Tunel kolejowy pod Łodzią. Kret jest już w komorze startowej. Drążenie tunelu już w grudniu. Wiadomo też kiedy pojedziemy tunelem!

Jacek Zemła
Jacek Zemła

Wideo

Zobacz galerię (6 zdjęć)
Wykonawca tunelu kolejowego pod Łodzią umieścił już pierwsze elementy dużej maszyny do drążenia podziemnego korytarza łączącego Łódź Fabryczną oraz Łódź Kaliską i Łódź Żabieniec w tzw. komorze startowej. Jest to głęboka na 30 metrów ogromna studnia, z której zacznie swą pracę równie potężny "kret" drążący tunel.

Kret w kołysce

Komora startowa o średnicy ponad 30 m powstała kilka miesięcy temu na Kozinach, w rejonie ulic Stolarskiej i Odolanowskiej. Na specjalnie przygotowanej betonowej płycie o grubości 2 m ustawiona została konstrukcja wsporcza tzw. kołyska, a na niej montowana jest tarcza. Pierwsze elementy maszyny są zmontowane w komorze, m.in. obudowa tzw. płaszcza tarczy TBM. Wkrótce rozpocznie się montaż najważniejszego elementu maszyny, jaki jest głowica skrawająca o wadze ok. 270 ton. Ten element przez kilka tygodni był precyzyjnie – z dokładnością do 0,1 mm składany i spawany na powierzchni.

Ogon pozostanie na powierzchni

Końcowym etapem montażu maszyny będzie połączenie tzw. ogona tarczy z obudową TBM. Gdy czoło maszyny ruszy pod ziemię, niektóre jej elementy będą jeszcze pracowały na górze. Połączenie zapewni komplet elastycznych przewodów do zasilania hydrauliki tarczy i urządzeń elektrycznych. Dzięki nim dostarczane będzie pod ziemię powietrze oraz niezbędne do drążenia polimery, bentonit i woda. Wraz z postępem prac, elementy pozostawione na powierzchni będą opuszczane na dno szybu i wprowadzane sukcesywnie do tunelu. Tarcza maszyny TBM po zmontowaniu będzie ważyć ok. 1300 ton.

Na Długosza czeka mały kret

Z komory wschodniej ul. Stolarskiej/Odolanowskiej duża maszyna TBM rozpocznie budowę dwutorowego tunelu o długości prawie 3 km i średnicy zewnętrznej 12,7 m w kierunku dworca Łódź Fabryczna. Rozpoczęcie drążenia zaplanowano jeszcze w grudniu br.
Trwają też przygotowania do uruchomienia drugiego, mniejszego "kreta", o średnicy ok. 8 m. Ta maszyna wystartuje z komory w rejonie ul. Długosza i wydrąży cztery jednotorowe tunele o łącznej długości ok.4,5 km. Kolejny plac budowy znalazł się w okolicy ul. Skarpowej, gdzie będzie się kończył jednotorowy tunel biegnący w kierunku Łodzi Żabieńca. Tu również postępuje budowa ścian szczelinowych.

Nowe przystanki, szybsze podróże

Tunel średnicowy zapewni sprawny system kolejowych połączeń międzyregionalnych oraz szybsze podróże koleją na terenie miasta. Dworzec Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą przejeżdżać pociągi regionalne i dalekobieżne. Nowe przystanki - Łódź Polesie i Łódź Śródmieście będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom codzienne podróże. Wykonawca uwzględnia w projekcie także trzeci przystanek - Łódź Koziny. Wartość inwestycji to ponad 1,7 mld zł z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł. Zakończenie prac jest planowane do końca 2022 roku.

Materiał oryginalny: Tunel kolejowy pod Łodzią. Kret jest już w komorze startowej. Drążenie tunelu już w grudniu. Wiadomo też kiedy pojedziemy tunelem! - Express Ilustrowany

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie