Tunel kolejowy w Łodzi. PKP PLK ogłosiło przetarg

    Tunel kolejowy w Łodzi. PKP PLK ogłosiło przetarg

    Marcin Bereszczynski

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    Firmy, które chcę zaprojektować i wybudować tunel łączący Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem mogą składać oferty do 11 stycznia.
    PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na projekt i budowę tunelu średnicowego, który będzie biegł pod miastem. Tunel zacznie się od podziemnego dworca Łódź Fabryczna i będzie prowadził na zachód. Będzie miał dwa wyloty: na północ - w kierunku Łodzi Żabieńca i na południe w stronę Łodzi Kaliskiej. Dzięki temu udrożnione zostaną połączenia kolejowe w obu osiach: wschód - zachód i północ - południe. PKP PLK oszacowała wartość inwestycji na 1,76 mld zł netto, czyli ponad 2 mld zł brutto. Budowa powinna zakończyć się do 2022 roku, czyli przed wystawą Expo, o którą stara się Łódź.

    Stacja kolejowa Łódź Centrum wymaga korekty tunelu średnicowego

    Tunel średnicowy pozwoli przyspieszyć przejazd pociągów dalekobieżnych przez Łódź, ale również spowoduje, że kolej stanie się ważnym środkiem transportu miejskiego i aglomeracyjnego. Przejazd pociągiem z jednej części miasta w inną będzie szybsza, niż podróż komunikacją miejską lub samochodem. W tunelu powstaną dwie stacje: Łódź Centrum u zbiegu Zielonej, Kościuszki i Zachodniej oraz Łódź Manufaktura między Ogrodową, Karskiego i Drewnowską. Wybór przystanków jest efektem nacisków ze strony samorządów Łodzi i woj. łódzkiego oraz mieszkańców aglomeracji. To sukces samorządowców, ponieważ kilka lat temu prowadzone były konsultacje społeczne niezbędne do opracowania studium wykonalności tunelu i eksperci przekonywali, że w tunelu może być tylko jeden przystanek przy Manufakturze, a najlepiej, żeby w tunelu nie było żadnej stacji. Decyzja, że powstaną dwa przystanki kolejowe zapadła w maju tego roku. Dzięki temu kolej może być alternatywą do obecnych środków transportu, a tunel stanie się namiastką metra.



    Budowa tunelu jest ściśle powiązana z podziemnym dworcem Łódź Fabryczna. Gdyby nie zapadła decyzja o budowie tunelu, to miasto i kolej musiałyby zwrócić unijne dofinansowanie tej inwestycji. UE zadecydowała, że podziemny dworzec ma sens jedynie w przypadku, gdy tunel wyprowadzi pociągi w stronę dworców Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.

    Tunel średnicowy pod Łodzią ma być gotowy w 2023 r.

    - System komunikacji w Łodzi zmieniają inwestycje z udziałem środków UE prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe za prawie 4 mld zł. Od 11 grudnia pociągi wyjadą z nowoczesnego dworca Łódź Fabryczna. Ogłoszony dziś przetarg na budowę tunelu pod centrum Łodzi, radykalnie usprawni kolej aglomeracyjną i ruch dalekobieżny - powiedział wczoraj Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

    Tunel pod Łodzią będzie drążony tarczą wiertniczą, taką samą jaka była wykorzystywana przy budowie warszawskiego metra. Tylko część tunelu zostanie wybudowana metodą odkrywkową lub górniczą. Wyłoniony wykonawca będzie musiał wykonać projekty budowlane, uzyskać pozwolenia na budowę, opracować projekty wykonawcze, wybudować torowisko z siecią trakcyjną i systemem sterowania ruchem, zbudować perony, podłączyć sieci wodociągowe, kanalizacyjne, gazowe i wentylacyjne i zapewnić systemy przeciwpożarowe.

    Otwarcie ofert przetargowych zaplanowano na 11 stycznia o godz. 10.30 w warszawskiej siedzibie PKP PLK. Minimalny okres związania ofertą wyłonionej firmy to trzy miesiące. W przypadku dużych inwestycji można spodziewać się protestów ze strony firm, których oferty nie zostały wybrane w przetargu. Dlatego do podpisania umowy z wykonawcą tunelu może dojść w połowie, a może nawet w drugiej połowie przyszłego roku.

    Tunel z Fabrycznego na Kaliski. Zarząd PKP PLK: jest decyzja o stacjach w tunelu średnicowym

    Wyłoniony wykonawca będzie miał od 48 do 51 miesięcy na wybudowanie tunelu. Zadeklarowany czas realizacji inwestycji jest jednym z kryteriów przetargowych. Są trzy kryteria. Cena to 60 proc. wartości oceny ofert. Szyki termin realizacji to 25proc. wartości oferty, natomiast okres gwarancji to 15 proc. Tak duża waga przykładana do terminu zakończenia inwestycji jest spowodowana faktem, że kolej chce spełnić obietnice i oddać tunel do użytku przed wystawą Expo, którą Łódź zamierza zorganizować w 2022 roku.

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (38)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zaczynają zgarniać tych z górnej półki. TVP Info: CBA zatrzymało byłego senatora PO

    ddd (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

    Ponieważ przeszukania i inne czynności trwają, CBA nie udziela więcej informacji.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Oczywiście wygra zaprzyjaźniona firma

    Szajka od przetargów (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 5

    Tak się przetarg zrobi żeby startowały 2 firmy , ta druga dla sztucznego tłoku. Po to wymyślamy takie inwestycje ,żeby zarabiali nasi.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    80 % dróg zniszczonych w mieście

    Orientarium+ (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 9

    Odsunąć obecne władze Łodzi od władzy , bo nie znają problemów i potrzeb mieszkańców.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    mam ogromne wątpliwości

    żeby w wyludniajacym mieście inwestować w tak kosztowną infrastrukturę. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 9

    To wszystko nikogo do Łodzi nie przyciagnie.
    Wszystko ma służyć przejazdom osobowym. No chyba ze miałby to być towarowy transport, a tak nie jest.
    Wszystkich porabalo, a my nadal będziemy jeździć...rozwiń całość

    To wszystko nikogo do Łodzi nie przyciagnie.
    Wszystko ma służyć przejazdom osobowym. No chyba ze miałby to być towarowy transport, a tak nie jest.
    Wszystkich porabalo, a my nadal będziemy jeździć po dziurach.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    0,5 miliona ludzi. Jeszcze jest dla kogo inwestować, a po zmianie przy korycie miejskim

    . (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 6

    może miasto zacznie inwestować w swój rozwój.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    I znowu ten System P&B

    niedowiarek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 2

    Czyli od zera do "gotowca" w cztery lata ?
    No to ktoś tu jest sporym optymistą.
    Biorąc pod uwagę to, że rzecz dzieje się w mieście, które samo sobie nie potrafiło wydać na czas pozwolenia na...rozwiń całość

    Czyli od zera do "gotowca" w cztery lata ?
    No to ktoś tu jest sporym optymistą.
    Biorąc pod uwagę to, że rzecz dzieje się w mieście, które samo sobie nie potrafiło wydać na czas pozwolenia na budowę (Inflancka) to te terminy są, delikatnie rzecz ujmując, mocno napięte....zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kolejna bezsensowna budowa

    Tunel do Baltyku! (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 9

    ktora ma napchac kieszenie ludzi ukladu Zdanowskiej i PO/SLD.

    Czy mieszkancy Lodzi, podatnicy i wyborcy to bezbronni frajerzy?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ale dworzec ŁF, choć ładny w środku, nie jest podziemny lecz wziemny

    brrrum (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 16 / 3

    natomiast tunel - miejmy nadzieję - będzie prawdziwym tunelem! Oby się udał i to w terminie! I wraz z Expo by dał impuls dla lepszej przyszłości miasta.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Znowu ten idiota

    Ech (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 8

    Nazwa się nie podoba? No jaka przykrość!

    A który dworzec na świecie jest "całkowicie podziemny" i po co?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nie potrafisz czytać ze zrozumieniem

    brrrum (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    ale szafujesz obraźliwymi epitetami. Zastanów się nad sobą.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Znowu ten d*bil

    kris łowca d. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

    jw.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Expo ale nie w 2012

    Topik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 13

    nie wierzę, że to wszystko wykonają do 2012. Drążenie tunelu w Śródmieściu będzie co chwila wstrzymywane z powodu konieczności ewakuacji mieszkańców kamienic znajdujących się w pobliżu. Budowa...rozwiń całość

    nie wierzę, że to wszystko wykonają do 2012. Drążenie tunelu w Śródmieściu będzie co chwila wstrzymywane z powodu konieczności ewakuacji mieszkańców kamienic znajdujących się w pobliżu. Budowa stacji przy Zachodniej spowoduje zawalenie się kilku kamienic. Podczas prac przy Karskiego będą musieli wstrzymać prace z powodu wpadających do tunelu nieboszczyków. Nie wspomnę o kilku soczewkach, które trzeba będzie jakoś ominąć.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    tepak

    AA (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 2

    nie pij jak piszesz

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ja też nie wierzę,

    . (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 5

    Ba, mam nawet dowód! Rok 2012 już minął, a tunelu nie ma.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    pardons

    tia (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 10

    Czy ktos moze powstrzymac tych szalencow, rozumiem iz moze to byc zalazek metra jednak odleglosc miedzy stacjami wg wselkich swiatowych standardow to powyzej 1km. Czas racjonalizowac wydatki ja...rozwiń całość

    Czy ktos moze powstrzymac tych szalencow, rozumiem iz moze to byc zalazek metra jednak odleglosc miedzy stacjami wg wselkich swiatowych standardow to powyzej 1km. Czas racjonalizowac wydatki ja rozumiem iz w centrum meyro ma gesciej usytuowane przystanki jednak budowa stacji to ogromne koszta, niewspolmierne do korzysci. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    600 metrów

    geodeta (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 18 / 11

    600 MERTÓW tyle dokładnie wynosi odległość zbiegu ulic Zielonej i Kościuszki od dworca łódź fabryczna. Niech ktoś normalny mi wytłumaczy jaki jest sens budowy przystanku. Chyba,że pasażerowie...rozwiń całość

    600 MERTÓW tyle dokładnie wynosi odległość zbiegu ulic Zielonej i Kościuszki od dworca łódź fabryczna. Niech ktoś normalny mi wytłumaczy jaki jest sens budowy przystanku. Chyba,że pasażerowie wsiądą do ostatniego wagonu na dworcu i wysiądą pierwszym wagonem na przystanku.
    To są jakieś "jaja"! Albo następy pretekst do umoczenia setek milionów PLN. Następny łódzki MIś po kanale zdanowskiej, dworcu tramwajowym, stadionach dla kopaczy z ligi okręgowej lub znanbego kopidoła żużlowca.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    absurd

    marek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    ten caly tunel to absurd. rzad obecny jhest calkowicie skompromitowany

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Myśl deta!

    Generał Wąss. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9

    Przecież musi być kilka wejść do bunkra.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Błąd względny 40%

    P. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

    Jeśli w pracy też jesteś tak "dokładny" to współczuję zleceniodawcom. Skwer na NW rogu Zachodniej i Zielonej jest oddalony o 800 m od skrzyżowania Kilińskiego/Traugutta, a od środka Łodzi...rozwiń całość

    Jeśli w pracy też jesteś tak "dokładny" to współczuję zleceniodawcom. Skwer na NW rogu Zachodniej i Zielonej jest oddalony o 800 m od skrzyżowania Kilińskiego/Traugutta, a od środka Łodzi Fabrycznej to dokładnie 1 km (1000 m).zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    za to bzdura bezwzględna

    niedowiarek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

    A jak długi jest pociąg, taki sześcio-wagonowy kibel ?
    Powiedzmy, na oko, ze 150 metrów.
    No to przejedzie coś tak ze sześć swoich długości...
    Chyba, że to tylko dla składów ŁKA ale ŁKA na jednym...rozwiń całość

    A jak długi jest pociąg, taki sześcio-wagonowy kibel ?
    Powiedzmy, na oko, ze 150 metrów.
    No to przejedzie coś tak ze sześć swoich długości...
    Chyba, że to tylko dla składów ŁKA ale ŁKA na jednym torze z dalekobieżymi?
    To niezły tłok tam będzie...zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo