Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociągiem z Wielunia do Łodzi. Podpisano umowę na zaprojektowanie budowy linii finansowanej z programu Kolej plus ZDJĘCIA, WIDEO

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Wideo
od 16 lat
Wiceminister infrastruktury, marszałek woj. łódzkiego i inni ważni oficjele gościli 19 czerwca na stacji kolejowej Wieluń-Dąbrowa. Okazją do ich wizyty było podpisanie umowy na zaprojektowanie budowy linii, która zapewni codzienne połączenia pasażerskie między Wieluniem i Łodzią. Inwestycja jest finansowana z rządowego programu Kolej plus

Rządowy program Kolej plus stał się dla mieszkańców ziemi wieluńskiej szansą na codzienne pociągi do Łodzi. Otworzy też kolejowe okno na północ kraju. Umożliwi to budowa 28 kilometrów linii kolejowej między Wieluniem a Chorzewem Siemkowicami, gdzie przebiega linia 131. Właśnie podpisana została umowa z projektantem inwestycji. Z tej okazji 19 czerwca zorganizowano briefing na stacji Wieluń Dąbrowa.

- Pierwotny budżet programu Kolej plus to było ponad 6 mld zł. Po złożeniu wniosków przez samorządy okazało się, że mamy tak dużo dobrych projektów, że mogła powstać tylko jedna prawidłowa decyzja - środki zostały podwojone. Dzięki temu możemy przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu i zwiększać możliwości korzystania z najbardziej bezpiecznego i ekologicznego środka transportu, jakim jest kolej - podkreśla wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Zobaczcie fotorelację ze spotkania na stacji Wieluń-Dąbrowa

Plany kolejowego skomunikowania Wielunia z Łodzią mają już długą historię. Wcielenie ich w życie Grzegorz Schreiber postawił sobie za priorytet po objęciu funkcji marszałka województwa łódzkiego. Program Kolej plus okazał się ku temu doskonałym rozwiązaniem.

- Możliwość pozyskania środków rządowych było rzeczą wymarzoną. Sami przecież byśmy tego nie udźwignęli jako województwo. Dokładamy do projektu 100 mln zł ze środków własnych, to nie są grosze, natomiast bez tego bardzo dobrego programu rządowego nie byłoby ani tego projektu, ani dwóch innych na terenie woj. łódzkiego. Ich łączna wartość to ok. 1 mld zł – przypomina marszałek Grzegorz Schreiber.

ZOBACZ WIDEO - Program Kolej plus połączy Wieluń z Łodzią:

od 16 lat

Za otwarciem kolejowego okna na świat lobbował u marszałka poseł z Wielunia Paweł Rychlik. Jak przyznał, początkowo nie wierzył, że uda się to do tego doprowadzić. W spotkaniu na stacji Wieluń Dąbrowa uczestniczyli też m.in. wicewojewoda łódzki Marcin Buchali, członek zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe Piotr Majerczak i wicestarosta wieluński Krzysztof Dziuba. Emerytowany wieluński kolejarz Stanisław Kokot, który wiele lat walczył przeciwko kolejowej degradacji miasta, wręczył gościom pamiątkowe miniatury lokomotywy.

Jednotorowy łącznik Wielunia z linią 131 zaprojektuje firma TDM Projekt z Krakowa. Kontrakt opiewa na 10,7 mln zł i obejmuje też nadzór nad przyszłymi robotami. W przetargu prowadzonym przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe uczestniczyło siedem podmiotów, a dwie oferty mieściły się w budżecie zadania.

Był to pierwszy w całej Polsce przetarg dotyczący inwestycji zakwalifikowanych do programu Kolej plus. A jest ich 34. Program jest ukierunkowany przede wszystkim na łączenie miejscowości powyżej 10 tysięcy mieszkańców z miastami wojewódzkimi. Środki z budżetu państwa pokryją 85 proc. kosztów zadania. Pozostałe fundusze zapewniają samorządy. Inwestycje wpisane do programu Kolej plus powinny być zrealizowane do 2028 roku.

Po wykonaniu projektu przez firmę z Krakowa możliwe stanie się ogłoszenie przetargu na wybudowanie linii Wieluń-Chorzew. Wartość całej inwestycji wstępnie oszacowano na 580 mln zł. Przewidziano budowę pięciu nowych przystanków kolejowych: Wieluń Berlinek, Ruda, Wierzchlas, Drobnice i Siemkowice. Trasa zostanie zelektryfikowana. Czas przejazdu z Wielunia do Łodzi szacuje się na 1 godz. 39 minut.

Budowa linii w powiecie wieluńskim była jednym z najlepiej ocenionych projektów zgłoszonych do programu Kolej plus (siódme miejsce na liście rankingowej). Wnioskodawcą był Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. Na etapie starań o fundusze państwowe konieczne było opracowanie studium planistycznego. Dokument kosztował 1,8 mln zł i został sfinansowany po połowie z budżetów woj. łódzkiego i gminy Wieluń.

Obecnie oferta regionalnych połączeń kolejowych w Wieluniu ogranicza się do pięciu par pociągów w dni robocze (trzy w weekendy) do Tarnowskich Gór. Ponadto na wieluńskim przystanku można wsiąść do kursującego codziennie składu Intercity relacji Kraków-Kołobrzeg. Więcej o wieluńskim rozkładzie PKP przeczytacie TUTAJ.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki