Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel kolejowy z Fabrycznego na Kaliski. Łodzianie walczą o podziemne stacje

Marcin Bereszczyński
Budowa tunelu z podziemnego Dworca Fabrycznego w kierunku Łodzi Widzewa zakończy się niebawem. W 2017 roku ma rozpocząć się budowa tunelu w przeciwną stronę, w kierunku Łodzi Kaliskiej i Żabieńca
Budowa tunelu z podziemnego Dworca Fabrycznego w kierunku Łodzi Widzewa zakończy się niebawem. W 2017 roku ma rozpocząć się budowa tunelu w przeciwną stronę, w kierunku Łodzi Kaliskiej i Żabieńca Łukasz Kasprzak
We wrześniu ma być gotowe studium wykonalności dla tunelu średnicowego pod Łodzią. Ale nie wiadomo gdzie i czy w ogóle w tunelu będą stacje.

Budowa kolejowego tunelu średnicowego pod Łodzią powinna zacząć się w 2017 roku. Nie wiadomo jeszcze, jaką trasą poprowadzony będzie tunel. Będzie to uzależnione od liczby i umiejscowienia podziemnych stacji. Rozpatrywanych jest aż 8 wariantów namiastki łódzkiego metra.

W grę wchodzą trzy przystanki kolejowe w tunelu. Pierwszy u zbiegu Zachodniej i Zielonej, zwany stacją Centrum, drugi pod Manufakturą od strony ul. Karskiego, a trzeci pomiędzy ul. Kasprzaka i pl. Hallera. Pierwszy wariant, tzw. zerowy, zakłada brak jakiegokolwiek przystanku. Warianty od drugiego do czwartego zakładają po jednym przystanku w tunelu, odpowiednio albo Centrum, albo Manufaktura, albo pl. Hallera. Warianty od piątego do siódmego zakładają po dwa przystanki w tunelu w każdej konfiguracji, czyli Centrum i Manufaktura, Centrum i pl. Hallera oraz Manufaktura i pl. Hallera. Ósmy wariant to tunel z trzema stacjami.

- O wszystkim zadecydują czynniki ekonomiczne i techniczne. Każda stacja podwyższa koszt inwestycji - powiedział Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe.

Studium wykonalności dla tunelu średnicowego, które ma ujrzeć światło dzienne we wrześniu, ma zawierać osiem wymienionych wariantów. PKP PLK wybierze najkorzystniejszy, ale po konsultacjach z władzami Łodzi i woj. łódzkiego. Przypomnijmy, że pierwsze studium wykonalności, które w 2011 roku zaprezentowała firma Sener, miało tylko dwa warianty: stacja pod Manufakturą albo wcale. Dlatego zlecone zostało opracowanie drugiego studium, przewidującego plan z większą liczbą stacji. Priorytetem ma być ustalenie najlepszej lokalizacji stacji Centrum.

W ostatnich dniach na portalach społecznościowych został podniesiony alarm, że przystanek Centrum może nie powstać. Tomasz Bużałek ze stowarzyszenia Łódzka Inicjatywa na rzecz Przyjaznego Transportu napisał petycję do minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak, w której domaga się przystanku Centrum. Do 19 czerwca pod petycją podpisało się 670 osób.

Zamieszanie wokół stacji Centrum zdziwiło Marka Fabera, dyrektora kontraktu budowy Fabrycznego. Zapewnił, że ze strony PKP PLK nie zapadły żadne decyzje i nie zapadną, dopóki trwają prace nad studium wykonalności dla tunelu średnicowego. Marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień zwrócił się do PKP PLK i MIR z pismem, że brak jakiegokolwiek przystanku jest zaprzeczeniem idei budowy tunelu, a budowa przystanku w okolicach Manufaktury ma poważny mankament: dużą odległość od osi transportowych miasta.

- Najbardziej sprawnym, wpisującym się w cele strategiczne całości realizowanego w Łódzkim Węźle Kolejowym programu inwestycyjnego, za którym optuje woj. łódzkie i miasto Łódź, jest wariant przewidujący przystanek w okolicach al. Kościuszki i ul. Zielonej na przecięciu z Łódzkim Tramwajem Regionalnym i planowanym Łódzkim Tramwajem Metropolitalnym o prognozowanym potoku pasażerów rzędu 14,5 tys. na dobę - powiedział Jacek Grabarski z Urzędu Marszałkowskiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki