Pociągiem z Łodzi do Warszawy w 70 minut. Kończy się...

    Pociągiem z Łodzi do Warszawy w 70 minut. Kończy się modernizacja linii kolejowej

    Marcin Bereszczyński

    Dziennik Łódzki

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    Między Grodziskiem Mazowieckim i Żyrardowem trwają ostatnie prace. Koniec inwestycji w listopadzie

    Między Grodziskiem Mazowieckim i Żyrardowem trwają ostatnie prace. Koniec inwestycji w listopadzie ©materiały promocyjne

    Do zakończenia modernizacji linii kolejowej między Łodzią a Warszawą pozostał już tylko 13-kilometrowy odcinek między Żyrardowem i Grodziskiem Mazowieckim. To już ostatni etap przebudowy, która rozpoczęła się w 2006 roku, a powinna zakończyć się wreszcie jesienią. Prawdopodobnie w listopadzie. A wtedy z Łodzi Fabrycznej do Warszawy Centralnej będzie można dojechać w 70 minut.
    Między Grodziskiem Mazowieckim i Żyrardowem trwają ostatnie prace. Koniec inwestycji w listopadzie

    Między Grodziskiem Mazowieckim i Żyrardowem trwają ostatnie prace. Koniec inwestycji w listopadzie ©materiały promocyjne

    Spółka PKP PLK przebudowała między Warszawą i Skierniewicami około 100 kilometrów torów. Modernizacja objęła wymianę 86 rozjazdów. Rozwieszono 125 kilometrów sieci trakcyjnej. Położono też ponad 170 tys. nowych podkładów.

    - Ostatni etap prac obejmuje 13 kilometrów na odcinku Żyrardów - Grodzisk Mazowiecki. Budowane są nowe tory i 4 perony w Międzyborowie i Jaktorowie. W ubiegłym roku zakończyła się już instalacja nowego systemu sterowania ruchem - mówi Maciej Dutkiewicz, rzeczniki prasowy PKP PLK.
    - Na zmodernizowanej trasie powstało już 12 z 16 peronów. Zostały wyposażone w wiaty, tablice na rozkłady jazdy i skuteczniejsze oświetlenie. Umożliwiają one obsługę osób o ograniczonej mobilności. Z nowych peronów pasażerowie korzystają już w: Skierniewicach Rawce, Radziwiłłowie Mazowieckim, Jesionce, Suchej Żyrardowskiej, Żyrardowie i Grodzisku Mazowieckim. Dodatkowym udogodnieniem dla pasażerów są nowe i odnawiane przejścia podziemne, wyposażone w windy lub pochylnie. W Pruszkowie i w Grodzisku Mazowieckim przejścia zostały wydłużone i łączą oddzielone torami dzielnice. Nowe tunele są również w Jaktorowie i Żyrardowie.

    PLK buduje też 3 bezkolizyjne skrzyżowania drogowo-kolejowe. W Jaktorowie powstają 2 wiadukty. Pierwszy nad liniami kolejowymi: Warszawa - Skierniewice, Warszawa - Zawiercie i nad drogą wojewódzką Warszawa - Żyrardów. Drugi powinien usprawnić lokalny ruch samochodowy na północ od stacji. W Grodzisku Mazowieckim trwają natomiast prace przy budową przejazdu drogowego pod torami, który usprawnieni ruchu w zachodniej części miasta. Pozostałe przejazdy kolejowe zostały wyposażane w nowe rogatki, światła ostrzegawcze i monitoring.

    - Nowe tory pozwoliły na poprawę punktualności pociągów z i do: Warszawy, Łodzi, Skierniewic, Żyrardowa oraz Katowic. Odcinek Grodzisk Mazowiecki - Warszawa jest kluczowym fragmentem nowych szybkich połączeń ze stolicy do Katowic, Krakowa i Wrocławia. Efektem modernizacji na trasie Warszawa - Skierniewice będzie kolejne skrócenie czasu przejazdu pociągów. Podróż z Łodzi Fabrycznej do Warszawy Centralnej potrwa 70 minut. Pociągi będą kursować z prędkością 160 km/h - zapowiada Maciej Dutkiewicz.

    Od grudnia większość pociągów z Łodzi do Warszawy jeździ w czasie 90 minut. Taki czas, zgodnie z rozkładem jazdy, powinny osiągnąć 22 pociągi. Kolejnych 13 składów kursuje w czasie 105 minut. Dla podróżnych to już jest ulga. Do niedawna podróż z Łodzi do stolicy miała zajmować 130 minut. Ale takiego czasu nie udawało się osiągnąć. Opóźnienia sięgały od 20 do blisko 120 minut.

    Niekończąca się inwestycja

    Decyzja o rozpoczęciu modernizacji linii kolejowej między Łodzią i Warszawą zapadła dekadę temu, czyli w styczniu 2005 roku. Inwestycja rozpoczęła się półtora roku później. Zanim zaczęto prace, pociągi jeździły z Łodzi do Warszawy około 90-100 minut. Rekord biła "Telimena", która nie zatrzymywała się na stacjach pośrednich, co pozwalało jej pokonać trasę w 80 minut. Ten czas przejazdu nikogo jednak nie satysfakcjonował, zwłaszcza że już wtedy wielu łodzian wyjeżdżało za pracą do Warszawy.

    Gdy przystępowano do projektowania przebudowy linii kolejowej, planowano wprowadzić na niej ograniczenia prędkości rzędu 200-250 km/h. Koncepcja upadła dość szybko. Po pierwsze koszt inwestycji byłby zbyt duży, a po drugie nie było sensu budować torów dla prędkości, których dostępne pociągi nie byłyby w stanie rozwinąć. W efekcie odcinek Łódź - Skierniewice ma parametry 120-140 km/h, zaś Skierniewice - Warszawa 160 km/h. Tych parametrów i tak się nie osiągnie.

    Z Łodzi Widzewa do Warszawy Centralnej są 133 kilometry. Jeśli pociągi mają pokonywać tę trasę w 70 minut, to znaczy, że osiągną średnią prędkość przejazdu 109 km/h. Nic dziwnego, że podróżni są wściekli, iż nie dość, że przez blisko 10 lat musieli cierpieć katusze, związane z długą podróżą, to jeszcze efekt będzie dość mizerny. A warto przypomnieć, że pierwotnie zakładano, że pociągi dojadą do stolicy w czasie poniżej godziny, zaś później mówiło się o 65 minutach podróży bez postojów na stacjach pośrednich.

    CZYTAJ WIĘCEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE
    1 »

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (39)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Miało być poniżej godziny !

    Maciej (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    Zdaje się, że u nas zapanowała jakaś durna moda na kłamstwa. Dlaczego kłamią, ze podróż z Wawy do Łodzi trwała by poniżej jednej godziny ? I tak powinno być ! 133 km to we Francji i w Niemczech...rozwiń całość

    Zdaje się, że u nas zapanowała jakaś durna moda na kłamstwa. Dlaczego kłamią, ze podróż z Wawy do Łodzi trwała by poniżej jednej godziny ? I tak powinno być ! 133 km to we Francji i w Niemczech pociągi pospieszne- wcale nie TGV i IC pokonują w...50 minut ! Tak, tak ! W 50 minut ! A u nas jak zwykle kłamstwa i mydlenie oczu. My się nigdy nie nauczymy rzetelnej roboty. A rzekomo Polacy za granicą są chwaleni za pracowitość. Dlaczego tego U NAS nie ma ?zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    PKP zmienia się tylko w reklamach, w życiu jak było tak jest - No cóż taki mamy klimat!!!

    łódzianin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    Tory i pociągi to jedno. Zatrudniony personel (kasjerki) to kolejna rzecz - te stare i obrzydliwe kobiet ciągle myślą, że to pasażer jest dla PKP a nie PKP dla pasażerów.
    Stałem 30 minut w kolejce...rozwiń całość

    Tory i pociągi to jedno. Zatrudniony personel (kasjerki) to kolejna rzecz - te stare i obrzydliwe kobiet ciągle myślą, że to pasażer jest dla PKP a nie PKP dla pasażerów.
    Stałem 30 minut w kolejce do kasy (stacja Łódź Kaliska). Kiedy udało mi się dostać do kasy (7 minut przed odjazdem pociągu do Warszawy) kasjerka nic nie mówiąc wstała i opuściła stanowisko pracy. Czas mija, zacząłem się denerwować, więc zapytałem w kasie obok (gdzie siedziały dwie królowe PKP) gdzie się podziała Pani kasjerka z mojego okienka. Na to usłyszałem "poszła do toalety" więc się pytam "a jak to się ma do faktu że za 4 minuty odjeżdża pociąg do Warszawy?". Na to otrzymałem odpowiedź "Trzeba było sobie kupić bilet wcześniej, każdy ma prawo zrobić siku". No majtki mi opadły do samych kostek. zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    podroznik

    SEBA (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

    TO CO NIE MOGLA POJSC ? dobrze Ci odpowiedziały. moze nie sikała od rna, bo ciagle kolejke obslugiwala, a bilet mozna kupic tez w automacie , komórce lub u konduktora

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    przewoźnik

    zyggo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Ja to przewozami regionalnymi najczęściej kursuję, najtaniej i dużo połączeń.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    PR

    edy1 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Masz rację. Wychodzi zdecydowanie najtaniej. Można również skorzystać z promocji np Super Bilet za 1 zł.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    trasa

    Mirabella (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    A co tam na trasie Łódź -Warszawa kursuje, jaki przewoźnik?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    OK

    Lucjjan (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Z Łodzi do Warszawy nie jest taka tragiczna podróż. Fakt sporo ludzi dojeżdża codziennie do pracy i w godzinach szczytu jest tłoczno, ale komfort jazdy się moim zdaniem nieco poprawia.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    No cóż

    Anniaa (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    No cóż, szału nie ma, ale i tak wolę tą trase pokonywać pociągiem, bo jest bez korków i mogę sobie w tym czasie poczytać, posłuchac muzyki, czy obejrzeć film. Teraz PR wprowadzają jeszcze tańsze...rozwiń całość

    No cóż, szału nie ma, ale i tak wolę tą trase pokonywać pociągiem, bo jest bez korków i mogę sobie w tym czasie poczytać, posłuchac muzyki, czy obejrzeć film. Teraz PR wprowadzają jeszcze tańsze połaczenia, nawet do 30%, więc mi się to bardziej opłaca.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tańsze bilety

    CelinAA (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Przewozy regionalne mają tak czy inaczej jedne z tańszych biletów, zwłaszcza jak kupisz przez internet, to możesz jeździć za grosze. No ale prędkość przejazdu nie zawsze zalezy od przewoźnika.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    gdzie tu poprawa? postęp?

    skce-wawa (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    w latach 2003-2005 ze Skierniewic do Warszawy Zachodniej jechało się 40-45 minut; po 10 latach męki, remontu i gehenny pasażerów, będzie to 35-40 minut
    to się nadaje do NIK i komisji śledczej!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    70 minut? Chyba postoju po drodze!

    F. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

    Ekstra 70 minut spędzili wczoraj pasażerowie w przedpołudniowym pociągu TLK z Warszawy do Wrocławia. Pociąg stanął gdzieś między Zachodnią a Żyrardowem. Nikt z obsługi pociągu nie udzielił żadnych...rozwiń całość

    Ekstra 70 minut spędzili wczoraj pasażerowie w przedpołudniowym pociągu TLK z Warszawy do Wrocławia. Pociąg stanął gdzieś między Zachodnią a Żyrardowem. Nikt z obsługi pociągu nie udzielił żadnych informacji, dlaczego pociąg stoi i kiedy znów ruszy. Skandal!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    w 70 minut 133 km skandal

    soad (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    120 minut 77 km to prawdziwy obraz PLK
    Górny Śląsk i Kraków dzieli 77 km kompromitacji warszawki czyli rozpadająca się linia kolejowa mająca 160 lat tradycji.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kolei

    GOŚĆ (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5

    Brawo panowie i panie z PKP! Jeszcze jakieś 5 lat i znów będziemy jeździć pociągiem do Warszawy w godzinę, tak jak... w 1935 roku! Po co kupować nowe składy?! Lepiej wyciągnąć stare parowozy z...rozwiń całość

    Brawo panowie i panie z PKP! Jeszcze jakieś 5 lat i znów będziemy jeździć pociągiem do Warszawy w godzinę, tak jak... w 1935 roku! Po co kupować nowe składy?! Lepiej wyciągnąć stare parowozy z muzeów i tym sposobem nie będzie problemów z torami, a klimatu na kolei pozazdroszczą nam nawet Japończycy!zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo