Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódzkie murale w telewizji CNN. Doskonała promocja dla miasta

Matylda Witkowska
Zrujnowany dom-pułapka z ul. Nawrot 81
Zrujnowany dom-pułapka z ul. Nawrot 81 Grzegorz Gałasiński
Łódzkie murale stają się coraz bardziej zauważane za granicą. W weekend amerykańska telewizja CNN pokaże o nich 20-minutowy dokument, w kwietniu podobny film nada ABC News. Zdaniem magistratu to doskonały produkt, który może promować Łódź.

W sobotę i w niedzielę w cyklu On The Road: Poland amerykańska telewizja CNN dwa razy nada dokument dotyczący street artu w Polsce. Hasło przewodnie materiału to "Większy niż Banksy". Znaczna część materiału dotyczyć będzie Łodzi. Amerykanie zobaczą m.in. babcię z kurką z al. Politechniki 16, zrujnowany dom-pułapkę z ul. Nawrot 81, spadającego jeźdźca ze ściany przy ul. Kościuszki 27, poznają też łódzki duet streetartowy Etam Crew.

To niejedyna amerykańska telewizja, która zainteresowała się łódzkimi muralami. W Łodzi była już ekipa telewizji ABC News. Program będzie emitowany w kwietniu. - Do cyklu o działaniach kulturalnych w Europie z Polski ABC News wybrała właśnie łódzkie murale - mówi Michał Bieżyński, dyrektor artystyczny Fundacji Urban Forms, która od czterech lat tworzy wielkoformatowe dzieła.

Jak podkreśla Bieżyński, łódzkie murale zaskakują nie tyle wielkością, co formatem artystów, którzy je tworzą. Wśród nich są np. bracia Os Gemeos z Brazylii, twórcy muralu przy ul. Roosevelta 5 i prekursorzy street artu na świecie. - Większość przechodniów nie ma pojęcia jakiej klasy sztukę widzą na łódzkich ścianach - mówi Bieżyński. - Jeśli chodzi o przestrzeń publiczną, Łódź może spokojnie stanąć do artystycznego pojedynku z dowolnym miastem na świecie - zapewnia.

Większość murali powstała podczas odbywającego się od trzech lat festiwalu Galeria Urban Forms. Tylko w tym roku miasto dofinansowało go kwotą 200 tys. zł.

- Jednak ekwiwalenty reklamowe, jakie otrzymujemy w zamian, wielokrotnie przekraczają wydatki - zapewnia Bartłomiej Wojdak, dyrektor Biuro Promocji, Turystyki i Współpracy z Zagranicą łódzkiego magistratu. - Ponadto nie są to jednorazowe wydarzenia, ale dzieła, które zostaną w Łodzi na dłużej.

Jak podkreśla Teresa Latuszewska-Syrda, prezes Fundacji Urban Forms, tylko 7-minutowy przekaz o łódzkich muralach w telewizji śniadaniowej TVN, był wart 360 tys. zł. - Ekwiwalent reklamowy dla dokumentu w CNN jest nieporównywalnie większy - dodaje.

Magistrat chce wykorzystać murale w dalszej promocji miasta. Na przyszły rok zamówił w Fundacji Urban Forms kalendarze z muralami, które mają być rozdawane partnerom.

Galeria Urban Forms ma już 30 murali w całym mieście. Wzbudzają i zachwyt i kontrowersje. Mural z dziewczyną w kąpieli z ul. Pomorskiej 67 trafił do japońskiej gry komputerowej Devil May Cry. Za to smok, który zieje ogniem na kuźnię cygańską przy ul. Wojska Polskiego wzbudził wątpliwości radnych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki