MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Konstantynów Łódzki protestuje przeciwko szybkiej kolei do Centralnego Portu Komunikacyjnego

Stanisław Sowa
Stanisław Sowa
Konstantynów Łódzki protestuje przeciwko szybkiej kolei.
Konstantynów Łódzki protestuje przeciwko szybkiej kolei. Przemyslaw Swiderski
Konstantynów Łódzki protestuje przeciwko projektowanemu przebiegowi szybkiej kolei, który przedstawiła spółka Centralny Port Komunikacyjny. Władze miasta uważają, że przedstawiony wariant stoi w kolizji z drogą ekspresową S14 i psuje plany inwestycyjne miasta.

Dopiero co rozpoczęły się konsultacje w sprawie przebiegu linii szybkiej kolei przez województwo łódzkie, a już protestuje Konstantynów Łódzki. Robert Jakubowski, burmistrz Konstantynowa Łódzkiego, na konferencji prasowej, która odbyła się w piątek 14 lutego, stwierdził, że proponowany wariant biegnący wzdłuż północnej części miasta, nie był w ogóle konsultowany z władzami miejskimi. Według burmistrza, to co proponuje spółka Centralny Port Komunikacyjny, stoi w kolizji z drogą ekspresową S14 i zagraża planom inwestycyjnym miasta. Według burmistrza, znacznie lepszy był dotychczas prezentowany południowy wariant przebiegu KDP przez okolice Lublinka.

Na wtorek 18 lutego zapowiedziano spotkanie z mieszkańcami w tej sprawie, a na 27 lutego sesję Rady Miejskiej, gdzie ma być przyjęta uchwała z protestem przeciwko przebiegowi szybkiej kolei. Władze miasta zachęcają także mieszkańców do udziału w konsultacjach ogłoszonych przez Centralny Port Komunikacyjny (potrwają do 10 marca) i oferują pomoc przy wypełnianiu formularzy na stronie CPK.

Przebieg wszystkich kolejowych korytarzy znalazł się w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym CPK, ujawnionym dwa tygodnie temu. Wewnątrz każdego z przedstawionych korytarzy zaprezentowane są warianty przebiegu danej linii w kolorach pomarańczowym, jasnoniebieskim, zielonym granatowym i czerwonym.
Wg Marcina Horały, pełnomocnika rządu ds. CPK, mają one charakter orientacyjny. W praktyce jednak niektóre rzeczy są już przesądzone. Jak nas poinformował Konrad Majszyk, rzecznik CPK, uchwalona przez rząd w listopadzie 2017 r. koncepcja CPK nie przewiduje obsługi lotniska w Łodzi, choć takie wrażenie można odnieść patrząc na pomarańczowy wariant przebiegu linii kolejowej CPK na zachód od Łodzi.

– Pomarańczowy wariant w okolicach Konstantynowa Łódzkiego na naszej mapie ze Strategicznego Studium Lokalizacyjnego jest po to, żeby pociągi przejeżdżające przez łódzki tunel dla KDP miały możliwość wjazdu na istniejącą Linię Kolejową nr 14 (Łódź Kaliska - Pabianice - Zduńska Wola - Sieradz – przyp. red.) – nie pozostawia wątpliwości Konrad Majszyk.
Jednak jeśli znajdzie się inwestor, na przykład PKP PLK lub samorząd, nie ma technicznych przeszkód, aby poprowadzić linię kolejową od lotniska w Łodzi do linii biegnącej do CPK. Nie zmienia to jednak sytuacji w jakiej znalazł się Konstantynów Łódzki.

Do Marcina Horały, pełnomocnika rządu ds. CPK burmistrz Robert Jakubowski, skierował pismo, którego treść przytaczamy:

"W imieniu samorządu Konstantynowa Łódzkiego podnoszę sprzeciw wobec proponowanych wariantów przebiegu linii kolejowej nr 85 przez Konstantynów Łódzki, które niosą ze sobą ogromne szkody dla mieszkańców mojego miasta.

Przedstawione 29 stycznia 2020 roku Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL) zostało przygotowane bez konsultacji z lokalnym samorządem. Urząd Miejski w Konstantynowie Łódzkim nie był informowany i nie uczestniczył w żadnych pracach nad dokumentem, który w istotny sposób dotyczy naszego miasta.
Za niewłaściwy uważam także fakt prezentowania projektu wyłącznie za pośrednictwem informacji zamieszczanych w Internecie i mediach.

Co istotne, dotychczas nie przedstawiono nam żadnych argumentów uzasadniających nową lokalizację linii Kolei Dużych Prędkości przez Łódź i jej najbliższe okolice, w tym Konstantynów Łódzki. Tymczasem nowe usytuowanie ciągów kolejowych rodzi szereg uzasadnionych protestów społecznych i negatywnych konsekwencji dla funkcjonowania Konstantynowa Łódzkiego.

Planowany korytarz KDP biegnie przez istniejące osiedla i tereny przeznaczone do zabudowy jednorodzinnej, a jego realizacja spowoduje konieczność przesiedlenia się lokalnej społeczności. Przyczyni się również do utraty wartości przyległych działek. Jednocześnie wymusi konieczność zmiany aktualnego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz wszystkich właściwych planów miejscowych zagospodarowania przestrzennego gminy, co wiąże się z ogromnymi nakładami finansowymi dla samorządu gminnego i koniecznością zmiany polityki przestrzennej miasta.

Proponowana lokalizacja wariantów przebiegu linii kolejowej nr 85 przez Konstantynów Łódzki skutkuje dodatkowym podziałem miasta i istniejącej infrastruktury. Przy czym w ostatnim czasie taki podział już zaistniał poprzez budowę drogi ekspresowej S14 zorientowanej w kierunku wschód-zachód. Kolej znacząco pogłębiłaby podział miasta na część północną i południową. Dodatkowo projektowana linia wchodzi w kolizję z trasą S14 i przecina tereny działalności gospodarczej powstające w sąsiedztwie tej drogi. Rada Miejska w wieloletnim planie inwestycyjnym podjęła szereg działań mających na celu utworzenie
i skomunikowanie terenów przemysłowych naszego miasta z węzłem drogi ekspresowej S14. Działania te miały w głównej mierze na celu wyprowadzenie ze ścisłego centrum Konstantynowa Łódzkiego transportu ciężkiego, a co za tym idzie poprawę jakości życia lokalnej społeczności. Przedstawione warianty przebiegu linii KDP w sposób bezpośredni niweczą
te działania, ograniczając przebudowę dróg lokalnych i uniemożliwiając inwestycje w zakresie budowy dróg – „obwodnic” dla pojazdów ciężarowych obsługujących strefy przemysłowe zlokalizowane na obrzeżach Konstantynowa Łódzkiego. Pojawi się natomiast konieczność realizacji bezkolizyjnych skrzyżowań z trasą S14, których dotychczas nie zaplanowano. Przewidywane działania CPK pozostają również w konflikcie z tworzonymi przez Radę Miejską rozwiązaniami infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, energetycznej i drogowej. Ponadto korytarz wyznaczono przez teren rezerwatu przyrody Polesie Konstantynowskie.

Dotychczasowe trasowanie linii uznaję za korzystniejsze dla Konstantynowa Łódzkiego. Jednocześnie podkreślam, że zmiana pierwotnej lokalizacji korytarza KDP i wyznaczenie jej w dużej odległości od Portu Lotniczego im. Władysława Reymonta w Łodzi powoduje jego marginalizację, a tym samym budzi szereg wątpliwości, zwłaszcza że projektowana wcześniej trasa zakładała wykorzystanie istniejącego i bardziej akceptowanego społecznie śladu torowiska.

Sposób procedowania Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL) zaskakuje oraz niepokoi zarówno samorząd, jak i mieszkańców Konstantynowa Łódzkiego. Dlatego proszę o przedstawienie szczegółowej informacji dotyczącej poniższych kwestii.

- Dlaczego zmieniony został pierwotny projekt przebiegu KDP w województwie łódzkim?

- Dlaczego nie informowano dotychczas o tym lokalnego samorządu?

- Dlaczego gmina Konstantynów Łódzki nie została włączona w proces projektowania dokumentu?

- Dlaczego nie przedstawiono materiału szczegółowo określającego przez jakie nieruchomości miałaby biec nowa linia?

Zaplanowana realizacja linii KDP w najbliższych latach jest ważna dla rozwoju naszego regionu i zaspokojenia potrzeb transportowych mieszkańców. Mając to na uwadze, oficjalnie zgłaszam sprzeciw wobec nowej, niekorzystnej dla Konstantynowa Łódzkiego, lokalizacji korytarzy Kolei Dużych Prędkości przedstawionej przez Centralny Port Komunikacyjny. Proponuję powrót do pierwotnej koncepcji rozwoju sieci kolejowej w naszym regionie przedstawionej w Studium wykonalności linii Y Kolei Dużych Prędkości."

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Szczyt NATO. Ogromne wsparcie dla Ukrainy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki