Tunel kolejowy w Łodzi. Jak działa maszyna, która go wykopie? FILM i ZDJĘCIA

Arkadiusz Krystek
Arkadiusz Krystek
Budowa podziemnej linii kolejowej Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec wchodzi w kolejny etap – ogłosił inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. Podkreślił, że w Łodzi są już wszystkie elementy dwóch maszyn TBM do drążenia tuneli i opublikował film przedstawiający jej działanie.
Budowa podziemnej linii kolejowej Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec wchodzi w kolejny etap – ogłosił inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. Podkreślił, że w Łodzi są już wszystkie elementy dwóch maszyn TBM do drążenia tuneli i opublikował film przedstawiający jej działanie. Fot. Archiwum
Udostępnij:
Budowa podziemnej linii kolejowej Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec wchodzi w kolejny etap – ogłosił inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. Podkreślił, że w Łodzi są już wszystkie elementy dwóch maszyn TBM do drążenia tuneli i opublikował film przedstawiający jej działanie.

W materiałach poświęconych inwestycji PKP PLK tłumaczą, że "mniejsza tarcza wydrąży cztery jednotorowe tunele o średnicy 8,5 metra i łącznej długości ok.4,5 km. Transportem rzecznym oraz drogowym dojechały w czerwcu wszystkie elementy dużej maszyny ok.1560-tonowej o ponad 13 średnicy i 110 m długości. Tunel, który wykona będzie miał ok. 3 km długość i średnicę 12,7 m".

Tunel kolejowy w Łodzi. Jak działa maszyna, która go wykopie?

Przygotowywane są tzw. komory startowe, w których zmontowane zostaną tarcze. - Docelowo komora dla dużej maszyny TBM będzie miała 26,5 m głębokości oraz do 30 m szerokości – wyjaśnia inwestor na tunel-laczypolske.pl.

Inwestycja warta 1,7 mld zł. PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniają, że tunel między głównymi stacjami Łodzi zdecydowanie zwiększy możliwości kolejowych połączeń krajowych, międzynarodowych i aglomeracyjnych.

Tunel w Łodzi w liczbach

  • 7,5 km – łączna długość tunelu średnicowego
  • 3 km – długość odcinka dwutorowego
  • 4,5 km – łączna długość czterech odcinków jednotorowych
  • 13,04 m i 8,76 m – średnice tarcz maszyn TBM
  • 1560 ton – waga większej maszyny
  • 650 ton – waga mniejszej maszyny
  • 10 m – szacowany dzienny postęp drążenia
  • 25 m – największa głębokość, na jakiej znajdzie się tunel

Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna, którego potencjał zostanie wreszcie w pełni wykorzystany. Fabryczny stanie się dworcem przelotowym, a przez ścisłe centrum Łodzi będą przejeżdżać zarówno pociągi dalekobieżne, jak i lokalne, które będą spełniać funkcję metra. To dzięki podziemnym przystankom.

Tunel pod Łodzią, którym ma przebiegać podziemna linia kolejowa ma powstać do końca 2021 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rosjanie atakują swoich

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie