Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawie wszystko gotowe na otwarcie dworca Łódź Fabryczna [ZDJĘCIA]

Marcin Bereszczyński
Marcin Bereszczyński
Na dworcu Łódź Fabryczna trwają ostatnie odbiory. Na stację wjechało już ponad 60 pociągów testowych. Otwarcie nastąpi 11 grudnia.

Od 11 grudnia z peronów dworca Łódź Fabryczna będzie odjeżdżało i przyjeżdżało średnio 128 pociągów na dobę. To 56 pociągów Przewozów Regionalnych i po 36 składów PKP Intercity oraz Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. W przyszłości może pociągów może być więcej, bo zdolność przepustowa stacji to 150 - 160 pociągów na dobę. Po wybudowaniu tunelu średnicowego do Łodzi Kaliskiej i Żabieńca ta liczba może wzrosnąć do 200.

Otwarcie dworca Łódź Fabryczna. KOD: "Nie chcemy, aby pierwszym pociągiem wjechała Joanna Kopcińska"

- Trwają ostatnie odbiory nadzoru budowlanego i straży pożarnej. Czekamy na pozwolenie na użytkowanie dworca. Drobne uzupełnienia i poprawki nie wpłyną na termin otwarcia dworca przypadający na 11 grudnia - mówi Zdzisław Stoszek, kierownik kontraktu z PKP PLK.

Oprócz odbiorów, codziennie trwają przejazdy testowe pociągów. Maszyniści muszą zapoznać się z nową trasą. Przy budowie dworca ułożono 12 km torów kolejowych, w tunelu jest 17 rozjazdów umożliwiających pociągom zmianę toru, zamontowano 150 urządzeń sterowania ruchem.

Od 11 grudnia na nowy dworzec ma wjeżdżać i odjeżdżać 128 pociągów na dobę

Obecnie na dworcu trwa przygotowywanie kas do obsługi podróżnych. Wczoraj przywiezione zostały meble do pomieszczeń kasowych znajdujących się w odtworzonej fasadzie dawnego budynku dworcowego. Dwie fasady są umieszczone we wschodniej części dworca. W jednej fasadzie będą kasy, a w drugiej pomieszczenia komercyjne. Za oknami w fasadach są instalacje techniczne. Kasy znajdują się również przy głównym wejściu od strony ul. Kilińskiego.

Na dworcu trwają również testy zastępczego stanowiska dyżurnego ruchu. Główne stanowisko i cały system sterowania znajduje się na dworcu Łódź Widzew. Gdyby doszło do awarii, to ruchem pociągów w tunelu można sterować ze stanowiska zastępczego.

- Na tym stanowisku układana jest droga przebiegu pociągu, aby wjeżdżał i wyjeżdżał z dworca planowo. W przypadku utrudnień trzeba natychmiast reagować zmieniając pociągom tor lub peron, aby nie doszło do opóźnienia - mówi Tomasz Puławski, dyżurny ruchu.

Budowa dworca zaczęła się 15 października 2011 r. Ostateczny termin zakończenia inwestycji to grudzień przyszłego roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki