Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel kolejowy w Łodzi. W grudniu zacznie się wiercenie. Trwa montaż maszyny TBM, która wydrąży tunel średnicowy

Sławomir Sowa
Sławomir Sowa
Dwa 500-tonowe dźwigi umieściły pierwsze 2 z 6 elementów zewnętrznej obudowy tzw. płaszcza tarczy TBM. Teraz rozpocznie się montaż najważniejszego elementu maszyny tj. napędu głowicy skrawającej o wadze ok. 270 ton.
Dwa 500-tonowe dźwigi umieściły pierwsze 2 z 6 elementów zewnętrznej obudowy tzw. płaszcza tarczy TBM. Teraz rozpocznie się montaż najważniejszego elementu maszyny tj. napędu głowicy skrawającej o wadze ok. 270 ton. Fot. PKP PLK SA
Łódzki tunel średnicowy - na dnie wykopu są już pierwsze elementy wielkiej maszyny TBM, która wydrąży łódzkie metro. Drążenie tunelu ma się rozpocząć w grudniu.

W rejonie ul. Stolarskiej/Odolanowskiej wykonawca przygotował komorę startową dla dużego mechanicznego „kreta” o średnicy 13 m. Na głębokości 30 m powstała płyta denna o grubości 2 m, na której wykonano konstrukcję wsporczą tzw. kołyskę. Przygotowanie stalowej kołyski pozwala na zamontowanie w niej tarczy TBM. Dwa 500-tonowe dźwigi umieściły pierwsze 2 z 6 elementów zewnętrznej obudowy tzw. płaszcza tarczy TBM. Teraz rozpocznie się montaż najważniejszego elementu maszyny tj. napędu głowicy skrawającej o wadze ok. 270 ton. Element ten przez ostatni miesiąc był składany i spawany na powierzchni. Ostatnim etapem montażu maszyny będzie połączenie tzw. ogona tarczy z obudową TBM. Łączna waga maszyny po zmontowaniu wyniesie ok. 1300 ton.

Duża tarcza TBM wydrąży dwutorowy tunel od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez miejsce dla podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, aż do stacji Łódź Fabryczna. Tunel będzie miał długość 3 km i średnicę 12,7 metrów.

Wykorzystywana w budowie tuneli technologia TBM polega na jednoczesnym drążeniu tunelu oraz jego budowie. Tarcza „mechanicznego kreta” obraca się 3 razy na minutę i rozdrabnia grunt, który jest na bieżąco wydobywany na powierzchnię. Wraz z przesuwaniem się tarczy powstaje przestrzeń, w której układane są kolejne pierścienie z tubingów. W ciągu doby maszyna może ułożyć około 10-15 m obudowy tunelu. Konstrukcja TBM zapobiega osiadaniu terenu i drganiom, minimalizuje kolizje z infrastrukturą miejską.

Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja zapewni szybsze połączenie przez centrum miasta, a także przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Dzięki budowie tunelu, dworzec Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, regionalne, jak i dalekobieżne.

Tunel ma być gotowy w 2022 roku. Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe, a wykonawcą Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Wartość inwestycji to 1,7 mld zł, z czego 1,4 mld to środki unijne.

Największe elementy dużej tarczy:

  • Główny napęd – 180 ton
  • Najcięższy segment osłony – 153 ton
  • Tarcza koła tnącego – 91,5 tony
  • Erektor krzyżowy – 64,5 tony
  • Przenośnik belkowy – 42,5 tony
  • Podajnik – 41,5 tony

Tunel budowany w Łodzi w liczbach:

  • 30 m najgłębszy punkt komory startowej dla dużej maszyny TBM
  • 13,04 średnica dużej maszyny TBM
  • 8,7 średnica małej maszyny TBM
  • 7,5 km – łączna długość tunelu średnicowego
  • 3 km – długość odcinka dwutorowego
  • 4,5 km – łączna długość czterech odcinków jednotorowych
  • 12,7 m i 8,5 m – średnice tuneli kolejowych pod Łodzią
  • 26 m – największa głębokość, na jakiej znajdzie się tunel (ok. 9 pięter budynku)
  • 10-15 m – szacowany dzienny postęp drąż

enia

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki