Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel kolejowy w Łodzi. Jak działa maszyna, która go wykopie? FILM i ZDJĘCIA

Arkadiusz Krystek
Arkadiusz Krystek
Budowa podziemnej linii kolejowej Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec wchodzi w kolejny etap – ogłosił inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. Podkreślił, że w Łodzi są już wszystkie elementy dwóch maszyn TBM do drążenia tuneli i opublikował film przedstawiający jej działanie.
Budowa podziemnej linii kolejowej Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec wchodzi w kolejny etap – ogłosił inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. Podkreślił, że w Łodzi są już wszystkie elementy dwóch maszyn TBM do drążenia tuneli i opublikował film przedstawiający jej działanie. Fot. Archiwum
Budowa podziemnej linii kolejowej Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec wchodzi w kolejny etap – ogłosił inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. Podkreślił, że w Łodzi są już wszystkie elementy dwóch maszyn TBM do drążenia tuneli i opublikował film przedstawiający jej działanie.

W materiałach poświęconych inwestycji PKP PLK tłumaczą, że "mniejsza tarcza wydrąży cztery jednotorowe tunele o średnicy 8,5 metra i łącznej długości ok.4,5 km. Transportem rzecznym oraz drogowym dojechały w czerwcu wszystkie elementy dużej maszyny ok.1560-tonowej o ponad 13 średnicy i 110 m długości. Tunel, który wykona będzie miał ok. 3 km długość i średnicę 12,7 m".

Tunel kolejowy w Łodzi. Jak działa maszyna, która go wykopie?

Przygotowywane są tzw. komory startowe, w których zmontowane zostaną tarcze. - Docelowo komora dla dużej maszyny TBM będzie miała 26,5 m głębokości oraz do 30 m szerokości – wyjaśnia inwestor na tunel-laczypolske.pl.

Inwestycja warta 1,7 mld zł. PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniają, że tunel między głównymi stacjami Łodzi zdecydowanie zwiększy możliwości kolejowych połączeń krajowych, międzynarodowych i aglomeracyjnych.

Tunel w Łodzi w liczbach

  • 7,5 km – łączna długość tunelu średnicowego
  • 3 km – długość odcinka dwutorowego
  • 4,5 km – łączna długość czterech odcinków jednotorowych
  • 13,04 m i 8,76 m – średnice tarcz maszyn TBM
  • 1560 ton – waga większej maszyny
  • 650 ton – waga mniejszej maszyny
  • 10 m – szacowany dzienny postęp drążenia
  • 25 m – największa głębokość, na jakiej znajdzie się tunel

Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna, którego potencjał zostanie wreszcie w pełni wykorzystany. Fabryczny stanie się dworcem przelotowym, a przez ścisłe centrum Łodzi będą przejeżdżać zarówno pociągi dalekobieżne, jak i lokalne, które będą spełniać funkcję metra. To dzięki podziemnym przystankom.

Tunel pod Łodzią, którym ma przebiegać podziemna linia kolejowa ma powstać do końca 2021 roku.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki