Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Linia Łódź Kutno będzie remontowana do końca 2023 roku. POdpisano umowę na odcinek Ozorków - Łęczyca

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
Dworzec kolejowy w Łęczycy został wyremontowany kilka lat temu. Wkrótce rozpocznie się modernizacja linii kolejowej. Na razie podpisano umowę na odcinek Łęczyca - Ozorków.
Dworzec kolejowy w Łęczycy został wyremontowany kilka lat temu. Wkrótce rozpocznie się modernizacja linii kolejowej. Na razie podpisano umowę na odcinek Łęczyca - Ozorków. Agnieszka Jędrzejczak
Podpisana została umowa na modernizację linii kolejowej pomiędzy Ozorkowem i Łęczycą. To odcinek linii Łódź Kaliska - Kutno, który łączy aglomerację łódzką z magistralą Warszawa - Poznań. Cała trasa z Łodzi Kaliskiej do Kutna ma być zmodernizowana do końca 2023 roku.

Linia z Łodzi Kaliskiej do Kutna jest w fatalnym stanie. W dodatku między Zgierzem i Kutnem jest jednotorowa, a maksymalna prędkość pociągów to tylko 70 km/h. Są jednak odcinki, po których pociągi muszą jechać znacznie wolniej. Po zakończonej modernizacji będą mogły rozpędzić się do prędkości 120 km/h.

Przebudowa na odcinku między Ozorkowem i Łęczycą obejmuje modernizację 17 km torów, pięciu peronów, dwóch mostów, czterech przepustów oraz 17 rozjazdów. Ma być także wyremontowanych 10 przejazdów kolejowo-drogowych.

Inwestycja poprawi czas przejazdu pociągów, ale również komfort podróży. W planach są nowe, wyższe perony na stacjach Ozorków i Łęczyca oraz przystanku Sierpów. Perony będą wyposażone w nowe wiaty, ławki, gabloty informacyjne, system oznakowania dotykowego oraz stojaki rowerowe. Zbudowane zostaną dojścia do peronów dostosowane do osób o ograniczonej zdolności poruszania się. W ramach tej inwestycji przebudowany będzie układ torowy na stacjach Ozorków i Łęczyca. Wymieniona ma być sieć trakcyjna. Na stacji Ozorków zostanie rozbudowane lokalne centrum sterowania, który usprawni kierowanie ruchem kolejowym.

Wykonanie prac projektowych i robót budowlanych na odcinku Ozorków - Łęczyca ma kosztować niespełna 130 mln zł netto (blisko 160 mln zł brutto). PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na realizację tej inwestycji z konsorcjum trzech poznańskich firm: Zakład Robót Komunikacyjnych - DOM, E=R=G Polska i Alusta. Do przetargu zgłosiło się siedem podmiotów. Cena stanowiła 75 proc. wartości oferty, a 25 proc. to dostępność linii kolejowej, czyli czas zamknięć torowych. Wyłonione konsorcjum przedstawiło najniższą cenę (najwyższa przekraczała 200 mln zł). Wykonawca oświadczył, że wymagany dla niego czas zamknięć torowych wynosi 3640 godzin, czyli ponad 151 dób. Dla porównania, inny oferent uznał, że prawidłowe wykonanie prac będzie musiało wiązać się z zamknięciem torów przez 6600 godzin.

Utrudnienia w ruchu pociągów na pewno będą doskwierać podróżnym, ale nie da się inaczej przeprowadzić inwestycji na linii jednotorowej. Przebudowa odcinka pomiędzy Ozorkowem i Łęczycą ma trwać do 2022 roku. Przyszły rok ma być poświęcony pracom projektowym, a roboty budowlane rozpoczną się w 2020 roku. Do tego czasu wyremontowany powinien być odcinek pomiędzy Łodzią Kaliską i Zgierzem, ale zaczną się prace pomiędzy Zgierzem i Ozorkowem. To oznacza utrudnienia od Zgierza do Łęczycy. Ostatni odcinek od Łęczycy do Kutna ma być wyremontowany do końca 2023 roku. Od początku 2024 roku powinny zakończyć się wszelkie niedogodności na całej linii Łódź Kaliska - Kutno, a podróż powinna się znacznie skrócić.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki