Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Niemieckie tramwaje w Łodzi. Pojazdy z Bochum mogą wzmocnić tabor

Marcin Bereszczyński
Marcin Bereszczyński
25-letni tramwaj z Bochum sprawdził się w Łodzi. Będą następne.

Od kilku miesięcy po Łodzi jeździ 25-letni tramwaj typu NF6D, który został sprowadzony z niemieckiego Bochum. Był testowany, czy sprawdzi się w łódzkich warunkach. Okazało się, że nie miał awarii, więc MPK bierze pod uwagę ściągnięcie jeszcze 34 takich tramwajów. Są niskopodłogowe i znacznie tańsze od nowych. Mają więcej miejsc do siedzenia niż nowoczesna pesa. Jedyny problem, to brak klimatyzacji.

CZYTAJ TEŻ: MPK Łódź podpisuje umowę z Pesą. Do Łodzi trafi 12 tramwajów typu Swing

- Tramwaj NF6D, który zaczął kursować po Łodzi pod koniec maja, spisuje się bardzo dobrze- powiedziała Agnieszka Magnuszewska, specjalistka Działu Promocji MPK. - Nie odnotowaliśmy do tej pory żadnej poważnej awarii. Tramwaj był już testowany na linii nr 10B, 11 i obecnie kursuje na linii 14. Motorniczowie, którzy prowadzili NF6D nie zgłaszali uwag. Pasażerom natomiast brakuje w tramwaju klimatyzacji. Dlatego w przypadku, gdyby MPK zakupiło kolejne tramwaje tego typu, wymieniłoby w nich okna. Znacznie większa byłaby w nich część przesuwna. Natomiast klimatyzacja zostałaby zamontowana w kabinie motorniczego. Przy ewentualnej modernizacji tramwajów typu NF6D zmontowany zostałby również podest dla osób niepełnosprawnych.

Aby kupić niemieckie tramwaje potrzebna jest zgoda władz Łodzi i procedura przetargowa. Tramwaje typu NF6D mają do sprzedania przewoźnicy z Halle, Bochum, Mannheim i Erfurtu.

CZYTAJ TEŻ: Pierwszy wyremontowany tramwaj z Niemiec wyjedzie w czwartek na łódzkie tory

- Większość taboru ma powyżej 20 lat, bo została wyprodukowana na początku lub w połowie lat 90. - mówi Magnuszewska.

Używane tramwaje są potrzebne, aby spełnić wymagania nowej siatki połączeń i zwiększyć częstotliwość kursowania. Testowany tramwaj z Bochum kosztował 100 tys. euro. Cena kolejnych waha się od 80 do 150 tys. euro. Modernizacja tramwaju NF6D i dostosowanie go do łódzkich warunków kosztowało około 250 tys. zł. To niewielkie koszty, bo nowe tramwaje kosztują nawet 7 mln zł.

Tramwaj dla Łodzi
MPK ma do dyspozycji 290 tramwajów i 400 autobusów. W godzinach szczytu na ulice Łodzi wyjeżdża 235 tramwajów i 350 autobusów. Spółka przymierza się do zakupu 70 autobusów i 34 używanych tramwajów z Niemiec. Duży zakup taborowy szykuje się w ramach unijnego programu „Tramwaj dla Łodzi”. Szacunkowa wartość tego projektu to 675 mln zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej ma przekroczyć 400 mln zł. Za te pieniądze ma być kupionych 30 nowoczesnych tramwajów i remont 11 kilometrów torowisk i modernizacja zajezdni tramwajowych. Będą też zbudowane nowe torowiska na Broniewskiego i Nowowęglowej. Pierwszy etap projektu już dobiega końca. Jest to przebudowa skrzyżowania Śmigłego-Rydza i Dąbrowskiego, a jeszcze w tym roku powinien zacząć się remont Dąbrowskiego. Cały projekt ma zakończyć się w 2021 r.

mbr

ZOBACZ |Wydarzenia minionego tygodnia w Łódzkiem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki