Tunel kolejowy w Łodzi. Będzie ekspertyza uszkodzonego domu na trasie drążenia tunelu

Alicja Zboińska
Alicja Zboińska
Lokatorzy czekają na decyzję ubezpieczyciela budowy
Lokatorzy czekają na decyzję ubezpieczyciela budowy Krzysztof Szymczak
Ekspertyza budowlana ma wykazać, jak poważne są uszkodzenia domu przy ul. Zana, pod którym drążony był tunel kolejowy. Tak wynika z postanowienia powiatowego inspektora nadzoru budowlanego w Łodzi.

O tym, że doszło do uszkodzenia jednego z domów na trasie wiercenia tunelu kolejowego, pisaliśmy w sierpniu. Mieszkańcy 113-letniego budynku poskarżyli się, że na ścianie oraz fundamentach pojawiły się pęknięcia, nie domyka się okno, a podłoga zaczęła się przechylać. Lokatorzy zauważyli to między jednym a drugim pobytem w hotelu Mazowieckim, do którego byli przenoszeni na czas pracy maszyny pod ich domem.

Długa lista usterek

Budynek został skontrolowany przez pracownika Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Łodzi, który stwierdził, że w jednym z mieszkań pojawiły się zarysowania na górnym ościeżu kuchennego okna, pęknięcie na łączeniu ściany nośnej i sufitu w kuchni. W pokoju natomiast doszło do pęknięcia w narożniku ścian, od sufitu oderwała się listwa boazerii. W kolejnym pokoju pojawiły się zarysowania na suficie, nie otwiera sie jedno skrzydło okna, w kuchni zaś jedna ściana się wybrzuszyła.

Inspektor zauważył także uszkodzenie ściany zewnętrznej - pęknięcia w murze, na których zostały zamontowane szczelinomierze i doszedł do wniosku, ze w dniu oględzin budynek nie groził zawaleniem, ale wymaga wykonania wzmacniających robót budowlanych. Ma także zostać wykonana ekspertyza techniczna stanu budynku i to do 30 listopada. Nadzór ocenił także, że szczeliny mają szerokość od 3 do 10 mm, a od momentu zamontowania szczelinomierzy "zaistniały przemieszczenia 2-3 mm, a następnie przemieszczenia zatrzymały się".

Ekspertyza wyjaśni, co dalej

- Co do zasady postanowienie jest kierowane do właściciela nieruchomości i to on odpowiada za znalezienie osoby, która przygotuje ekspertyzę - mówi Bohdan Wielanek, powiatowy inspektor nadzoru budowlanego w Łodzi. - W tym przypadku wina może leżeć po stronie konsorcjum budującego tunel, więc może weźmie koszt ekspertyzy "na siebie". Inspektor budowlany stwierdził, że część pęknięć jest stara, ale część jest nowa.

Bohdan Wielanek tłumaczy, że ekspertyza ma wykazać, co doprowadziło do powstania pęknięć i czy wiążą się z tym dalsze zagrożenia, a także jak doprowadzić budynek do stanu używalności.

Czekają na decyzję

Współwłaścicielka nieruchomości czeka na decyzję ubezpieczyciela budowy tunelu.

- Poinformowano mnie, że straty zostaną pokryte z ubezpieczenia inwestycji - mówi pani Katarzyna (imię zmienione na jej prośbę). - Nie otrzymałam jednak żadnej decyzji od ubezpieczyciela i trochę mnie to niepokoi. Boję się tu mieszkać, budynek nie jest tak stabilny jak przed rozpoczęciem budowy tunelu.

Co na to kolej?

Poprosiliśmy o komentarz spółkę PLK Polskie Linie Kolejowe, która jest inwestorem projektu. Nie uzyskaliśmy jednak odpowiedzi na zadane pytania dotyczące stanu technicznego budynku i sytuacji jego lokatorów. Zapewniono nas natomiast, że sprawą zajął się wykonawca i to on udzieli nam odpowiedzi w tej sprawie. Nie sprecyzowano jednak, kiedy to nastąpi.

Jan Błachowicz, konferencja mistrza UFC

Wideo

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
7 września, 17:09, Inżynier:

@Inżynier: "Technologia wiercenia polega na utrzymywaniu przed czołem tarczy nadciśnienia,które to nie pozwoli na osuwiska i zapadanie się terenu, dalej problem za tarczą znika, gdyż są montowane tubingi zabezpieczające. Proszę poczytać o technologi drążenia TBM, a dopiero się wypowiadać."

W Slłuszna uwaga. Trzeba tylko mieć nadzieję, że ciśnienie będzie utrzymywać grunt w pozycji i spręzarki będa sprawne przez cały czas wiercenia.
I
Inżynier
6 września, 20:44, Gość:

PS 2 Niesety to grozi całemu śródmieściu i domom na trasie. Dlaczego? Pomyślmy czoło tarczy jest pionowe. Jeżeli wierci w sypkim materiale, to cześć piasku i żwiru z ponad tej tarczy. Mimo że to będzie obudowane betonem powstaną pustki powietrzne nad wykopem - osunięia ziemi na powierzchnii. Jak możnaby uchronić miasto przed zapadaniem? Trzeba przeprojektować tarczęlub zastosować wiercenie wzmacniające grunt. co 20 cm rura calowa po obwodzie tej tarczy. poprzez Wbijanie . Zabezpieczy to przed osunięciami piasku.

6 września, 20:45, Gość:

Jeżeli wierci w sypkim materiale, to cześć piasku i żwiru z ponad tej tarczy spadnie w dół podczas wiercenia.

Technologia wiercenia polega na utrzymywaniu przed czołem tarczy nadciśnienia,które to nie pozwoli na osuwiska i zapadanie się terenu, dalej problem za tarczą znika, gdyż są montowane tubingi zabezpieczające. Proszę poczytać o technologi drążenia TBM, a dopiero się wypowiadać.

G
Gość
Dobrze byłoby na trasie przekopu wzmocnićgrunt nad wykopem. Co metr siatki otworów calowych do sufitu metra wyweirconych - rurą calową wtlaczane mieszanka rozwodnionego cementu ze szkłem wodnym. Piasek sklei się i nie będzie osunięć podczas kopania w grząskim materiale. Ale może miasto ma się pokruszyć? Rurka im gęłbiej tym więcej otworów którymi będzie wyceikał cement. powstanie taka stopa która skeli sie z sąsiednimi i to zabezpieczy przed osuwiskami .
g
g
fajne kraty na 6 zdjeciu nie dosc ze na zewnatrz wiec chwila i mozna je wyrwac przepilowac to jakosc tych krat jest smieszna w razie pozaru nikt stamtad nie wyjdzie ... kraty sie robi wewnatrz na klodke i mocnejsze jesli juz.
G
Gość
i takich problemow na trasie tego metra bedzie duzo ... czy oplaca sie dla 4 czy 5 przystankow kilku stacji robic rozpierol calego miasta??? no ale ktos musi zarobic !!! ludzie zwykli sa niewazni.gt
G
Gość
6 września, 20:44, Gość:

PS 2 Niesety to grozi całemu śródmieściu i domom na trasie. Dlaczego? Pomyślmy czoło tarczy jest pionowe. Jeżeli wierci w sypkim materiale, to cześć piasku i żwiru z ponad tej tarczy. Mimo że to będzie obudowane betonem powstaną pustki powietrzne nad wykopem - osunięia ziemi na powierzchnii. Jak możnaby uchronić miasto przed zapadaniem? Trzeba przeprojektować tarczęlub zastosować wiercenie wzmacniające grunt. co 20 cm rura calowa po obwodzie tej tarczy. poprzez Wbijanie . Zabezpieczy to przed osunięciami piasku.

Jeżeli wierci w sypkim materiale, to cześć piasku i żwiru z ponad tej tarczy spadnie w dół podczas wiercenia.

G
Gość
PS 2 Niesety to grozi całemu śródmieściu i domom na trasie. Dlaczego? Pomyślmy czoło tarczy jest pionowe. Jeżeli wierci w sypkim materiale, to cześć piasku i żwiru z ponad tej tarczy. Mimo że to będzie obudowane betonem powstaną pustki powietrzne nad wykopem - osunięia ziemi na powierzchnii. Jak możnaby uchronić miasto przed zapadaniem? Trzeba przeprojektować tarczęlub zastosować wiercenie wzmacniające grunt. co 20 cm rura calowa po obwodzie tej tarczy. poprzez Wbijanie . Zabezpieczy to przed osunięciami piasku.
k
keram
I zaczęło się. Co będzie jak maszyna wlezie pod domy w śródmieściu lepiej nie mówić.
G
Gość
Rudera była już wcześniej popękana, ale kwaterunkowe darmozjady ostrzą sobie zęby na remont, a może nawet na przeprowadzkę do czegoś mniej zaniedbanego.

Jedno jest pewne: na swoje mieszkać nie pójdą, choćby się miało zawalić.
G
Gość
5 września, 22:43, Neronek:

pierwsze pęknięcie na genialnym pomysle ometrowania colosseum łódzkiego

Piedrolisz przygłupie

N
Neronek
5 września, 16:46, Observatto:

Ale jęczycie... na Śląsku to co drugi dom taki i jakoś nie płaczą...

i dlatego jezdzo tramwajami tam

N
Neronek
pierwsze pęknięcie na genialnym pomysle ometrowania colosseum łódzkiego
G
Gość
5 września, 17:19, Gość:

Prawdopodobnie ten budynek się rozsypie. Aby go uratować możnaby spróbować wykopać trzy słupy betonowe grubości 40 - 50 cm na 6 metrów w gruncie z porządną stopą fundamentową - na słupach umieścić dwa skręcone ze sobą stalowe dzwigary na każdym boku trójkąta. dwa słupy pod fudamentem jeden na podwórku. W duży równoboczny trójkąt wpisać wierzchołki domu ABCD. Jeżeli nie ma takich długich dzwigarów to albo skonstruować wieniec albo zespawać te dzwigary. To trochę będzie kosztować i możliwe że jest nieopłacalne. A teraz mieszkanie w tym to loteria. Jak podczas kopania tunelu spadło dużo gruntu to kilka lat może potrwać osiadanie ziemi ( zwykle po mocnych ulewach).

Errata. "dwa słupy pod fudamentem jeden na podwórku" - Wszystkie trzy muszą być na zewnątrz budynku aby wpisać prostokąt z jednym bokiem w trójkąt.

G
Gość
Prawdopodobnie ten budynek się rozsypie. Aby go uratować możnaby spróbować wykopać trzy słupy betonowe grubości 40 - 50 cm na 6 metrów w gruncie z porządną stopą fundamentową - na słupach umieścić dwa skręcone ze sobą stalowe dzwigary na każdym boku trójkąta. dwa słupy pod fudamentem jeden na podwórku. W duży równoboczny trójkąt wpisać wierzchołki domu ABCD. Jeżeli nie ma takich długich dzwigarów to albo skonstruować wieniec albo zespawać te dzwigary. To trochę będzie kosztować i możliwe że jest nieopłacalne. A teraz mieszkanie w tym to loteria. Jak podczas kopania tunelu spadło dużo gruntu to kilka lat może potrwać osiadanie ziemi ( zwykle po mocnych ulewach).
O
Observatto
Ale jęczycie... na Śląsku to co drugi dom taki i jakoś nie płaczą...
Dodaj ogłoszenie