Nowe linie kolejowe w województwie łódzkim do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Co ominą, którędy pojadą pociągi szybkiej kolei 12.02.2020

Stanisław Sowa
Stanisław Sowa

Wideo

Szybka kolej do Centralnego Portu Komunikacyjnego ominie lotnisko w Łodzi, w planach jest też wybudowanie oddzielnego tunelu pod Łodzią, równoległego do obecnie budowanego tunelu średnicowego. Wpływ na ostateczny przebieg szybkiej kolei przez województwo łódzkie będą miały rozpoczęte właśnie konsultacje społeczne.

CENTRALNY PORT KOMUNIKACYJNY - SUPER LOTNISKO w POLSCE

Centralny Port Komunikacyjny między Łodzią a Warszawą ma być gotowy w 2027 roku. Międzykontynentalne lotnisko będzie w nim zintegrowane z węzłami szybkiej kolei i drogowym. Zanim jednak z CPK odlecą pierwsze samoloty, plany zakładają wybudowanie ponad 130 km nowych, szybkich linii kolejowych, głównie na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Pociągi mają nią jeździć z prędkością do 250 km/godz., to element tzw. linii igrek, która w dalszej kolejności będzie przedłużana przez Sieradz do Wrocławia i Poznania.

CENTRALNY PORT KOMUNIKACYJNY CPK SOLIDARNOŚĆ

Nowa trasa umożliwi osiągnięcie czasu przejazdu z CPK do Warszawy 15 minut, a z CPK do Łodzi ok. 25 minut. Po uwzględnieniu czasu postoju na CPK, w sumie daje to mniej niż 45 minut podróży między Warszawą i Łodzią. To ważny element szerokiego projektu, który zakłada budowę 1600 km nowych linii kolejowych prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność (CPK) i Warszawy oraz łączących różne regiony Polski.

To wszystko jednak melodia przyszłości. W poniedziałek 10 lutego rozpoczęły się konsultacje CPK w sprawie przebiegu szybkiej kolei, które potrwają do 10 marca. Swoje uwagi można zgłosić, oglądając mapy i wypełniając formularz na stronie internetowej www.cpk.pl/pl/inwestycja/ssl.

NOWE LINIE KOLEJOWE W POLSCE DO CENTRALNEGO PORTU KOMUNIKACYJNEGO

Przebieg wszystkich kolejowych korytarzy znalazł się w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym CPK, ujawnionym dwa tygodnie temu. Wewnątrz każdego z przedstawionych korytarzy zaprezentowane są warianty przebiegu danej linii w kolorach pomarańczowym, jasnoniebieskim, zielonym granatowym i czerwonym.

Wg Marcina Horały, pełnomocnika rządu ds. CPK, mają one charakter orientacyjny. W praktyce jednak niektóre rzeczy są już przesądzone. Jak nas poinformował Konrad Majszyk, rzecznik CPK, uchwalona przez rząd w listopadzie 2017 r. koncepcja CPK nie przewiduje obsługi lotniska w Łodzi, choć takie wrażenie można odnieść patrząc na pomarańczowy wariant przebiegu linii kolejowek CPK na zachód od Łodzi.

– Pomarańczowy wariant w okolicach Konstantynowa Łódzkiego na naszej mapie ze Strategicznego Studium Lokalizacyjnego jest po to, żeby pociągi przejeżdżające przez łódzki tunel dla KDP miały możliwość wjazdu na istniejącą Linię Kolejową nr 14 (Łódź Kaliska - Pabianice - Zduńska Wola - Sieradz – przyp. red.) – nie pozostawia wątpliwości Konrad Majszyk.

Jednak jeśli znajdzie się inwestor będzie mógł poprowadzić linię kolejową od lotniska w Łodzi do linii biegnącej do CPK.

KOLEJ DUŻYCH PRĘDKOŚCI W ŁODZI

Oliwy do ognia dolał poseł Dariusz Joński. Podniósł alarm, że "przedstawiono nowy przebieg linii Kolei Dużych Prędkości.
Pierwotnie linia miała przebieg przez stacje Łódź Kaliską i Lublinek (lotnisko).Teraz zaprezentowano nowy ślad linii przez Stare Złotno i Konstantynów Łódzki! Nie mam pojęcia kto podjął decyzje o zmianie trasy w ramach programu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego i dlaczego nie obejmuje podłączenia z łódzkim lotniskiem. Mam nadzieje,że to urzędniczy błąd."

Joński bazuje na opracowaniu CPK z lipca ubiegłego roku, gdzie faktycznie zaprezentowano także pierwotny przebieg linii KDP, który znacząco różni się od nowego zaproponowanego przez CPK. Z wypowiedzi Konrada Majszyka wynika jednak, że nie jest to nowość, ani też "urzędniczy błąd", na co wskazują mapy przedstawione przez CPK do konsultacji.

Przedstawiony do konsultacji przebieg szybkich kolei nie przesądza sprawy budowy pod Łodzią drugiego tunelu specjalnie dla linii projektowanych dla CPK. - W początkowej okresie funkcjonowania nowego lotniska zakładamy wykorzystanie powstającego tunelu z Łodzi Fabrycznej do Kaliskiej. Docelowo w planach CPK jest budowa nowego, równoległego tunelu dalekobieżnego. Jest jeszcze za wcześnie, żeby zdradzać szczegóły dotyczące jego parametrów technicznych i terminów realizacji - informuje Konrad Majszyk.

Wizualizacja terminalu Centralnego Portu lotniczego wg Zaha Hadid Architects

Nowe linie kolejowe w województwie łódzkim do Centralnego Po...

Komentarze 26

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
12 lutego, 7:15, Gość:

Nie będzie żadnych superkolei, szybkich linii, portów lotniczych i tuneli pod Łodzią. Idzie kryzys światowy a co najmniej silne spowolnienie i nie będzie pieniędzy. Polskę czeka gigantyczna zapaść finansowa z powodu polityki PiS

12 lutego, 14:08, R123:

Jeden tunel kolejowy w Łodzi już jest, drugi teraz w budowie. Czyżbyś próbował zaprzeczać rzeczywistość? Czy może przez kilka lat spałeś (tak od 2015) i teraz się obudziłeś i postanowiłeś napisać komentarz?

Gdzie tunel kolejowy w Łodzi o którym piszesz? Jest tylko trasa Retkinia-Widzew ale to nie kolejowa.

Średnicowy zniszczy miasto a ten Szybkich kolei, cóż będzie definitywnie po mieście- stara zabudowa, budynki się walą bez wstrząsów, a gdy zaczną wiercić ? wstrząsy zrobią swoje. Proszę odpowiedz gdzie ten trzeci tunel.pozdrawiam

G
Gość
11 lutego, 18:47, Gość:

A po ch... niby ma być Lublinek do PKP podłączony?

Znowu wałki Hanki?

A niech ona wyp...

11 lutego, 19:12, Russel:

Dokladnie tak.najpierw przez 4 lata przeciagala I odwlekala budowe dworca Fabryczna a teraz ma gleboko jedná z najwazniejszych inwestycji w historii tego zameczonego przez niá niemal na smierc miasta.ale 70%lodzian lubi to:)

11 lutego, 19:57, Aaa:

Znów idiotyczny komentarz. HZ odpowiada za wszystko. Nie ważne źe PKP budowało tunel a nie HZ ( przy okazji podrzuciło miastu " popiół i śmieci nad tunelem" co skutkowało termin robót na Wydawniczej , itd.itd.

Jest prezydentem tego miasta, wszędzie z "radosnym" uśmiechem jest obecna, więc pełniąc taką funkcję odpowiada za wszystko.

( nawet skrzyżowanie otwierała)

G
Gość
12 lutego, 13:15, Gość:

Nie będzie żadnych superkolei, szybkich linii, portów lotniczych i tuneli pod Łodzią. Idzie kryzys światowy a co najmniej silne spowolnienie i nie będzie pieniędzy. Polskę czeka gigantyczna zapaść finansowa z powodu polityki PiS

PiS dowali podatek katastralny i zaraz będzie kasa na CePeK i inne duperele. Z tym, że większość Polaków straci swój dorobek.

t
taka prawda smutna

Miał być szybki autobus na lotnisko zamiast 65 co stoi w korkach ale na Włókniarzy światła nie zsynchronizowane i też korki, S14 nie dla nas bo bez węzłów i łączników więc korki pozostaną - wniosek wynieśmy się na Mazury - nie da rady bo Łódź nie ma bezpośredniego połączenia...

U
11 lutego, 18:47, Gość:

A po ch... niby ma być Lublinek do PKP podłączony?

Znowu wałki Hanki?

A niech ona wyp...

11 lutego, 19:12, Russel:

Dokladnie tak.najpierw przez 4 lata przeciagala I odwlekala budowe dworca Fabryczna a teraz ma gleboko jedná z najwazniejszych inwestycji w historii tego zameczonego przez niá niemal na smierc miasta.ale 70%lodzian lubi to:)

11 lutego, ‎19‎:‎57, Aaa:

Znów idiotyczny komentarz. HZ odpowiada za wszystko. Nie ważne źe PKP budowało tunel a nie HZ ( przy okazji podrzuciło miastu " popiół i śmieci nad tunelem" co skutkowało termin robót na Wydawniczej , itd.itd.

12 lutego, 14:21, russel:

skoro nie HZ budowala tunel I dworzec (co zreszta jest oczywista prawda) to czemu w dniu jego otwarcia brylowala tam jak na swoim I jeszcze nie zgodzila sie na przyjazd na to otwarcie przedstawicieli rzadu (PiS), mimo ze przeciez to wlasnie ten rzad dokonczyl budowe opozniona juz wtedy o 2 lata tego dworca - poniewaz wczesniej hania nie mogla dogadac sie przez cale lata z firma Enkev, ktora obok dworca prowadzila swoja dzialalnosc I nie chciala tak po prostu sie wyniezc bez uzyskania stosownej kwoty - a negocjowalo z nia, tak straszliwie nieudolnie, wlasnie rzadzone przez hanie miasto Lodz. Realizujace inwestycje dworcowa PKP nie moglo wykonywac wielu niezbednych prac wlasnie ze wzgledu na nieprzekazanie terenu, na ktorym wciaz miescila sie ww. firma

Teraz Hanka kręci wałki na tunelu do Kaliskiego.

Bez koperty ch... zrobisz w tym mieście

K
Kierowca

Te budowy zawsze dzieliły ludzi. PiS do tej pory, a rządzi już 5lat nic sensownego nie zbudowało. Jak idzie sprawa mierzeji wiślanej?, a elektryczne auta? Jedynie co im się udało to pomniki Kaczyńskiego. Wstyd

r
russel
11 lutego, 18:47, Gość:

A po ch... niby ma być Lublinek do PKP podłączony?

Znowu wałki Hanki?

A niech ona wyp...

11 lutego, 19:12, Russel:

Dokladnie tak.najpierw przez 4 lata przeciagala I odwlekala budowe dworca Fabryczna a teraz ma gleboko jedná z najwazniejszych inwestycji w historii tego zameczonego przez niá niemal na smierc miasta.ale 70%lodzian lubi to:)

11 lutego, ‎19‎:‎57, Aaa:

Znów idiotyczny komentarz. HZ odpowiada za wszystko. Nie ważne źe PKP budowało tunel a nie HZ ( przy okazji podrzuciło miastu " popiół i śmieci nad tunelem" co skutkowało termin robót na Wydawniczej , itd.itd.

skoro nie HZ budowala tunel I dworzec (co zreszta jest oczywista prawda) to czemu w dniu jego otwarcia brylowala tam jak na swoim I jeszcze nie zgodzila sie na przyjazd na to otwarcie przedstawicieli rzadu (PiS), mimo ze przeciez to wlasnie ten rzad dokonczyl budowe opozniona juz wtedy o 2 lata tego dworca - poniewaz wczesniej hania nie mogla dogadac sie przez cale lata z firma Enkev, ktora obok dworca prowadzila swoja dzialalnosc I nie chciala tak po prostu sie wyniezc bez uzyskania stosownej kwoty - a negocjowalo z nia, tak straszliwie nieudolnie, wlasnie rzadzone przez hanie miasto Lodz. Realizujace inwestycje dworcowa PKP nie moglo wykonywac wielu niezbednych prac wlasnie ze wzgledu na nieprzekazanie terenu, na ktorym wciaz miescila sie ww. firma

R
R123
12 lutego, 7:15, Gość:

Nie będzie żadnych superkolei, szybkich linii, portów lotniczych i tuneli pod Łodzią. Idzie kryzys światowy a co najmniej silne spowolnienie i nie będzie pieniędzy. Polskę czeka gigantyczna zapaść finansowa z powodu polityki PiS

Jeden tunel kolejowy w Łodzi już jest, drugi teraz w budowie. Czyżbyś próbował zaprzeczać rzeczywistość? Czy może przez kilka lat spałeś (tak od 2015) i teraz się obudziłeś i postanowiłeś napisać komentarz?

D
Dewelopery

Hanka nam wybuduje, wszystko co chcemy.

G
Gość

Nie będzie żadnych superkolei, szybkich linii, portów lotniczych i tuneli pod Łodzią. Idzie kryzys światowy a co najmniej silne spowolnienie i nie będzie pieniędzy. Polskę czeka gigantyczna zapaść finansowa z powodu polityki PiS

o
olo

PIS prowadzi politykę szkodliwą dla Łodzi, najpierw caracale ,chinski hub, pozniej s-14 a teraz uwalic reszta, łącznie z lotniskiem.

c
cynik

Piotrków Trybunalski. Drugie po Łodzi co do wielkości miasto w województwie stało się pułapką. Jak ktoś tam wiedzie to nie wiadomo kiedy wyjedzie. I to we wszystkich kierunkach. Wszystko przez budowany -remontowany odcinek A1. Niech więc najpierw skończą jeden b....el a potem niech myślą i innym.

K
Kinia

PiS rządzi od kilku lat. Ile w tym czasie zbudowano dróg czy czegokolwiek innego? Skończy im się kadencja, a nawet jedna łopata nie będzie wbita.

m
mietek

CPK, milion samochodów elektrycznych, trzy miliony mieszkań, lotnisko w Radomiu...

A mamy 50 tysięcy pensji Misiewicza, przekręty Banasia, Piętę, Piotrowicza...

Y
Yebatch POKO
11 lutego, 21:55, zyklonB:

swego czasu pis chcial odsunac trase s8 od Lodzi , obecne zagrywki to ciag dalszy akcji "pis dla Lodzian"- caracale ,chinski hub, s-14 itd...

Caracale nie latają. Chiński pociąg i tak w Łodzi ma przystanek a S8 to bubel TuSSka.

Dodaj ogłoszenie