Ostatnia szansa na uratowanie inwestycji kolejowych w regionie łódzkim

Marcin BereszczyńskiZaktualizowano 
Paweł Nowak/Polskapresse
Ministerstwo transportu skreśliło z Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych na lata 2013-2015 dwie bardzo ważne inwestycje dla regionu łódzkiego. Pierwszą jest modernizacja linii kolejowej nr 14 z Łodzi Kaliskiej przez Zduńską Wolę do Ostrowa Wielkopolskiego. Druga to modernizacja wiaduktu widmo przy stacji Łódź Kaliska. To tzw. wiadukt wschodni, którego budowę przerwano w 1999 r. Pierwsza inwestycja znalazła się na liście rezerwowej, a wiadukt całkowicie wykreślono.

Obie inwestycje mogą jednak znaleźć się wśród zadań przyjętych do realizacji. Ministerstwo transportu rozpisało konsultacje społeczne na swojej stronie internetowej. Znajdują się tam formularze, na których każda osoba, firma lub instytucja może zgłosić swoje uwagi. To ostatnia szansa, żeby doprowadzić do modernizacji linii do Ostrowa Wielkopolskiego i dokończenia budowy nieczynnego wiaduktu.

Obie inwestycje miały szansę zostać zrealizowane wcześniej, dlatego dziwi fakt, że obecnie je pominięto. Modernizacja linii kolejowej była wpisana na listę projektów unijnych na lata 2007-2013, ale na liście zadań rezerwowych. Wartość prac oszacowano na ponad 2,8 mln zł. Niestety, inwestycja nie doczekała się realizacji, chociaż korzysta z niej od 20 do 50 tys. podróżnych rocznie.

Całkowite wykreślenie modernizacji wschodniego wiaduktu nad ul. Bandurskiego przy Łodzi Kaliskiej dziwi jeszcze bardziej. Brak tego wiaduktu oznacza, że pociągi jadą z południa na Kaliski tylko jednym torem po wiadukcie zachodnim. Gdyby doszło do awarii lub wypadku, to stacja zostałaby odcięta od świata. Zwłaszcza obecnie, gdy zamknięty jest dworzec Fabryczny, a dużą część połączeń przejęła Łódź Kaliska.

Wiadukt wschodni mógł zostać przebudowany przy okazji modernizacji linii kolejowej między Widzewem, Chojnami i Kaliską. Niestety, przedsięwzięcie wykraczało poza ramy finansowe projektu.

Budowa wiaduktów wschodniego i zachodniego sięga lat 70. ubiegłego wieku. W latach 90. zburzony został stary budynek Dworca Kaliskiego. Postawiono nowy i rozpoczęto budowę wiaduktów. Postawiono zachodni, po którym tory prowadzą na perony 1, 2 i 3. Wschodnim miały dojeżdżać pociągi na perony 4, 5 i 6. Niedokończony wiadukt stanął, ale w 1999 roku prace przerwano i do dziś ich nie wznowiono. Tam, gdzie miały być tory, rosną chaszcze, a obiekt jest w ruinie.

Dokończenie budowy wiaduktu ułatwiłoby również życie pasażerom PKS. Od strony dworca autobusowego jest zaślepiony tunel prowadzący do poczekalni na Kaliskiej. Wejście od strony budynku dworca jest zastawione skrytkami bagażowymi. Z tunelu korzystać nie można, bo oficjalnie wiadukt ciągle jest w budowie.

Ministerialna lista inwestycji kolejowych liczy 135 projektów wartych łącznie 31,6 mld zł. Kolejnych 17 zadań jest w rezerwie.

Damy ci więcej - zarejestruj się!

polecane: FLESZ: Wybory do Parlamentu Europejskiego. To musisz wiedzieć.

Wideo

Materiał oryginalny: Ostatnia szansa na uratowanie inwestycji kolejowych w regionie łódzkim - Dziennik Łódzki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 31

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Ł
Łodziak z EI

Na Śląsku też masz Platforme...

zgłoś
b
bo wtedy

bedziemy jutra pewni

zgłoś
K
Ktos

Masz 100 % racji. Joński i Kwiatkowski to gadajace głowy, NIC nie robią dla Lodzi tak samo jak wielu innych, którzy zwiali do Wwy.

zgłoś
X
XYZ

Ale dla mnie to logiczne ze kazdy obywatel miasta walczy o to by to jego miasto rozwijalo sie jak najlepiej. Nie wiem jak Ty, ale jakbym ja byl ministrem transportu to bym zadbał zeby Łódź i region łódzki dostaly najwiecej pieniedzy.

Piszesz: "moze w PO jest kilka parii, które maja rózne cele i programy." -nie sa to partie a frakcje. Tak jest wszedzie. W USA przed wyborami najpierw demokraci i republikanie maja wybory w swoich partiach - tam tez tworza sie frakcje. Tak zawsze bylo i bedzie, bo kazdy czlowiek ma swoj wlasny poglad, ale zeby moc zmieniac świat musi sie z kims dogadac.
Nie wiem czy zauwazyles, ale Łódź jest traktowana gorzej niz inne miasta. Gdy sa wybory prezydentow miast to sie pisze o Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu, Warszawie, a o Łodzi sie tam tylko wspomni. Łódź nie jest atrakcyjna dla partii politycznych. PiS wyslal spadochroniarza, SLD dało nam niedoświadczonych politykow, a PO po prostu nas olewa (i my im w tym pomoglismy). Przyczyna tego stanu jest prosta: mamy beznadziejnych polityków w Łodzi. Od kilku lat właściwie nic sie nie zmienia, ich wpływy w Warszawie są zerowe nie potrafia nam nic zalatwic tylko sie kloca miedzy soba i nigdy nie moga dojsc do porozumienia.

zgłoś
M
Marczuk

Nie od dzisiaj wiadomo że Nowak pseudominister nienawidzi Łodzi. Lecz to że Prezydent i urząd miasta bez jakiegokolwiek zaangażowania dopuszcza do wykreślenia kolejnych projektów infrastrukturalnych, świadczy o słabości władzy. Świadczy o złej władzy.

Pytanie co jeszcze można Łodzianom odebrać Co jeszcze można Łodzianom zburzyć Co jeszcze można Łodzianom ukraść ?

zgłoś
E
Edek

To, że jest budowane S8 pod Łodzią jest tylko zasługą Grabarczyka. To, że nadal lobby z Trójmiasta nie udupiło Dworca Fabrycznego, spowodował Grabarczyk, załatwiając wiele spraw w taki sposób, że Nowak nie mógł ich przekreślić. Chłopie, to jest wojna. Jak zmarginalizują Grabarczyka w OP, do tego o zgrozo przyczyniają się sami Łodzianie, to o łódzkie interesy w Warszawie nikt nie zadba. Ludzie myślcie trochę!!!

zgłoś
g
gm

I tak zrobił wiecej niz inni politycy z Łodzi łacznie z premierem Belka . O ile mnie pamięć nie myli to dzieki niemu S8 zbliżyła się do Łodzi.

zgłoś
G
Gość

Nie powinno byc róznicy czy w ministerstwie Jest Grabarczyk czy Nowak. Obydwaj sa z jednej partii i w takim przypadku ciagłośc władzy i kontynuacja zobowiazań i tematów jest czyms naturalnym.
Jak bardzo jestescie niewiarygodna paria to widac na przykładzie Łodzi. Wy się usprawiedliwiacie tym, ze Grabarczyk nie jest juz ministrem. No ale jego partia nadal rządzi. A moze nie jego...moze w PO jest kilka parii, które maja rózne cele i programy.
To co wypisujecie swiadczy o tym, ze nie nalezy juz nigdy na was głosować. Tak skłóconej, niejednorodnej i niewiarygodnej partii w Polsce, drugiej nie ma.

zgłoś
p
pytam

Jak on był taki dobry dla Łodzi, to czemu nie dał kasy, choćby na wiadukt wschodni, jak był ministrem?

zgłoś
X
XYZ

W teorii wyzej a w praktyce nizej. Mielismy ministra i to na najlepszym stanowisku czyli infrastruktury i sie go pozbylismy.Tak my łodzianie -nie PiS nie SLD nie PO tylo my.
Sami sobie taki los zgotowalismy. Wybralismy ministra sprawiedliwosci (ktorym juz nie jest).Tylu narzekalo ze Grabarczyk jest zly, a prawda jest taka ze byl najlepszym ministrem dla Łodzi(chocnie dla Polski). Dzieki niemu buduje sie ring drogowy i Fabryczny. Gdybysmy na niego zagłosowali ponownie to jestem pewny ze inwestycja na Kaliskim bylaby ukonczona, trasa KDP nie zostalaby wykreslona a na tunel(e) kolejowy pod Łodzia mielibyśmy zagwarantowane pieniadze, ale przeciez byl zly...
I teraz mamy budowany dworzec dla garstki osob, nie mamy KDP, inwestycje drogowe typu S14 raczej nie zostana na razie zrealizowane i jak widac Kaliski tez nie bedzie w pelni funkcjonalny.

mozemy dziekowac tylko sobie. Bo podajcie kto zrobil tyle dla Łodzi co on? Dla mnie zrobil wiecej niz Zdanowska

zgłoś
j
jmr

Czyż 'The Sun ' nie miał racji ? Gdyby nie inwestycje Gierka jeżdzili byśmy taczkami i chińskimi rowerami, o wiadukcie przy Drewnowskiej który jest w takim stanie jak 100 lat temu nikt nie wspomni. Wierzycie w jakieś tunele ,super pociągi ,Dworzec Fabryczny itp bo ja tak samo wierzę w krasnoludki.

zgłoś
o
obserwator

Możemy za to wszystko podziękować Panom Jońskiemu i Kwiatkowskiemu, którzy robili wszystko, aby usunąć Grabarczyka ze stanowiska ministra infrastruktury. Teraz nowy minister z Gdańska, robi wszystko, aby zyskać poparcie swoich i Tuska wyborców z Trójmiasta. Ci dwaj zadymiarze antygrabarczykowscy to żadni politycy, ani ludzie troszczący się o rozwój Łodzi i regionu. Ich interesuje tylko splendor jaki niesie władza. Są wszędzie tam, gdzie kamery telewizyjne. A może Panowie ci pofatygowali by się w tej sprawie do premiera Tuska, albo złożyli interpelację w Sejmie. To nie leży w możliwośiach decyzyjnych ani pani Zdanowskiej ani Marszałka Województwa. O tych sprawach decyduje rząd, a wnioskującym i przygotowującym program rozwoju infrastruktury komunikacji i transportu jest Minister. A jest nim człowiek z Trójmiasta, a nie z Łodzi. Na wywaleniu Grabarczyka, który jak nikt dotąd dbał o rozwój i modernizację dróg i kolei w naszym regionie, tak bardzo byli aktywni ww dwaj panowie. Niech pokarzą teraz, co potrafią. Nie chodzi o robienie propagandy na bazarach i uganianie się za kamerami telewizyjnymi, Lecz o pracę na rzecz mieszkańców Łodzi i województwa. Teraz Pan Joński i Kwiatkowski mają świetną okazje do wykazania się, co rzeczywiście potrafią poza promocją swojej osoby. Jaki widać nic.

zgłoś
m
mjr Walenda

"Budowa wiaduktów wschodniego i zachodniego sięga lat 70. ubiegłego wieku" jak większość projektów dotyczących transportu, jesteśmy opóźnieni o prawie 50 lat. Jak już powstanie jakas inwestycja to się postawi tabliczkę "współfinansowane ze środków unijnych" oraz ile to nie wydali na tą inwestycję i po raz kolejny dowiemy się, że nasi urzędnicy sami nie potrafią nic zrobić. Niestety sytuacja dotyczy całego kraju :/

zgłoś
G
Gość

Jest teraz Marszałkiem Sejmu, czyli duzo wyzej niz kiedy był ministrem i gdyby tylko kochał to miasto prowadziłby nadal lobbing dla naszego miasta. Ale on nie chce sie w partii narazac, bo moze zajdzie wyzej..Co tam łódx i jej mieszkańcy.
My jestesmy tylko trampolina do wybicia sie dalej, miesem wygorczym ogłupianym przez media.

zgłoś
Ł
Łodzianin

jak traktuje się miasto Łódź i jego mieszkańców,żądamy stanowczo i niezwłocznie dokończenia wiaduktu i peronów na dworcu Łódź - Kaliska po wschodniej stronie (w przeciwnym razie wyborcy platformie obywatelskiej tego nie wybaczą nigdy!)

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3