Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKP Intercity chce sprzedać pociągi ED74, popularne „edyty”

Marcin Bereszczyński
Marcin Bereszczyński
PKP Intercity chcą sprzedać pociągi ED74, które kursowały między Łodzią i Warszawą, a obecnie niszczeją na bocznicy koło Krakowa.

Nie podano ceny wywoławczej. Do kupienia jest 14 pociągów, w tym siedem niszczejących na bocznicy stacji Kraków Bieżanów. Pociągi ED74 wyprodukowała bydgoska Pesa dla Przewozów Regionalnych, aby woziły podróżnych między Łodzią i Warszawą. Pociągi jeździły po tej trasie od 2007 do połowy 2010 r. Być może znów zaczną jeździć z Łodzi do stolicy, bo zamiar przejęcia pociągów wyraziły... Przewozy Regionalne. Proces sprzedaży pociągów ma trwać do połowy przyszłego roku.

Ogłoszenie o zamiarze zbycia pociągów ED74 zostało umieszczone na stronie internetowej PKP Intercity.

- PKP Intercity chciałyby sprzedać wszystkie pojazdy, ale nie wykluczają również opcji ich dzierżawy z wykupem oraz możliwości łączenia zakupu i dzierżawy z wykupem - mówi Cezary Nowak, rzecznik PKP Intercity. - Przetarg na zbycie 14 pojazdów ED74 będzie podzielony na cztery etapy. W pierwszym, po złożeniu wniosków, oferenci zostaną podzieleni na trzy grupy: zainteresowanych zakupem, zakupem i dzierżawą lub samą dzierżawą. W drugim etapie PKP Intercity dokonają oceny wniosków. Dwie oferty wstępne, o najwyższej wartości punktowej, zostaną dopuszczone do kolejnego etapu postępowania, czyli negocjacji.

PKP Intercity najbardziej zależy na sprzedaży pociągów. Jeśli nie będzie chętnych, to spółka będzie chciała tabor wydzierżawić. Portal „Rynek Kolejowy” ustalił, że są chętni na „edyty”. Koleje Małopolskie złożyły ofertę zakupu wszystkich 14 pociągów. Zainteresowanie zakupem wyraziły też Koleje Dolnośląskie. Koleje Śląskie zdecydowały się wziąć udział w dialogu technicznym, ale nie precyzują, czy chcą kupić, czy wydzierżawić pociągi. Zainteresowanie przetargiem wykazuje Arriva, a Przewozy Regionalne chciałby wydzierżawić tabor. Łódzka Kolej Aglomeracyjna i inni pozostali przewoźnicy nie są zainteresowani pociągami ED74.

- Preferowaną formą zbycia pojazdów dla PKP Intercity jest ich sprzedaż, dlatego przewoźnik przeprowadzi negocjacje w pierwszej kolejności z podmiotami zainteresowanymi kupnem wszystkich składów - mówi Cezary Nowak. - W ostatnim etapie, oferent, który złoży najkorzystniejszą ofertę w trakcie negocjacji, zostanie poproszony o złożenie ostatecznej oferty. Oferenci będą mieli do 14 dni na złożenie wniosków kwalifikujących ich do pierwszego etapu.

Zainteresowanie przewoźników „edytami” jest zaskakujące, ponieważ tylko siedem pociągów jest sprawnych. Na ich remont wydano 11 mln zł w latach 2012 - 2014. Pozostałe pociągi od lat stoją na bocznicy, bo PKP Intercity nie miały pieniędzy na modernizację. Dwa lata temu odbył się przetarg na naprawę tego taboru, ale oferty były wyższe, niż pula pieniędzy spółki na remont pociągów. Za drugim razem wygrała Pesa, która wyprodukowała ED74. Do podpisania umowy nie doszło, bo PKP Intercity od niej odstąpiły. Sprawę bada prokuratura, bo Centrum Zrównoważonego Transportu złożyło doniesienie o możliwości popełnienia przestępstwa polegającego na zaniechaniu przeglądów technicznych pociągów, co spowodowało, że nie nadają się do użytku.

Inwestycje PKP Intercity
Aż 2,5 mld zł na nowy tabor i modernizację

Spółka PKP Intercity przygotowała strategię taborową do 2020 r. Spółka ma zamiar przeznaczyć około 2,5 mld zł na zakup i modernizację 510 wagonów i 60 lokomotyw oraz unowocześnienie 15 stacji serwisowych. Pieniądze na ten cel będą pochodzić z funduszy, którymi PKP SA dokapitalizowały przewoźnika, funduszy własnych oraz wsparcia unijnego. Zmiany obejmą także zaplecza techniczne. PKP Intercity zaplanowały modernizację 15 stacji postojowych. Zostaną wyposażone m.in. w całoroczne myjnie z zamkniętym obiegiem wody i urządzenia do podgrzewania rozjazdów w zimie. W 2015 r. PKP Intercity zakończyły program inwestycji w tabor za kwotę blisko 5,5 mld zł. Kupiono m.in. nowe pociągi Pendolino, Flirt3 i Pesa Dart. Dodatkowo przewoźnik zaoferował pasażerom krótsze czasy przejazdu między największymi polskimi miastami. Efektem rozwoju jest wzrost liczby pasażerów o 5 mln więcej niż rok wcześniej. Od stycznia do sierpnia tego roku PKP Intercity przewiozły 25,6 mln pasażerów. Z szacunków wynika, że na koniec roku liczba ta wzrośnie do 37 mln.

Zobacz też:
Pociągi warte 200 milionów od kilku lat stoją i niszczeją. "Nie spełniają oczekiwań"

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki