Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Drogi przy dworcu Łódź Fabryczna. Prace zbliżają się do końca [ZDJĘCIA]

Agnieszka Magnuszewska
Agnieszka Magnuszewska
Prace na Tramwajowej, Nowowęglowej i Kilińskiego, czyli ulicach otaczających nowy dworzec Łódź Fabryczna, zbliżają się do końca. Zobaczcie, jak wyglądają ulice, którymi dojedziemy na Fabryczny. Już wkrótce więcej informacji o postępach prac.

Pod koniec sierpnia mają być już gotowe ulice Tramwajowa i Wierzbowa, które są remontowane przez gminę Łódź. Co do terminu oddania do użytku pozostałych ulic przy Fabrycznym są wątpliwości. Jednak władze Zarządu Inwestycji Miejskich podkreślają, że nim pociągi zaczną odjeżdżać z dworca i tak nikt nie będzie z niego korzystał. Nie ma więc sensu kierować linii MPK pod dworzec.

- Należy pamiętać, że nawet jeśli budowa dróg zakończy się pod koniec sierpnia, to dopiero we wrześniu będą robione ich odbiory. A bez pozwoleń na użytkowanie nie będzie można korzystać z tych dróg - tłumaczy Grzegorz Nita, dyrektor ZIM, i dodaje, że nie jest też przesądzone, czy drogi wokół dworca będą przejezdne od września. - Trzeba będzie jeszcze wystawić dla wykonawcy dworca świadectwo przejęcia inwestycji. Dotyczy to zarówno robót kolejowych, jak i miejskich, czyli nowych dróg. Wystawiane jest jedno świadectwo, więc przejmowanie dworca następuje w całości. To o tyle istotne, że od momentu wystawienia świadectwa liczy się okres gwarancyjny, więc przejmowanie go etapami nie jest dobre. Termin wystawienia świadectwa dla wykonawcy oczywiście nie jest teraz znany, jednak pewne jest, że dopóki dworzec nie będzie funkcjonował, to nie będzie pod nim węzła komunikacyjnego.

Dworzec Łódź Fabryczna. Rozpoczął się remont dróg wokół dworca

- Uruchomienie przewozów kolejowych trzeba będzie skoordynować ze skierowaniem pod dworzec komunikacji miejskiej i dalekobieżnych autobusów - mówi Nita.

A pociągi mają kursować z nowego dworca Łódź Fabryczna dopiero od połowy grudnia.

Dworzec Łódź Fabryczna. W grudniu, na perony wjadą darty i flirty

- Dlatego drogi wokół dworca raczej będą przejezdne dopiero od późnej jesieni. Pewne ich fragmenty mogą zostać otwarte wcześniej, ale też dopiero po wrześniowych odbiorach. Nie chcemy jeszcze przesądzać, które to będą odcinki - zaznacza Nita.

Z tego może wynikać, że tramwaje na ul. Kilińskiego powrócą dopiero w grudniu, po otwarciu dworca. Nita podkreśla, że cały układ drogowy wokół dworca będzie gotowy dopiero w przyszłym roku, gdy wybudowany zostanie drugi odcinek ul. Nowotargowej od Tuwima do Piłsudskiego. Na razie jednak nie widać jeszcze końca budowy pierwszego fragmentu tej ulicy, czyli od Narutowicza do Tuwima. Brakuje odcinka Nowowęglowa - Tuwima.

Natomiast bardzo zaawansowana jest budowa ul. Nowowęglowej, która powstała tam, gdzie wcześniej był wiadukt kolejowy nad ul. Tramwajową.

- Modernizacja ul. Tramwajowej jest na końcowym etapie, podobnie jak budowa Nowowęglowej, która ma stanowić główny dojazd do dworca od wschodniej i południowej strony miasta, czyli od Widzewa Wschodu, Janowa, Olechowa oraz Dąbrowy. Po ul. Nowowęglowej mają też kursować dalekobieżne autobusy, które będą nią zjeżdżać do podziemnego dworca autobusowego.

Na razie ul. Nowowęglowa powstała na odcinku Nowotargowa - Wierzbowa. Docelowo ma ona zostać przedłużona do ul. Kopcińskiego.

- Przetarg na przedłużenie Nowowęglowej ogłosimy jeszcze w tym roku - obiecuje Nita.

Piesi będą mogli się dostać z ul. Nowowęglowej na ul. Tramwajową dzięki windom lub schodom. Jednak Nowowęglowa ma zostać oddana do użytku w tym samym czasie co reszta dróg (m.in. ul. Nowotargowa) budowanych przez wykonawcę dworca.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki