Do 11 sierpnia trwają konsultacje społeczne Krajowego Programu Kolejowego (KPK) do 2023 r. Program to lista inwestycji kolejowych, które mają zostać zrealizowane w rozpoczynającej się perspektywie finansowej Unii Europejskiej. Rząd planuje wydać na nie ponad 66 mld zł. Na listę wpisano m.in. tunel średnicowy pod Łodzią. Zabrakło na liście podstawowej modernizacji linii kolejowej z Łodzi do Kutna i odcinka Zduńska Wola - Ostrów Wielkopolski, który jest ważną częścią linii kolejowej Łódź - Wrocław. Władze województwa czynią starania, aby te inwestycje przenieść z listy rezerwowej na podstawową.
Największą inwestycją w województwie łódzkim będzie budowa tunelu kolejowego, łączącego podziemny dworzec Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem. Na tę inwestycję zaplanowano 2,3 mld zł.
Zgierzanie narzekają, że pociągi ŁKA emitują częste i głośne sygnały dźwiękowe
- Budowa tunelu średnicowego to kluczowy projekt dla Łodzi i regionu - mówi Joanna Blewąska-Kołodziejczak, rzecznik marszałka województwa łódzkiego. - Przedsięwzięcie traktowane jest jako drugi etap udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego po budowie dworca podziemnego Łódź Fabryczna. Jest to oczywiście sukces władz samorządowych, które ubiegały się o taką inwestycję od lat i współfinansowały studium wykonalności dla tego projektu.
W Krajowym Programie Kolejowym znalazły się inwestycje, które już są realizowane, ale ich finansowanie wykracza poza 2015 rok. To m.in. dokończenie modernizacji linii kolejowej między Łodzią i Warszawą, budowa linii kolejowej między Łodzią Widzewem i Łodzią Fabryczną, modernizacja odcinka Koluszki - Częstochowa czy studium wykonalności dla tunelu pod Łodzią.
Gapowicze w Łódzkiem. Mieszkańcy regionu jeżdżą pociągami bez biletów. Są winni prawie 10 mln zł
Na liście do realizacji znalazła się modernizacja linii z Łodzi Kaliskiej do Zduńskiej Woli, ale dalszy odcinek od Zduńskiej Woli do Ostrowa Wielkopolskiego jest na liście rezerwowej. W rezerwie jest też linia Łódź - Zgierz - Kutno - Płock. Na podstawowej liście brakuje też oczekiwanej modernizacji Łowicz - Skierniewice.
PKP Intercity testuje pociągi FLIRT3, które będą kursowały przez Łódź [ZDJĘCIA]
- Zakres inwestycji zawarty w projekcie KPK nie uwzględnia w sposób wystarczający potrzeb województwa łódzkiego. Linia Łódź - Kutno ze względu na jej znaczenie dla regionalnego i krajowego systemu kolejowego powinna być rewitalizowana w pierwszej kolejności - mówi Joanna Blewąska-Kołodziejczak, zaznaczając, że władze regionu zgłosiły już uwagi do projektu KPK, aby linie Łódź- Kutno i Zduńska Wola - Ostrów Wielkopolski wpisać na listę podstawową.
O tę drugą inwestycję starają się też na Dolnym Śląsku. Zbierane są podpisy pod petycją do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o modernizację torów na Śląsku oraz remont całej linii między Łodzią i Wrocławiem. Batalia o modernizację linii Kutno - Płock prowadzona będzie wspólnie przez władze Łódzkiego i Mazowsza.
Wkrótce otwarcie przejścia podziemnego na stacji Łódź Widzew
Polska w perspektywie finansowej 2014 - 2020 ma otrzymać z Unii około 40 mld zł. Resztę pieniędzy na KPK ma pochodzić z budżetu państwa, funduszu kolejowego i kasy PKP PLK. Program zakłada modernizację 8,5 tys. km linii kolejowych. Ma być więcej torów, po których pociągi mogą jeździć z prędkością ponad 160 km/h. Obecnie to zaledwie 90 km. W 2023 roku ma być ich 350 km.
Powstać ma wiele skrzyżowań dwupoziomowych i przejazdów kolejowych, aby zminimalizować liczbę wypadków na torach. Dzięki tym inwestycjom ma zwiększyć się liczba pasażerów i towarów transportowanych koleją.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?