W przyszłym tygodniu ma zacząć się budowa tunelu średnicowego w Łodzi. Prace potrwają do końca 2021 roku

Alicja ZboińskaZaktualizowano 
Drążenie tunelu pod Łodzią ma się rozpocząć w przyszłym roku Pixabay
Od wyburzania budynków i wycinania chaszczy na placu przy ul. Odolanowskiej rozpocznie się budowa tunelu średnicowego w Łodzi. Tu powstanie komora startowa, w której działać będzie maszyna wiercąca tunel. Prace mają się zacząć na początku przyszłego tygodnia.

Na plac budowy przy ul. Odolanowskiej już za kilka dni wkroczą pracownicy konsorcjum firm Energopol Szczecin oraz PBDiM Mińsk Mazowiecki, którzy mają wydrążyć tunel.

- Na początku tego tygodnia zwróciliśmy się do inwestora, czyli PKP PLK o wydanie placu budowy przy ul. Odolanowskiej - mówi Piotr Żak, rzecznik Energopolu. - Tu powstanie komora startowa, tutaj także zostanie złożona maszyna TBM, która ma wiercić tunel.

Prace rozpoczną się jednak od oczyszczania terenu. Trzeba rozebrać altanki, resztki zabudowy, które się tu znajdują, a także wyciąć chaszcze i dopiero wtedy zacznie się budowa samej komory startowej.

Sama budowa tunelu rozpocznie się na początku przyszłego roku. Do końca tego natomiast do Łodzi będzie sprowadzany tzw. wielki kret, czyli maszyna TBM. Będzie ona sprowadzana w częściach z Niemiec. Maksymalnie może ona drążyć tunel w tempie 10 metrów dziennie. Jej tarcza ma średnicę 13 metrów.

O Energopolu było ostatnio głośno w kontekście wniosku o upadłość, jaki firma złożyła do sądu gospodarczego w Szczecinie. Powodem były problemy finansowe Energopolu, jej przedstawiciele tłumaczyli, że nie otrzymywali pieniędzy od swoich kontrahentów. Wniosek ten ma jednak zostać wycofany, gdyż poprawia się sytuacja finansowa firmy.

- Sąd gospodarczy w Szczecinie nie wyda decyzji od razu, najpierw sędzia musi przeanalizować naszą sytuację finansową - zaznacza Piotr Żak. - Musi sprawdzić czy doszło do jej ustabilizowania.

Swoje problemy finansowe firma częściowo tłumaczyła tym, że nie otrzymała 100 mln zł od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Miało to związek z inwestycjami firmy w województwie zachodniopomorskim, a firma domaga się dodatkowych pieniędzy za to, że doszło do nieprzewidzianych sytuacji na placach budowy. Przykładem takich zdarzeń miały być przestoje i opóźnienia, które spowodowały prace archeologów.

Przedstawiciele firmy od momentu, gdy pojawiły się informacje o wniosku dotyczącym upadłości Energopolu zapewniali, że nie będzie miało to wpływu na łódzką inwestycję.

W Łodzi będą działały dwie maszyny TBM. Powstanie tu bowiem nie tylko główny tunel, który będzie biegł od Łodzi Fabrycznej do ul. Odolanowskiej, a następnie rozgałęzi się na mniejsze tunele - w stronę dworca Łódź Kaliska oraz Łódź Żabieniec. Główny będzie miał dwa tory, natomiast w stronę obu dworców powstaną po dwa jednotorowe tunele. Te mniejsze tunele będą wiercone przez mniejszą maszynę o średnicy 8,7 metra.

- Inwestycja ma się zakończyć w grudniu 2021 roku - mówi Piotr Żak. - I choć spodziewamy się, że maszyny nie będą mogły przez cały czas pracować z maksymalna prędkością, to nic nie wskazuje na to, by prace miały się opóźnić.

Dzięki nowym tunelom przez Łódź będą mogły przejeżdżać pociągi dalekobieżne, które teraz omijają nasze miasto. Chodzi np. o pociągi w relacji Lublin-Szczecin czy Poznań-Kraków. Skorzystać ma także Łódzka Kolej Aglomeracyjna, która ma wprowadzić bezpośrednie połączenia na takich trasach jak między Łowiczem i Tomaszowem, Sieradzem i Skierniewicami, a także Kutnem i Radomskiem.

Przy okazji Łódź zyska nowe przystanki. Zbudowane zostaną bowiem dwie stacje: Łódź Śródmieście u zbiegu ulic Zachodniej i Zielonej oraz Łódź Polesie u zbiegu ul. Karskiego i Ogrodowej (w pobliżu Manufaktury).

Powstanie tunelu średnicowego ma kosztować 1,76 mld zł, większość tej kwoty będzie pochodziła z funduszy europejskich. Unia Europejska ma dofinansować ten projekt kwotą 1,2 mld zł.

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Jakie chaszcze ??? , rosną tam drzewa owocowe , schronienie dla ptactwa to tereny ogrodków dzialkowych , szkoda ze w planie nie uwzglednili innego miejsca na rozpoczecie budowy . Po zakonczeniu budowy zaleją betonem i zamiast zieleni zostanie goly placek W TYM KRAJU TYLKO SIĘ WSZYSTKO NISZCZY , WSZYSTKO CO ZIELONE :(

G
Gdzie HARMONOGRAM ROBÓT

Maszyna TBS słurzy do wiercenia np. kruchych niestabilnych gruntach pozbawionych wód podskórnych lub głębinowych , niema prefabrykatów żelbetowych na budowie oraz przedstawianie sposobów zabiezpieczenia tunelu . Przedstawiciel firmy wykonawczej nie mówi o technologi wykonania tunelu , a mają problem z usunięciem altanek i chaszczy na przedstawicielch urzędu miasta może rogi wrarzenie .

M
Mała Mi

Najlepiej zamknąć całe miasto, rozkopać wszystkie ulice na których nikt nie pracuje, zmniejszyć przelotowość ulic(Stare Polesie) i polecieć całować dupsko Grzesia. Dziękujemy wam, wyborcy Przekręciary.

M
M70

Pamiętam jak budowano Dworzec Fabryczny ,dojeżdżałem z Widzewa do Warszawy do pracy.W pociągach na półkach leżała specjalna gazetka ilością dni do końca budowy w tytule.Wszyscy wiemy jak to się skończyło. 2021 to utopia ,2023 to ostrożny termin realizacji.

O
Obawiam się!

Po przeczytaniu artykułu mam poważne obawy. Skoro firma Energopol domaga się zwrotu wydatków za nieprzewidziane sytuacje przy budowie inwestycji drogowych, to jest wysoce prawdopodobne, że również w Łodzi będzie miała duże pole do żądań w tym zakresie. Wszak mnóstwo tu podziemnych rzeczek, oczek wodnych i nie wiadomo czego jeszcze. Mam nadzieję, że umowy zabezpieczają interes Łodzi, bo nie wiem czy miasto się podźwignie finansowo po tej budowie...

q
qwer

To jest biznesplan Zdanowskiej.Kopiac tunel wszystkie kamienice runą i sprzeda tereny za grosze!!

G
Gość

Zamiast tunelu to będzie podziemna rzeka, wystarczy że popada troszkę i już będą powodzie :)

G
Gość

Nie mówi się chaszcze, ino chynchy.

G
Gość
2019-07-17T16:47:27 02:00, mietek:

Oby tylko przy okazji wiercenia nie natrafili na pozostałości jakiegoś żydowskiego cmentarza, bo wówczas poślizg w pracach gwarantowany...

Wejdę tam i POklepię kości :)

M
Murarz

Energopol Szczecin złożył w sądzie wniosek o ogłoszenie upadłości. Mamy nowe informacje. Pewnie znowu będzie przetarg.

G
Gość

a Zdanowska nie kopie łódzkiego metra jak obiecywała w kampanii wyborczej tylko jeździ że Schetyną po kraju

H
Hanna Ruina

Czas nagli jak diabli... katastrofalne, szybkie zadłużanie Łodzi ponad bezpieczną normę miast wypłacalnych - trwa..

W
W. Redny

A gdzie jest sadzawka?

G
Goś

A decyzję na ten tunel wojewoda już wydał, bo nie słyszałam? Decyzja to podstawa.

h
hehe
2019-07-17T16:47:27 02:00, mietek:

Oby tylko przy okazji wiercenia nie natrafili na pozostałości jakiegoś żydowskiego cmentarza, bo wówczas poślizg w pracach gwarantowany...

Cała nadzieja w tym, że pod ziemią nic nie widać :P

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3