Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koleje dużych prędkości. Rząd chce zbudować linię, która odetnie Łódź. Marszałek protestuje

Marcin Bereszczyński
Rząd chce budować linię kolejową z Jaktorowa do Łowicza. Sprzeciwia się temu marszałek Stępień. Jeśli rządowy plan wejdzie w życie, Łódź praktycznie straci szansę na koleje dużych prędkości.

W środę kończą się konsultacje społeczne dotyczące Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku. W strategii zapisane zostaną projekty kolejowe, które w pierwszej kolejności będą realizowane z unijnego dofinansowania w latach 2014-2020. Wśród rządowych projektów, które znalazły się w strategii jest tzw. proteza jaktorowska. Jeśli powstanie, to do zera spadną szanse na budowę kolei dużych prędkości (KDP) przez Łódź.

Proteza Jaktorowska to linia kolejowa Jaktorów - Łowicz, która ma wyprowadzić ruch pociągów z Warszawy w kierunku zachodnim, czyli w stronę Kutna, Poznania i Berlina. Obecnie wyjazd ze stolicy na zachód jest jednym z najbardziej obciążonych odcinków kolejowych. O tym, że trzeba rozwiązać ten problem, wiadomo nie od dziś. Projekt rządowy zakłada, że za 2,4 mld zł powstanie linia o długości 46 km. Zacznie się za Grodziskiem Mazowieckim, a skończy w miejscowości Niedźwiada Łowicka. Jednocześnie zmodernizowany ma być drugi wylot z Warszawy na zachód, czyli linia przez Sochaczew do Łowicza.

Te inwestycje mogą storpedować budowę KDP, czyli tzw. igreka łączącego Łódź, Warszawę, Poznań i Wrocław. Dlaczego? Unia Europejska nie wyda pieniędzy na połączenie kolejowe z Warszawy przez Łódź do Poznania, jeśli rząd zdecyduje się usprawnić połączenie z Warszawy do Poznania (z pominięciem Łodzi).

Aby rząd nie odciął Łodzi od strategicznego połączenia wschód - zachód oraz nie zrezygnował z KDP,marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień złożył w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju swój projekt. Zaproponował rozwiązanie, które nazwał bardziej perspektywicznym.

- Jestem przeciwny rządowemu projektowi. Zasadniejsze jest wprowadzenie nowej konwencjonalnej linii kolejowej na odcinku od Warszawy Zachodniej do włączenia do linii Skierniewice - Łowicz w planowanym śladzie KDP - mówi marszałek województwa Witold Stępień. - Linia "igrek" posiada gotowe studium wykonalności i raport oddziaływania na środowisko, sfinansowane ze środków europejskich. Koszt budowy linii w śladzie KDP jest wyższy niż Jaktorów - Łowicz, ale efekty ruchowe i strategiczne będą zdecydowanie większe.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki