Wieczór jednoaktowych oper na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi. Premierowe pokazy 5 i 6 marca

Dariusz Pawłowski
Dariusz Pawłowski
Udostępnij:
W najbliższy weekend premiera w Teatrze Wielkim w Łodzi. Wyjątkowa, bowiem będzie do wieczór dwóch jednoaktowych oper: „Trouble In Tahiti” Leonarda Bernsteina (polska prapremiera) i „Głos ludzki” Francisa Poulenca.

Reżyserii przedsięwzięcia podjął się Michał Znaniecki, a kierownictwo muzyczne zostało powierzone dyrygentowi młodego pokolenia Adamowi Banaszakowi. Spektakle odbędą się na scenie obrotowej, wokół której - w kieszeniach scenicznych - zasiądzie publiczność. Premiera 5 i 6 marca.

Bohaterami opery „Trouble In Tahiti”, która wypełni pierwszą część wieczoru, są Dinah i Sam (partie przygotowali Bernadetta Grabias i Łukasz Motkowicz oraz Agnieszka Makówka i Andrzej Kostrzewski). Na skutek upływu czasu i pojawiających się okoliczności, zaczynają oni dostrzegać w swoim związku jego ułomności - często wyimaginowane i pozorne, ale też te realne - wynikające z nieporozumień, niedomówień i sprzecznych interpretacji... „Dzieło to zaskakuje niebanalnymi rozwiązaniami dramaturgicznymi, a w muzyce - nowatorstwem i inwencją, nie brakuje w nim także charakterystycznych „amerykanizmów” i soulowych nastrojów” - zachęca Teatr Wielki.

W drugiej części premierowego wieczoru - „Głosie ludzkim” Francisa Poulenca, na podstawie monodramatu Jeana Cocteau - weźmie udział primadonna Joanna Woś. To odmienne dzieło, będące wstrząsającym monologiem - niezwykle osobistym wyznaniem nieprzytomnie zakochanej kobiety. Bohaterka odmienia przez wszystkie przypadki swoje uczucia i nastroje: kłamstwo, groźbę, pozorną beztroskę, wymuszony śmiech. „Fakt, że rozmówca nie jest słyszalny, uwydatnia tylko ogromną samotność bohaterki. Jednak to orkiestra bierze na siebie rolę kochanka, z niezwykłą wyobraźnią i wyrazistością odwzorowując treść i ton jego słów. Propozycja Francisa Poulenca w swej treści i formie jest zaskakująca, ale i niezwykła. Jest wypełniona wielkim ładunkiem emocji, zmiennością nastrojów i klimatów, a przez to wysoko zawieszająca poprzeczkę wykonawczyni” - dodaje Teatr.

W obsadzie „Trouble In Tahiti” znaleźli się również: Aleksandra Borkiewicz, Dawid Kwieciński, Arkadiusz Anyszka (zaśpiewają w piątek 5 marca) oraz Hanna Okońska, Artur Mleko, Krzysztof Pilch (sobota, 6 marca), a także Maria Gorlach, Adam Grabarczyk i Marcin Ciechowicz. Natomiast w „Głosie ludzkim”, obok Joanny Woś, na scenie pojawią się: Maria Gorlach, Marcin Ciechowicz, Adam Grabarczyk. Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Teatru Wielkiego.

A jeszcze w marcu Teatr Wielki zaprasza na znakomicie przyjęty „Wieczór debiutów choreograficznych: Hubris/Face The Truth” (choreografia Joshua Legge/Grzegorz Brożek, 10 marca) oraz „Don Carlosa” Giuseppe Verdiego w formule inscenizowanego koncertu (kierownictwo muzyczne Vladimir Kiradjiev, reżyseria Michał Znaniecki, 19 i 20 marca - pierwszego dnia wystąpią: Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna, Rafał Siwek, Andrzej Dobber, Monika Ledzion-Porczyńska, a drugiego soliści Teatru Wielkiego w Łodzi). Natomiast 26 i 27 marca będzie można zobaczyć „Don Pasquale” Gaetano Donizettiego pod kierownictwem muzycznym Tadeusza Kozłowskiego i w reżyserii Michała Znanieckiego.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie