Jesienią powiększy się liczba płatnych dróg objętych systemem viatoll. Przybędzie prawie 400 km tras, za które będą musieli zapłacić kierowcy pojazdów powyżej 3,5 tony, autobusów i osobówek z przyczepą. Od jesieni płatne będą m.in. odcinki prowadzące przez województwo łódzkie: na autostradzie A1 Kutno Wschód - Kowal i autostradzie A2 Stryków - Konotopa.

Obecnie w Polsce jest 2,2 tys. km płatnych dróg objętych systemem viatoll. Do 2018 roku będzie już 7 tys. km dróg objętych poborem opłat. Tegoroczne rozszerzenie sieci płatnych dróg jest planowane w dwóch etapach: pierwszy od 31 października, a drugi od 30 listopada.

Oprócz wprowadzenia płatnych odcinków biegnących przez województwo łódzkie do sieci opłat viatoll mają zostać przyłączone:

  • A2 - obwodnica Mińska Mazowieckiego,
  • A4 od Tarnowa w stronę Krakowa oraz przed Rzeszowem,
  • S5 od Poznania do Gniezna,
  • S7 od Gdańska w stronę Elbląga i od Pasłęka w stronę Elbląga,
  • S8 - obwodnice Zambrowa i Wiśniewa,
  • S11 od Poznania do Tarnowa Podgórnego,
  • a także fragment S17 w okolicy Lublina.

Pobór opłat na tych odcinkach miał obowiązywać już od 1 lipca, ale szczęśliwie dla przedsiębiorców przesunięto ten termin na jesień.

System viatoll wprowadzono w Polsce dwa lata temu. Od tego czasu wpływy z opłat wyniosły 1,855 mld zł. Koszt budowy i uruchomienia systemu to 1,1 mld złotych, co oznacza, że nakłady zwróciły się i to już jesienią ubiegłego roku.

Wszystkie zyski z systemu viatoll, a także z opłat od kierowców samochodów osobowych na trasach A2 i A4 trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego. Pieniądze są następnie przekazywane na inwestycje drogowe, czyli budowę lub modernizację istniejących tras. Do KFD codziennie wpływa około 3 mln. złotych. Obecnie system viatoll jest zainstalowany w 14 z 16 województw. Najwięcej płatnych dróg jest na Dolnym Śląsku, gdzie system obejmuje prawie 300 km. Łódzkie jest na piątym miejscu - 249 km płatnych dróg.