Nasza Loteria

Karol Szymanowski, Mieczysław Karłowicz, Wojciech Kilar - baletowy wieczór polskich kompozytorów w Teatrze Wielkim w Łodzi WIDEO

Dariusz Pawłowski
Dariusz Pawłowski
Wideo
od 16 lat
Karol Szymanowski, Mieczysław Karłowicz, Wojciech Kilar są bohaterami widowiska w przygotowanego przez Teatr Wielki w Łodzi. Spektakl „Wieczór baletowy kompozytorów polskich” jest pierwszą premierą nowego sezonu.

Nowe widowisko Teatru Wielkiego złożone zostało z trzech części. Pierwsza to poemat symfoniczny „Odwieczne pieśni” Mieczysława Karłowicza, do którego choreografię ułożył Conrad Drzewiecki (przekaz choreograficzny Dominika Antkowiak). Kolejną kompozycją jest poemat symfoniczny Wojciecha Kilara „Kościelec 1909/ N.O.M.” z choreografią Jacka Przybyłowicza. Program uzupełnia balet o tematyce góralskiej ze śpiewem Karola Szymanowskiego „Harnasie” z choreografią Karola Urbańskiego. Kierownictwo muzyczne sprawuje Marta Kluczyńska. Solistom, koryfejom i zespołowi baletowemu towarzyszyć będą chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi.

"Harnasie" Karola Szymanowskiego

Trzy wspaniałe kompozycje łączy góralski folklor i niepospolita emocjonalność. Kompozycja Wojciecha Kilara „Kościelec 1909” to poemat symfoniczny powstały z okazji 100. rocznicy urodzin Mieczysława Karłowicza, który w 1909 roku zginął tragicznie w Tatrach u stóp Małego Kościelca, a ledwie trzy tygodnie wcześniej odniósł triumf wykonaniem „Odwiecznych pieśni” w Filharmonii Warszawskiej. Balet-pantomima „Harnasie” Karola Szymanowskiego zaś należy do najbardziej znanych w świecie polskich utworów inspirowanych muzyką góralską. Jego prapremiera w scenicznej wersji odbyła się 11 maja 1935 roku w Pradze - wcześniej kompozycja prezentowana była w wersji koncertowej.

Choreografia Conrada Drzewieckiego do „Odwiecznych pieśni” to dziś już praca klasyczna. Zmarły w 2007 roku wybitny tancerz, choreograf i pedagog był twórcą Polskiego Teatru Tańca - Baletu Poznańskiego. Uznaje się go za reformatora polskiej sztuki tańca, który otworzył ją na nowoczesność. W roku 1956 wyjechał z Polski, pracował w Neapolu i Paryżu. Do kraju wrócił w 1963 roku i stał się specjalistą od choreografii do polskiej muzyki współczesnej. Stworzył własny, niepodrabialny styl - technikę tańca współczesnego (modernistycznego) łączył z inspiracjami klasyką i folklorem. Jego historyczna choreografia z 1975 roku pojawi się na łódzkiej scenie w opracowaniu Dominiki Antkowiak.

Jacek Przybyłowicz należy do najbardziej znaczących polskich choreografów współczesnych. W latach 1987-1991 był tancerzem Teatru Wielkiego w Warszawie. Po wyjeździe z Polski do końca swojej kariery wykonawczej tańczył w Niemczech i Izraelu (m.in. w Kibbutz Contemporary Dance Company). W Teatrze Wielkim w Łodzi zrealizował „Bolero” do muzyki Ravela w 2022 roku, a wcześniej choreografię do oper „Rusałka” i „Chopin”.

Autorem nowego opracowania choreograficznego „Harnasi” jest Karol Urbanowicz, zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Łodzi. Na scenie łódzkiego Teatru Wielkiego jako tancerz i solista pracował przez dziewięć lat.

Spektakl można zobaczyć także 1, 3, 14, 15 października.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki