MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Lubisz podjadać? Wybierz te przekąski! To po nie sięgają najbardziej długowieczni mieszkańcy globu z niebieskich stref

Gabriela Fedyk
Gabriela Fedyk
Wideo
od 16 lat
Bądźmy szczerzy – podjadanie to czynność, której trudno się oprzeć. Równie trudno jest przestać sięgać po kolejną chrupiącą przekąskę. Jednak nie wszystkie są niezdrowe, a niektóre z nich mają stałe miejsce w diecie długowiecznych mieszkańców niebieskich stref. Sprawdź, po jakie zagryzki sięgają stulatkowie i weź z nich przykład już dziś.

Spis treści

Czy przekąski są zdrowe? Wady i zalety przekąsek

Na temat podjadania jest wiele opinii. Ma ono i zwolenników, jak i przeciwników. Niektóre przekąski cieszą się dobrą opinią, inne z kolei są owiane złą sławą. W końcu większość z nas lubi coś chrupać, oglądając serial czy film albo podczas spotkania z przyjaciółmi. Czy podjadanie ma jakieś korzyści dla naszego zdrowia?

czwórka dojrzałych przyjaciół siedzi przy stole i je
NeonShot/Getty Images

Naukowcy podjęli się tego tematu i próbowali sprawdzić, czy przekąski mają pozytywny lub negatywny wpływ na zdrowie. Wyniki nie są co prawda jednoznaczne, ale może to wynikać z braku wspólnej naukowej definicji tego, czym jest przekąska.

Zobacz: Tak przestałam jeść chipsy i fast food. Moja metoda działa

Różne światowe organizacji zdrowia publicznego zalecają ograniczenie przekąsek, które nie są bogate w wartości odżywcze, ale są bogate w tłuszcze nasycone, cukier i sód. Jak stwierdzają, przekąski dostarczają co najmniej 10 proc. dziennej porcji kalorii, z częstotliwością spożywania około dwóch przekąsek w ciągu dnia. Wśród polecanych przekąsek, które zawierają składniki odżywcze, są m.in. surowe warzywa, świeże owoce, orzechy czy jogurt naturalny.

Korzyści, jakie daje jedzenie przekąsek:

  • zastrzyk energii podczas kilkugodzinnej przerwy między posiłkami i spadku poziomu glukozy we krwi,
  • pomoc w ograniczenie apetytu, zapobiegając przejadaniu się podczas następnego posiłku,
  • zapewnienie dodatkowych składników odżywczych (przy wyborze niektórych przekąsek, takich jak świeże owoce lub orzechy),
  • pomoc w utrzymaniu odpowiedniego sposobu odżywiania (m.in. w przypadku, gdy ktoś ma słaby apetyt, ale nie może jeść pełnych posiłków, np. z powodu choroby).

Przekąski między posiłkami mogą jednak mieć też negatywny wpływ na zdrowie.

Potencjalne wady sięgania po przekąski to m.in.:

  • przyrost masy ciała (jeśli porcje lub częstotliwość podjadania są zbyt duże),
  • pomijanie posiłków i ryzyko utraty ważnych składników odżywczych,
  • zmiana nawyków żywieniowych i sięganie po wysokoprzetworzoną żywność.

To podjadają długowieczni. 6 przekąsek, po które warto sięgać w ciągu dnia

Dieta stulatków z niebieskich stref, czyli pięciu miejsc na świecie (Włochy, Grecja, Kostaryka, Japonia i Kalifornia), gdzie mieszkańcy najczęściej dożywają 100 lat, opiera się głównie na produktach roślinnych – stanowią one około 95 proc. warzyw, owoców, zbóż i roślin strączkowych. Nie jedzą dużo mięsa, nabiału, słodkich pokarmów lub napojów, a także przetworzonej żywności. Jedzenie to jeden z czynników, przez które słynni stulatkowie żyją tak długo i zdrowo.

Zobacz, jakie przekąski jedzą długowieczni mieszkańcy niebieskich stref:

Lubisz podjadać? Wybierz te przekąski! To po nie sięgają naj...

Polecjaka Google News - Strona Zdrowia

Źródła:

Zadbaj o optymalne trawienie

Dodaj firmę Autopromocja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Lubisz podjadać? Wybierz te przekąski! To po nie sięgają najbardziej długowieczni mieszkańcy globu z niebieskich stref - Strona Zdrowia

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki