ZOBACZ
    KONIECZNIE

    Ile się zarabia w województwie?

    Rozwiń
    Tramwaj dla Pabianic. Linia 41 MPK Łódź wróci we wrześniu?

    Tramwaj dla Pabianic. Linia 41 MPK Łódź wróci we wrześniu?

    Jacek Losik

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    Linię tramwajową nr 41 z Łodzi do Pabianic zawieszono w połowie maja

    Linię tramwajową nr 41 z Łodzi do Pabianic zawieszono w połowie maja ©Grzegorz Gałasiński

    Zakończył się przetarg na remont sieci trakcyjnej w Pabianicach. Poseł PiS apeluje o przywrócenie komunikacji podmiejskiej. Czy rząd pomoże?
    Linię tramwajową nr 41 z Łodzi do Pabianic zawieszono w połowie maja

    Linię tramwajową nr 41 z Łodzi do Pabianic zawieszono w połowie maja ©Grzegorz Gałasiński

    Miasto Pabianice i gmina Ksawerów starają się o unijne dofinansowanie remontu torowiska tramwajowego i reaktywację linii nr 41 z Łodzi do Pabianic.

    Przetarg na remont sieci trakcyjnej wygrała krakowska firma Progreg Budownictwo, która za modernizację linii wraz z wykonaniem projektu budowlanego zażądała ok. 698 tys. zł.

    - Liczymy, że ponowne uruchomienie tramwaju nastąpi w drugiej połowie września.
    Do wymiany jest 6.354 metrów przewodu jezdnego w dwóch odcinkach: od ul. Widzewskiej do Dużego Skrętu, od zamku do krańcówki Wiejska, a także 28 słupów trakcyjnych - mówi Aneta Klimek, rzeczniczka Urzędu Miejskiego w Pabianicach.

    MPK Łódź zawiesza tramwaj 41 do Pabianic



    Zaplanowany jest też kolejny etap remontu - od krańcówki Wiejska w Pabianicach do Małego Skrętu w Ksawerowie. Do modernizacji całej trasy dojdzie, jeśli gminy dostaną unijne dofinansowanie. Władze Pabianic i Ksawerowa wspólnie złożyły w tej sprawie wniosek w Urzędzie Marszałkowskim, który dzieli fundusze z UE. Cały projekt modernizacji linii 41 oszacowano na 119 mln zł netto. Władze Pabianic i Ksawerowa liczą, dostaną dofinansowanie wielkości 74,5 proc., czyli niespełna 89 mln zł.

    - Zakres robót obejmuje przebudowę układu torowego i modernizację całego pasa drogowego w ciągu ulic Warszawska - Stary Rynek - Zamkowa z wybudowaniem wspólnego pasa tramwajowo-autobusowego, a także wspólnych przystanków tramwajowo-autobusowych - informuje Aneta Klimek. - Zamierzamy również (Urząd Miasta w Pabianicach - red.) aplikować o pieniądze z nowego rządowego programu wsparcia dla średnich miast, o czym prezydent informował na jednej z ostatnich sesji Rady Miejskiej. Będziemy wnioskować do rządu o zwrot wkładu własnego do projektu tramwajowego.

    Grzegorz Mackiewicz, prezydent Pabianic, nie ukrywa, że w kwestii rządowego dofinansowania liczy na pomoc parlamentarzystów z regionu łódzkiego. Za miastem wstawił się na razie poseł Łukasz Rzepecki z Prawa i Sprawiedliwości. Tyle że nie do rządu PiS, ale do Witolda Stępnia (PO), marszałka województwa łódzkiego. Poseł wysłał do marszałka pismo, w którym przekonuje, że wspólny projekt Pabianic i Ksawerowa powinien otrzymać unijne dofinansowanie, bez którego tramwajowa linia nr 41 może nigdy już nie zostać reaktywowana.

    - Jeżeli zlikwidujemy linię nr 41, to przywrócenie jej w przyszłości będzie praktycznie niemożliwe, co doskonale obrazuje przykład nieistniejących od ponad 20 lat linii nr 44 (Łódź - Aleksandrów Łódzki) oraz linii nr 42 (Łódź - Rzgów) - napisał poseł Rzepecki do Witolda Stępnia. I dodał, że komunikacja podmiejska jest ekologiczna, komfortowa i przyczynia się do wzrostu gospodarczego całego regionu.

    Wcześniej prezydent Mackiewicz napisał do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji pismo, w których pyta o możliwość utworzenia związku metropolitalnego w aglomeracji łódzkiej. Jeśli tak by się stało, możliwa byłaby kontynuacja projektu Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego (taką możliwość dawała ustawa o związkach metropolitalnych z 2015 r.).

    Obecny rząd nie planuje na razie podjęcia prac nad przepisami umożliwiającymi tworzenie związków metropolitalnych poza Górnym Śląskiem (niedawno rząd wycofał się takich planów w aglomeracji warszawskiej).

    Przypomnijmy, że linię tramwajową nr 41 z Łodzi do Pabianic zawieszono w połowie maja (w zamian wprowadzono autobusy). Wcześniej wprowadzono bardzo restrykcyjne ograniczenie prędkości na trasie do Zgierza. W raporcie łódzkiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego podkreśla się, że tory w gminach ościennych są w tak fatalnym stanie, że ich eksploatacja grozi katastrofą.

    Mężczyzna skoczył z wiaduktu pod Pabianicami

    Wypadek na S8 w Pawlikowicach pod Pabianicami [FILM ZDJĘCIA]

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (7)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Na ch... ten tramwaj. Niech słoiki siedzą w domach

    EPA i EZG zakaz wjazdu (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 14

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Podmiejska komunikacja jest eko i komfortowa. Co innego miejska. Ta, z nowymi

    radośnie ćwierkającymi komunikatami (w części mpków całkowicie niesłyszalna) (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

    już nie musi być komfortowa a już jak się CZEKA NA STOJAKA w tumanach kurzu, benzynowych oparach, smrodzie szczyn i upale GODZINAMI DZIENNIE, to na pewno nie jest eko dla łódzkich pasażerów. Ale...rozwiń całość

    już nie musi być komfortowa a już jak się CZEKA NA STOJAKA w tumanach kurzu, benzynowych oparach, smrodzie szczyn i upale GODZINAMI DZIENNIE, to na pewno nie jest eko dla łódzkich pasażerów. Ale zapłacono miliony za rewolucję. rewolty dokonano i klawo jest ! Jak cholera. Kiedy 57 wróci na Bałuty ?!!! Do księgi rekordów - 800 metrów w 90 minut 85B i 30min. 85A !!!! KOMFORT I EKOLOGIA !zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ekologia globalnie

    Topik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 5

    same tramwaje może są i bardziej ekologiczne. "Może" ponieważ prąd też nie powstaje z powietrza. Jednak globalnie powietrze nie jest ani grama czystsze ponieważ kosztem przepustowości tramwajów...rozwiń całość

    same tramwaje może są i bardziej ekologiczne. "Może" ponieważ prąd też nie powstaje z powietrza. Jednak globalnie powietrze nie jest ani grama czystsze ponieważ kosztem przepustowości tramwajów unieruchomiono w korkach samochody, które zamiast jechać to wydzielają spaliny w jednym miejscu. Tramwaje nie są też wcale cichsze od samochodów. Szczególnie w aglomeracjach miejskich gdzie na elementach torowych (ich łączeniach oraz zwrotnicach i krzyżakach) hałas jest bardziej dokuczliwy niż z samochodu osobowego. Dodatkowo dochodzą drgania podłoża oraz prądy błądzące. W przyrodzie nie ma nic za darmo. Tam gdzie wkracza cywilizacja nie ma już ekologii.
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tramwaj Lini 1 podłączyć drugi wagon!!!!!!!!

    mieszkancy pieknego miasta!!!Tramwaj Lini 1 podłączyć drugi wagon!!!!!!!! (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 2

    Tramwaj Lini 1 podłączyć drugi wagon!!!!!!!!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    .

    a (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 8

    PiSiory jak zwykle - nie pogadają po cichu z innymi posłami ze swojej partii tylko zrzucą wszystko na Marszałka z PO. PO jakie było takie było, ale jak trzeba to walczyli o różne projekty i...rozwiń całość

    PiSiory jak zwykle - nie pogadają po cichu z innymi posłami ze swojej partii tylko zrzucą wszystko na Marszałka z PO. PO jakie było takie było, ale jak trzeba to walczyli o różne projekty i krytykowali chociażby wycofanie się z KDP.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    G... prawda

    Karolek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 5

    Marszałek i prezydent są od zapewnienia komunikacji międzygminnej jak du.. od sr.....
    Przez ich indolencję tramwaje podmiejskie uległy całkowitej ruinie.
    Przypomnę, że PO niepodzielnie władało...rozwiń całość

    Marszałek i prezydent są od zapewnienia komunikacji międzygminnej jak du.. od sr.....
    Przez ich indolencję tramwaje podmiejskie uległy całkowitej ruinie.
    Przypomnę, że PO niepodzielnie władało przez osiem lat w kraju i łódzkiem.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    dup@ i duda

    Topik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 5

    ale Marszałek nic nie wskóra w rządzie pislamu. Tym bardziej, że pislam zagiął parol na Łódź Dlatego jest to tylko zagrywka ze strony pislamowskich p'osłów.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo