Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zobacz jak hałasuje "Maszyna Aneantyzacyjna" Tadeusza Kantora w Sao Paulo [FILM]

Łukasz Kaczyński
"Maszyna Aneantyzacyjna" to układ drewnianych krzeseł, które składają się i rozkładają poruszane ukrytym silnikiem wywołując nieprzecięty hałas
"Maszyna Aneantyzacyjna" to układ drewnianych krzeseł, które składają się i rozkładają poruszane ukrytym silnikiem wywołując nieprzecięty hałas Sesc em São Paulo
Muzeum Sztuki w Łodzi otworzyło w Sao Paulo w Brazylii wystawę poświęconą jednemu z geniuszów polskiego teatru, Tadeuszowi Kantorowi. Pierwszym eksponatem, który czeka na zwiedzających jest "Maszyna Aneantyzacyjna", najważniejszy rekwizyt z przedstawienia "Wariat i zakonnica", które na podstawie sztuki Witkacego Kantor zrealizował w 1963 roku.

Pretekstem do wystawy w Brazylii stało się stulecie urodzin tego wszechstronnego artysty i ustanowienie przez UNESCO roku 2015 Rokiem Tadeusza Kantora. Wydarzenie organizowane jest wspólnie z Instytutem Adama Mickiewicza w Warszawie, instytucją zajmującą się promocją kultury polskiej zagranicą, oraz oddziałem Serviço Social do Comércio w Sao Paulo.

"Maszyna Aneantyzacyjna" to układ drewnianych krzeseł, które składają się i rozkładają poruszane ukrytym silnikiem wywołując nieprzecięty hałas. Celem maszynerii było "nieubłągane, głupie i bezwzględne" zaburzanie akcji, przez co uniemożliwiała zawiązanie się sensów.

ZOBACZ FILM: "Maszyna Aneantyzacyjna" w Sao Paulo

Wystawa "Maszyna Kantor. Wystawianie, perforomwanie, montowanie, malowanie i inne sposoby produkcji" to największa prezentacja dorobku Kantora poza granicami kraju, a także pierwsza retrospektywa tego artysty w Ameryce Południowej. Brazyliczycy znają Kantora głównie jako jako artystę teatru. Dla wielu tamtejszych współczesnych twórców, m.in. dla Antunesa Filho, jest wręcz mistrzem.

Obszerna wystawa przygotowana przez Muzeum Sztuki ma zmienić ten jednostronny obraz Kantora, opowiadając o nim nie tylko jako o twórcy autorskiego teatru, ale też malarzu, rysowniku, happenerze, scenografie i teoretyku.

Muzeum Sztuki w Łodzi prezentuje twórczość Kantora w Sao Paulo [WIDEO]

Autorem pomysłu wystawy był Sebastiao Milaré, ceniony teatrolog i krytyk teatralny, który podczas jednego z pobytów badawczych w Polsce zaproponował współpracę Jarosławowi Suchanowi. Niestety, Milaré zmarł niespodziewanie kilka miesięcy temu. MS nie zarzuciło prac na wystawą chcąc także oddać nią hołd temu miłośnikowi twórczości Kantora.

Wystawa została otwarta 18 sierpnia w Gonçalo Sao, oddziale Sesc w Sao Paulo, gdzie działa też teatr Centro de Pesquisa Teatral Antunesa Filho. To ważne, bo przestrzeń ta odwiedzana jest przez miłośników teatru, ale i innych dziedzień sztuki. Dla potrzeb ekspozycji zaaranżowano powierzchnię 1,8 tys. m kw, podzieloną na siedem pomieszczeń (autorem architektury wystawy jest Hideki Matsuka). Znajdzie się tam ponad 130 obiektów: oryginały i repliki rekwizytów scenicznych, obrazy, akwarele, gwasze, kolaże, dokumentacja fotograficzna i filmowa

Łódzkie Muzeum Sztuki pokaże "Kantora totalnego" publiczności w Brazylii

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki