona została znaczna część wszystkich sieci. Drugim zadaniem była wymiana sieci ciepłowniczej i energetycznej, aby zmniejszyć emisję zanieczyszczeń. To częściowo zostało wykonane w ramach przebudowy Piotrkowskiej. W programie „Mia100 Kamienic podłączono budynki do sieci ciepłowniczej, a Rada Miejska przyjęła plan gospodarki niskoemisyjnej, który będzie wdrażany z rewitalizacją obszarową. Reszta pozostaje w rękach gestorów sieci.

Cel 8: Zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników ulicy Piotrkowskiej. W tej części zapisano 5 zadań. Opracowanie mapy zagrożeń znalazło odbicie w mapie zdarzeń dostępnej na gis.mapa.lodz.pl. Podpisano umowę z policją dotycząca wspólnych patroli. Zadanie to „Strażnik Piotrkowskiej” też powiodło się, bo od Mickiewicza do pl. Wolności są stałe patrole obserwujące poszczególne odcinki deptaka.Do miejskiej komendy policji oddelegowano 5 strażników do współpracy. Promocja numerów 986 i 112 to coroczne wydatki od 10 do 20 tys. zł. Zainstalowano monitoring, a także powstał przy Piotrkowskiej 97 punkt alarmowy SOS.

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

Cel 9: Eliminacja problemów społecznych. Miał powstać program partnerstw podwórkowych, ale napotkał na opór mieszkańców, którzy wolą wykorzystać podwórka na parkingi. Utworzenie systemu toalet publicznych jest na etapie konsultacji. Wprowadzono jedynie tabliczki informacyjne prowadzące do lokali, gdzie można bezpłatnie skorzystać z ubikacji. Akcja „Pachnące podwórka” miała m.in. zapobiec załatwianiu się w bramach.

Cel 10: Poprawa bezpieczeństwa komunikacyjnego. Pierwsze zadanie to zakaz wjazdu i parkowania. Udało się wprowadzić identyfikatory uprawniające do wjazdu na Piotrkowską, ale ciągle jest problem z taksówkami, które miały tylko podjeżdżać pod klienta, a w weekendy stoją na ulicy. Poprawa estetyki riksz ma znaleźć odzwierciedlenie w zapisach parku kulturowego.

Cel 11: Poprawa oświetlenia ulicy Piotrkowskiej. Wykonano przy przebudowie ulicy, a dodatkowo wprowadzono świąteczną iluminację i podświetlenie zabytków. Doświetlenie bram i podcieni wprowadzono w ramach „Mia100 Kamienic”.

PRZECZYTAJ TEŻ: Lokale kreatywne przy Piotrkowskiej w Łodzi. Kreatywnie zasłonili witryny

Cel 12: Aktywizacja i budowanie więzi wśród mieszkańców Piotrkowskiej. Próba promocji inicjatyw sąsiedzkich spełzła na niczym, bo nie było odzewu mieszkańców. Zadanie „Salony Piotrkowskiej” przeprowadzono wspierając inicjatywy kulturalne i artystyczne na Piotrkowską.

Cel 13: Budowanie tożsamości miejsca. Miał powstać program lekcji edukacyjnych o historii Piotrkowskiej. Były spacery edukacyjne. Upowszechnienie wiedzy znalazło odbicie w publikacjach, przewodnikach i broszurach turystycznych.

Cel 14: Poprawa jakości zasobów mieszkaniowych na Piotrkowskiej. Wykonano diagnozę popytu, a po remontach kamienic przyciągnięto mieszkańców. Wprowadzono program zezwalający na częściowe zwolnienie z podatków dla remontujących kamienice. Są dotacje na remonty zabytków. Plan podwyższenia standardów mieszkaniowych osiągnięto w programie „Mia100 Kamienic” i jest częścią polityki mieszkaniowej miasta.

Cel 15: Lokalizacja instytucji o funkcjach centrotwórczych. Powstał program „Lokale dla kreatywnych”. Wprowadzenie instytucji związanych z filmem skończyło się na ulokowaniu Łódź Film Commission.

Cel 16: Racjonalizacja gospodarki nieruchomościami dla potrzeb biznesu. Najpierw była inwentaryzacja zasobów, a później opracowanie zasad gospodarowania nimi. Kwestii prywatnych nieruchomości miasto nie może rozwiązać, a jedynie udzielać dotacji.

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

Cel 17: Wzmocnienie akademickiego charakteru Piotrkowskiej. Współpraca nie jest możliwa, bo uczelnie są autonomiczne, ale jest galeria ASP przy Piotrkowskiej 68. Wspólne eventy z uczelniami są możliwe w ramach atrakcyjnych przestrzeni miejskich.

Cel 18: Rozwijanie produktu turystycznego ulicy Piotrkowskiej. Plan wirtualnego spaceru zapewnia Google. Funkcja spacerowa poprawiła się po przebudowie. Zwiększenie aktywności CIT zaliczono, bo poprawiła się liczba turystów. Natomiast informacje o hotelach, gastronomii i rozrywkach są publikowane w licznych broszurach.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: Na Piotrkowskiej w Łodzi pojawią się elektryczne auta bez kierowców

Cel 19: Poprawa infrastruktury turystycznej. Opracowano szlaki turystyczne z fotokodami i wydano „Szlak ul. Piotrkowskiej”. Planowana Karta Turysty z darmowym transportem do atrakcyjnych miejsc nie powiódł się. Trwa poszerzanie oferty karty miejskiej „Migawka”. Są stałe spacery z przewodnikiem, częściej odbywają się imprezy., W tej części nie zrelizowano platformy widokowej. Zabrakło pieniędzy i form nacisku.

Cel 20: Wzmacnianie atrakcyjności i wielokulturowości ulicy Piotrkowskiej. Zajęło się tym Łódzkie Centrum Wydarzeń organizując liczne imprezy.

Menedżer Ulicy Piotrkowskiej
to jedyny element strategii rozwoju ulicy Piotrkowskiej, który był powołany w strategii rozwoju Piotrkowskiej, ale nie zostanie uchylony razem ze strategią. W uzasadnieniu uchwały uchylającej strategię zapisano, że ta funkcja jest niezbędna do do realizacji i monitoringu zadań ciągłych zawartych w strategii działań public relations oraz organizacji szeroko pojętych imprez.

Wydarzenia tygodnia w Łódzkiem. Przegląd wydarzeń 6 - 12 czerwca 2016 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki