reklama

Stare tramwaje wracają na trasy 43 i 46

Roman Czubiński
MPK kupiło 10 używanych tramwajów serii GT
MPK kupiło 10 używanych tramwajów serii GT Roman Czubińśki
Dobra wiadomość dla pasażerów linii nr 43 i 46. Nadchodzi koniec kursowania ciasnych i głośnych wagonów 805Na.

Łódzkie MPK kupiło od likwidatora Międzygminnej Komunikacji Tramwajowej 10 używanych tramwajów serii GT. Pojazdy te zostaną skierowane na trasę do Ozorkowa. Kursowały już na niej przed przejęciem linii przez MPK w kwietniu. Choć starsze od 805Na, zapewniają znacznie wyższy komfort podróży.

Kiedy zobaczymy nowo zakupione tramwaje na torach?

- Prawdopodobnie już w tym tygodniu - mówi Sebastian Grochala, pełniący obowiązki rzecznika MPK. Wagony przechodzą przegląd techniczny. Wymienianie są też oznaczenia przewoźnika. Część z nowych nabytków zostanie odstawiona jako zapas części do wagonów będących w ruchu.

Rzecznik podkreśla, że dzięki zakupowi wszystkie kursy linii do Lutomierska i Ozorkowa będą realizowane wagonami niemieckimi.

To jednak nie koniec ich możliwych zastosowań.

- Cztery z kupionych przez nas wagonów to pojazdy dwukierunkowe. Oznacza to, że mogą być wykorzystane podczas przyszłych remontów sieci. Bierzemy pod uwagę obsadzenie nimi linii wahadłowych - zapowiada rzecznik.

Grochala zapewnia, że trwają rozmowy z podłódzkimi gminami w sprawie naprawy infrastruktury linii podmiejskich.

MPK myśli już o kolejnych inwestycjach w tabor. W maju przez 2 tygodnie testowano na łódzkich szynach niskopodłogowego Moderusa Beta.

- Tramwaj spełnia wymagania techniczne. Pozytywnie ocenili go też pasażerowie - informuje rzecznik łódzkiego przewoźnika. Nie wiadomo jednak, czy dojdzie do ich zakupu.

- Musimy uzyskać akceptację naszej Rady Nadzorczej i Zgromadzenia Wspólników, a także zgodę Zarządu Dróg i Transportu. Dopiero wtedy będziemy mogli ogłosić przetarg. Od tego momentu do dostawy pierwszych tramwajów może upłynąć ok. półtora roku - wyjaśnia.

Koszt zakupu Moderusa Beta to ok. 3,5 mln zł.

Damy ci więcej - zarejestruj się!

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

r
realista

optymiści i miłosnicy niemców chcecie zobaczyć jak one jeżdza , a one stoją na telefonicznej niektóre poza torami bez wózków ,dowód / solówki na 43 , 46 / a miało być tak pięknie , ludzie po co nam niemcy bez zamiennych części bo taka politykę obrało mpk. PS. gdzie prezes postawi długie złomy skoro już teraz na telefonicznej pracownicy ustawiaja wagony na hali bo na placu stoją niemieckie trupy /sztuk 11 paranoja/ itp/itp/itp.

f
fil

Ale zes sie gosciu podniecil...

S
STUDI

To konstalzłomy są prądożerne. Na dodatek podczas ruszania i ropzędzania są wyjątkowo prądożerne. Jakoś 33 metrowe Gematik'i był w stanie kursować przez Zgierz, zaś 805N ledwo co bowiem dobija podstację zasilająca trakcję w tym mieście. To samo jest w Pabianicach.

Wystarczy porównać moc długotrwałą silników
Skład 805Na to 320kW mocy silników,
zaś:
M8S to 300kW, (M8S na tych samych silnikach jest w stanie jeździć z akumulatorów)
GT8ZR to 260kW - był używany w trudnym górskim tereniei na prywatnej linii kolei podmiejskiej w Innsbrucku.
GT8N - to 240kW - pojemniejszy od składu 805N, no i z niską podłogą w środkowym wstawionym członie.
GT6 to 220kW

Czyli tylko moc trwała pokazuje ze konstale najwięcej w tym zestawienie zżerają prądu.
Pomijam charaketrystykę napędu - tu może być jeszcze gorzej.

Pomijam fakt że konstazłomy jesienią i wiosną są zagrożeniem dla innych pojazdów z racji braku piasecznic, które pozwalają na skuteczne hamowanie (raz ruszanie) na śliskich torach. Konstalzłom buksuje na pełnych obrotach a wagon stoi praktycznie w miejscu, próba hamowania kończy się zazwyczaj poślizgiem a potem zdzieraniem obręczy kół co potem prowadzi to potwornego rumoru jak ten złom próbuje jechać - chyba że wcześniej zaliczy kolizję.

Przejęte M8S z Bochum-Gelsekirchen o całe dekady wyprzedza technologicznie te bulwy z tekturowymi przodami i tyłami nazywane przez MPK nowymi tramwajami. Maja nadal silniki prądu stałego ale rozruch i hamoowanie jest sterowanie rozbudowanym sterownikiem który m.in. wykonuje pomiar masy całkowitej wagonu i pilnuje aby osie napędowe nie wpadły w poślizg. Charakterystyka napędu bije na głowę archaiczne prądożerne rozruszniki w konstalzłomach.

MPK jedynie potrafi założyć tekturę, o takich udogodnieniach jak dodatkowy wysuwany stopień to można pomarzyć. A niestety Konstalzłom to przeszkoda ciężka do pokonanie przez starszą osoba usiłującą się z poziomu jezdni rozpaczliwie wspiąć do tego "cuda techniki PRL'u bazującej na archaicznej już technologii z lat 20-tych XX wieku.
No i jeszcze niemieckie wagony w ogóle mają ogrzewanie odmiennie od wyremontowanych bulw. A zima już wkrótce.

Miasta jak Kraków czy Poznań systematycznie likwidują te konstalzłomy zastępując je starszymi lecz nowocześniejszymi używanymi tramwajami sprowadzanym z zachodniej Europy.

x
xxx

Jeśli Moderus kosztuje 3,5 mln, a M8C razem z porównywalną modernizacją (elektronika będzie odrobinę mniej nowoczesna ale tej z serii M naprawdę nie ma sensu wymieniać bo jest optymalna) można mieć za mniej niż milion to wybór jest chyba oczywisty - MPK powinno natychmiast uruchomić swoje kontakty żeby spróbować pozyskać wagony tej generacji (normalnotorowe też dałyby radę ale koszt wzrósłby o dobre kilkadziesiąt tysięcy na sztuce, zresztą w tej generacji łatwiej o wagony wąskotorowe)

c
czatowiec

Właśnie wagony poniemieckie zużywają o ponad 30% mniej prądu niż wagonu generacji 105N/805N, przy czym mają większego kopa (lepszy stosunek mocy do macy) i mają wózki lepszej konstrukcji (są o wiele bardziej cichobieżne).

B
Bałuty

To świetna wiadomość.
Te wagony są ciche, pojemniejsze, zimą cieplejsze, latem dają się wietrzyć. Poza tym można sobie poczytać w drodze nie hałąsują tak i nie kołyszą tak jak te stare rupcie N-ileś tam – same zalety. Dlaczego tak długo je przetrzymywano w zajezdni?

N
Niedoręcznik

-jeszcze niedawno MPK ustami swojego rzecznika tak je zachwalał.

r
r.s.

na liniach o jednym torze (Konstantynów, Lutomiersk, Ozorków) powinny jeździć TYLKO dwukierunkowe. Tramwaj dojeżdża na krańcówkę, motorniczy zmienia kabinę i wraca. Bezpieczniej też b ędzie dla pasażerów, gdy nie będą wysiadać od strony jedni.

b
b

kupili złom, bo musieli, żeby znowu nie było strajku itp i teraz tylko ideologie do tego dorabiają, że takie wygodne i super, a to że prądu biorą 3x więcei i ich remonty są droższe to już inna kwestia

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3