"Nawigator pacjenta". Internetowa broszura Rzecznika Praw Pacjenta
Nie każdy pacjent wie, jak skutecznie korzystać z możliwości bezpłatnego leczenia w ramach NFZ i z innych świadczeń związanych z ochroną zdrowia. Problemy stwarzają zwłaszcza sytuacje nowe i niespodziewane. Ciężka choroba, wypadek na wakacjach, ciąża lub narodziny dziecka powodują często konieczność szukania nowych lekarzy i przychodni. W odnalezieniu się w nowych sytuacjach pomóc ma dostępny w internecie „Nawigator pacjenta”.
![„Nawigator pacjenta” pomoże znaleźć pomoc na NFZ. Rzecznik Praw Pacjenta przygotował interentowy przewodnik po systemie ochrony zdrowia](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/b5/c0/666954a8d47ce_p.jpg?1718178985)
„Nawigator pacjenta” to licząca 66 stron cyfrowa broszura wydana przez Rzecznika Praw Pacjenta i Polskie Towarzystwo Medycyny Rodzinnej. Zawiera m. in. zasady leczenia w przychodniach Podstawowej Opieki Zdrowotnej, telemedycyny, wizyt u specjalisty czy hospitalizacji.
Przy okazji zebrane są praktyczne porady, które mają skrócić kolejki, m. in. przypomnienie o konieczności przynoszenia ze sobą dokumentów i wyników badań (by nie trzeba było powtarzać wizyty) czy zalecenie przychodzenia chwilę wcześniej na wizytę.
Sporo miejsca poświęcono sytuacjom niespodziewanym i trudnym, np. zasad wzywania karetki i rozmowy z jej dyspozytorem, refundacji pobytu w hospicjum czy nawet stwierdzania zgonu. Są też informacje o refundacji leków, wyrobów medycznych, wydawania zaświadczeń, w tym także o kosztach jakie może ponieść pacjent.
- Informacje te pomogą szybko i efektywnie uzyskać pomoc. Dzięki nim będą państwo bardziej świadomi swoich praw i możliwości, jakie daje system ochrony zdrowia, ale także swoich obowiązków, jako pacjent – zachęca Magdalena Góralczyk z łódzkiego oddziału NFZ.
Dodatkiem są informacje o zapobieganiu chorobom, w tym o realizowanych przez NFZ programach profilaktyki najczęstszych schorzeń. Są też dobre praktyki pacjenta, czyli zalecenia mogące wpłynąć na skuteczność leczenia.
"Nawigator pacjenta" możemy pobrać bezpłatnie z dedykowanej strony Rzecznika Praw Pacjenta: www.nawigatorpacjenta.rpp.gov.pl. Możemy go zapisać w telefonie lub komputerze albo wydrukować i w przekazać np. seniorowi, który nie lubi korzystać z narzędzi elektronicznych. Na stronę warto zaglądać, nawigator jest bowiem aktualizowany gdy zmieniają się przepisy.
![„Nawigator pacjenta” pomoże znaleźć pomoc na NFZ. Rzecznik Praw Pacjenta przygotował interentowy przewodnik po systemie ochrony zdrowia](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/93/26/6669545a8c5b2_p.jpg?1718178906)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?