Budowa zachodniej obwodnicy Łodzi S14. "Chiński" odcinek dłużej poczeka na zezwolenie wojewody. Zdjęcia z budowy S14

Marcin Darda
Marcin Darda

Wideo

Zobacz galerię (17 zdjęć)
Firma Stecol, wykonawca drugiego odcinka zachodniej obwodnicy Łodzi S14 spodziewała się otrzymania zezwolenia na realizację inwestycji jeszcze w kwietniu, tymczasem proces ten może potrwać do końca maja.

Stecol Polska, czyli oddział chińskiego koncernu Stecol, jest odpowiedzialny za zbudowanie ponad 24 km odcinka S14 od węzła Teofilów do węzła Emilia przy autostradzie A2. Jeszcze w marcu od wykonawcy płynęły sygnały, że roboty ruszą pełną parą po uzyskaniu w połowie kwietnia zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Tymczasem w obwieszczeniu wojewody łódzkiego Tobiasza Bocheńskiego podpisanym 30 marca czytamy, że wniosek o ZRID "nie może zostać rozpatrzony w ustawowym terminie". Wojewoda wyznaczył kolejny termin - "do 31 maja".

W czym problem? Wojewoda powołał się na przeprowadzaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Łodzi
ponowną ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a także na "skomplikowany charakter sprawy". Sprawa, jak przekonuje Maciej Zalewski z łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, czyli inwestora, nie wydaje się być aż tak skomplikowana.

- To standardowa, niemalże automatyczna procedura - mówi Maciej Zalewski. - W sprawie inwestycji trwają teraz konsultacje społeczne i RDOŚ musi mieć czas na sporządzenie raportu. Nowy termin uzyskania zezwolenia nie jest aż tak odległy od zakładanego.

Drugi odcinek S14 wymagał zmian w projekcie, chodzi m.in. poprowadzenie obwodnicy fragmentami nie na nasypach, a we wkopach, stąd Stecol pracuje dziś głównie w miejscach, gdzie projekt zmian nie wymagał. Prowadzone są roboty ziemne, usunięto część kolizji z sieciami gazowymi, energetycznymi, melioracyjnymi, energetycznymi czy wodno-kanalizacyjnych. Powstały także filary wiaduktów przy ul. Aleksandrowskiej i Klinowej w Łodzi, a w okolicach Emilii wylano asfalt. Zakres prac jaki wykonano na koniec lutego to nieco ponad 17 proc.

Zupełnie inaczej wygląda S14 na pierwszym, liczącym 15 km odcinku od węzła Lublinek do węzła Teofilów. Na koniec lutego zaawansowanie prac sięgnęło blisko 70 proc., ale wykonawcy - konsorcjum Budimex / Strabag - podpisało umowę rok wcześniej niż Stecol. Pierwszy odcinek S14 ma być gotów do końca 2021 r., drugi na wiosnę 2023 r.

Zachodnia obwodnica Łodzi S14 między węzłami Lublinek i Teofilów gotowa w 60 procentach. Prace znów nabrały tempa ZDJĘCIA 09.03.2021

Konsorcjum Budimex / Strabag, wybuduje też węzeł Teofilów, który na przestrzeni ostatnich lat znikał z projektu m.in. na ograniczony budżet i zbyt wysokie oferty, to znów do niego wracał. Ostatecznie według aneksu do umowy powinien być gotów do połowy czerwca 2022 r. Jednakże węzeł Teofilów nie będzie miał zjazdu na... Teofilów, czyli do Łodzi, a to ze względu - jak poinformowała GDDKiA - na brak dostosowania ul. Szczecińskiej, co leżało w gestii samorządu Łodzi. Z węzła Teofilów kierowcy zjadą tylko w kierunku Aleksandrowa Łódzkiego.

Całość zachodniej obwodnicy Łodzi S14 ma być gotowa w 2023 r. Po jej otwarciu i dopuszczeniu do użytku, Łódź będzie pierwszym miastem w Polsce z w pełni domkniętym ringiem autostradowym z autostradami A1 i A2 oraz trasami ekspresowymi S14 i S8 wokół.

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
4 kwietnia, 18:45, a może za rok:

Przedłużanie inwestycji urzędniczymi bzdurami to złośliwa podłość i niekompetencja ,gdyby nie takie bzdury obwodnica by już była .

pojecie sobie na slask tam ile obwodnic zjazdow i budow ale wiadomo Warszawa lodzi nie lubi to inwestuje w slask bo maja gornictwo i motoryzacje a lodz co ma troche szkoda mi tej lodzi bo co inwestycja to zawsze cos tak zawsze bylo zobaczycie ile beda robic ten tunel do fabrycznego a z 10 lat

a
a może za rok

Przedłużanie inwestycji urzędniczymi bzdurami to złośliwa podłość i niekompetencja ,gdyby nie takie bzdury obwodnica by już była .

Dodaj ogłoszenie