W materiałach poświęconych inwestycji PKP PLK tłumaczą, że "mniejsza tarcza wydrąży cztery jednotorowe tunele o średnicy 8,5 metra i łącznej długości ok.4,5 km. Transportem rzecznym oraz drogowym dojechały w czerwcu wszystkie elementy dużej maszyny ok.1560-tonowej o ponad 13 średnicy i 110 m długości. Tunel, który wykona będzie miał ok. 3 km długość i średnicę 12,7 m".
Tunel kolejowy w Łodzi. Jak działa maszyna, która go wykopie?
Przygotowywane są tzw. komory startowe, w których zmontowane zostaną tarcze. - Docelowo komora dla dużej maszyny TBM będzie miała 26,5 m głębokości oraz do 30 m szerokości – wyjaśnia inwestor na tunel-laczypolske.pl.
Inwestycja warta 1,7 mld zł. PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniają, że tunel między głównymi stacjami Łodzi zdecydowanie zwiększy możliwości kolejowych połączeń krajowych, międzynarodowych i aglomeracyjnych.
Tunel w Łodzi w liczbach
- 7,5 km – łączna długość tunelu średnicowego
- 3 km – długość odcinka dwutorowego
- 4,5 km – łączna długość czterech odcinków jednotorowych
- 13,04 m i 8,76 m – średnice tarcz maszyn TBM
- 1560 ton – waga większej maszyny
- 650 ton – waga mniejszej maszyny
- 10 m – szacowany dzienny postęp drążenia
- 25 m – największa głębokość, na jakiej znajdzie się tunel
Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna, którego potencjał zostanie wreszcie w pełni wykorzystany. Fabryczny stanie się dworcem przelotowym, a przez ścisłe centrum Łodzi będą przejeżdżać zarówno pociągi dalekobieżne, jak i lokalne, które będą spełniać funkcję metra. To dzięki podziemnym przystankom.
Tunel pod Łodzią, którym ma przebiegać podziemna linia kolejowa ma powstać do końca 2021 roku.
Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?