Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pasażer MPK pyta, maszyna odpowiada [ZDJĘCIA]

Wiesław Pierzchała
Spółka komunikacyjna w Łodzi jako druga w kraju - po Warszawie, wprowadziła portal głosowy, który odpowiada na pytania dotyczące rozkładu jazdy, ceny biletów, opóźnień w ruchu tramwajów i autobusów.

Stojąc na przystanku MPK w Łodzi będzie można natychmiast dowiedzieć się jak długo - z powodu kraksy lub awarii - trzeba będzie czekać na tramwaj lub autobus. Wszystko dzięki nowemu systemowi telefonicznemu, który zainstalowano w siedzibie nadzoru ruchu MPK przy skrzyżowaniu ulic Narutowicza i Wierzbowej w Łodzi.

Ów magiczny numer telefonu, pod którym można porozmawiać z urządzeniem, to 0-801-301-309. Pasażerowie MPK znają go od dawna, jednak od niedawna dostosowano do niego portal głosowy, co oznacza, że przedtem dzwoniący rozmawiali z pracownikiem MPK, a teraz z komputerem.

- System ten testowaliśmy przez ostatnie tygodnie. Próby wypadły bardzo pomyślnie, bowiem skuteczność portalu głosowego wynosi aż 95 procent - podkreśla Andrzej Słowik, specjalista w dziale obsługi pasażera MPK. - Oznacza to, że w tylu przypadkach udzielał on prawidłowych informacji, zaś w pozostałych sytuacjach nie do końca zrozumiał pytania i prosił o ich powtórzenie lub o dodatkowe informacje.

W praktyce wygląda to tak, że pracownicy "centrum dowodzenia" MPK na bieżąco wprowadzają do portalu dane o przestojach - głównie tramwajów - na trasach w Łodzi. Wiedzą też orientacyjnie, jak długo potrwa usuwanie skutków wypadku lub awarii, jak długo będą stały pojazdy i kiedy ich ruch zostanie odblokowany.

Dzięki temu dzwoniący pasażerowie od ręki mają świeże informacje. Wielu z nich jest zaskoczonych, bowiem są święcie przekonani, że rozmawiają z żywą osobą, a nie z urządzeniem.

Do tej pory na uzyskanie informacji - z powodu oblężenia linii telefonicznej - trzeba było długo czekać lub ponawiać dzwonienie. To już przeszłość, bowiem - jak zaznaczają szefowie MPK - w portalu głosowym jednocześnie informacje mogą być udzielane aż 6 osobom.

Co istotne, urządzenie powie nam nie tylko o aktualnej sytuacji na trasach pojazdów MPK. W portalu głosowym udzielane są też informacje dotyczące składania skarg, rozkładu jazdy i taryfy przewozowej.

Aby uzyskać informacje o rozkładzie jazdy, należy podać numer linii, nazwę przystanku, kierunek jazdy i przybliżony czas podróży. Portal informuje też o cenach i rodzajach biletów MPK. Przy okazji zada kilka pytań, dzięki którym możemy się dowiedzieć, czy mamy prawo do zniżki.

Komputer pomoże nam też w sytuacji, gdy w tramwaju lub autobusie MPK zgubimy coś cennego.

- W takiej sytuacji - wyjaśnia Andrzej Słowik - należy podać numer linii i miejsce zdarzenia, a wtedy portal skieruje pasażera do odpowiedniej zajezdni tramwajowej lub autobusowej. Pasażer otrzyma do niej numer telefonu i od razu będzie mógł się dowiedzieć czy kierowca lub motorniczy nie zgłosił tam znalezienia jego zguby.

Prowadzenie portalu będzie kosztować MPK - w ramach stałego abonamentu - około 7 tys. zł miesięcznie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki