Tunel kolejowy w Łodzi. Jak działa maszyna, która go wykopie? FILM i ZDJĘCIA

Arkadiusz Krystek
Arkadiusz Krystek
Budowa podziemnej linii kolejowej Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec wchodzi w kolejny etap – ogłosił inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. Podkreślił, że w Łodzi są już wszystkie elementy dwóch maszyn TBM do drążenia tuneli i opublikował film przedstawiający jej działanie. Fot. Archiwum
Budowa podziemnej linii kolejowej Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec wchodzi w kolejny etap – ogłosił inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. Podkreślił, że w Łodzi są już wszystkie elementy dwóch maszyn TBM do drążenia tuneli i opublikował film przedstawiający jej działanie.

W materiałach poświęconych inwestycji PKP PLK tłumaczą, że "mniejsza tarcza wydrąży cztery jednotorowe tunele o średnicy 8,5 metra i łącznej długości ok.4,5 km. Transportem rzecznym oraz drogowym dojechały w czerwcu wszystkie elementy dużej maszyny ok.1560-tonowej o ponad 13 średnicy i 110 m długości. Tunel, który wykona będzie miał ok. 3 km długość i średnicę 12,7 m".

Tunel kolejowy w Łodzi. Jak działa maszyna, która go wykopie?

Przygotowywane są tzw. komory startowe, w których zmontowane zostaną tarcze. - Docelowo komora dla dużej maszyny TBM będzie miała 26,5 m głębokości oraz do 30 m szerokości – wyjaśnia inwestor na tunel-laczypolske.pl.

Czytaj także

Inwestycja warta 1,7 mld zł. PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniają, że tunel między głównymi stacjami Łodzi zdecydowanie zwiększy możliwości kolejowych połączeń krajowych, międzynarodowych i aglomeracyjnych.

Tunel w Łodzi w liczbach

  • 7,5 km – łączna długość tunelu średnicowego
  • 3 km – długość odcinka dwutorowego
  • 4,5 km – łączna długość czterech odcinków jednotorowych
  • 13,04 m i 8,76 m – średnice tarcz maszyn TBM
  • 1560 ton – waga większej maszyny
  • 650 ton – waga mniejszej maszyny
  • 10 m – szacowany dzienny postęp drążenia
  • 25 m – największa głębokość, na jakiej znajdzie się tunel

Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna, którego potencjał zostanie wreszcie w pełni wykorzystany. Fabryczny stanie się dworcem przelotowym, a przez ścisłe centrum Łodzi będą przejeżdżać zarówno pociągi dalekobieżne, jak i lokalne, które będą spełniać funkcję metra. To dzięki podziemnym przystankom.

Tunel pod Łodzią, którym ma przebiegać podziemna linia kolejowa ma powstać do końca 2021 roku.

Rząd ogłasza nowe obostrzenia

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3