Tunel kolejowy z Fabrycznego na Kaliski ma powstać w 2020 roku

Marcin Bereszczyński
Koszt budowy tunelu jest szacowany na 2,3 mld zł
Koszt budowy tunelu jest szacowany na 2,3 mld zł Oh Weh
Trwa przetarg na uzupełnienie studium wykonalności tunelu kolejowego pomiędzy Fabrycznym i Kaliskim. Zgodnie z rządową "Strategią rozwoju transportu do 2020 r.", tunel kolejowy pomiędzy Łodzią Fabryczną i Łodzią Kaliską powinien powstać do końca 2020 roku. Szacowany koszt to 2,3 mld zł.

Długość tunelu ma mieć 5,7 km. Aby te plany wcielić w życie, PKP PLK ogłosiło przetarg na uzupełnienie studium wykonalności tunelu. Otwarcie ofert zaplanowano na 14 marca.

Firma, która wygra ten przetarg, będzie miała 435 dni na przygotowanie pełnej dokumentacji. "Strategia rozwoju transportu" przewiduje, że prace zakończą się w trzecim kwartale 2015 roku. Przetarg na projekt i wykonanie tej inwestycji powinien odbyć się w 2016 roku. Jeśli nic nie zakłóci tej procedury, to tunel powstanie w 2020 roku.

Studium wykonalności dla tunelu średnicowego było już opracowane. Prace przy tym dokumencie wzbudziły mnóstwo kontrowersji. Poszło o przystanki kolejowe między Fabrycznym i Kaliskim. Wykonawcy studium upierali się, że nie powinno być żadnych stacji pomiędzy dworcami, a jeśli już, to tylko przy Manufakturze od strony ul. Karskiego. Łodzianom to się nie podobało. Twierdzili, że oprócz Manufaktury, powinny być przystanki przy ul. Zachodniej i przy pl. Hallera. Studium zostało schowane na półkę.

Kolejne studium, na które obecnie rozpisano przetarg, ma uwzględniać budowę przystanków kolejowych w tunelu. Wykonawca będzie musiał również uwzględnić wszystkie możliwe utrudnienia związane z geologią i hydrologią terenu, przez który prowadzić ma tunel. Chodzi o to, aby w przyszłości podziemne jezioro nie utrudniło prac, jak ma to miejsce w przypadku budowy tunelu między Łodzią Widzewem i Łodzią Fabryczną. Studium ma też uwzględnić miejsca, gdzie mogą pojawić się znaleziska archeologiczne.

Mistrz Błachowicz liczy na nokaut!

Wideo

Komentarze 42

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

c
ciasteczko
Odnosząc się do wspólnego użytkowania kolei miejskiej z przystankami i dalekobieznej użyłem porównania dla zobrazowania pewnej sprzeczności wplywajacej na sprawność tunelu, a jej zaistnienie lub brak decyduje o opłacalności budowy, porównanie do naszych dróg, które wszyscy znają jest szybsze niż elaboraty o zawilosciach technicZno ekonomicznych, a i tak ktoś mnie karci za rozeleklosc postu

Po drugie, łódź to nie frankfurt, który jest liderem biznesu w europie, tam np nie uswiadczysz zaparkowanego samochodu na ulicy - są w garażach kubaturowych, kiedy w łodzi każda dzialka po rozbiórce zamienia się w parking zwirowy, a poza tym my właśnie rozebralismy dworzec czołowy, który zresztą był przypadkowy jako zakończenie rocznicy od linii nr 1, dworce czołowe powstawały w metropoliach europejskich koncentrujący ruch pasażerski - na końcu linii, a nie w miastach na linii, odwracanie pociągów to efekt usytuowania tych dworców i ich wartości zabytkowej oraz otoczenia dworców, otoczenia zagospodarowaniem, a nie pola.

Po trzecie, może i projekt jest na liście SRT 2020, ale nie ma go na liście podstawowej inwestycji kolejowych na dofinansowanie z UE, a listy rezerwowej nie ma, co oznacza, że na dzień dzisiejszy może być finansowany z budżetu krajowego. Jaki jest ten budżet, a jaki tym bardziej będzie, świadczy zamach na fundusze emerytalne, więc traktujmy to z przymrużeniem oka raczej, chyba, że w łodzi wygra wiadoma partia i dziwnym trafem nasz projekt zastąpi na liście podstawowej inny - z regionu gdzie ona przegra.

Na koniec, po raz kolejny zauważam, że polemizujace środowiska z organizacji nibypozarzadiwych używają bardzo wąsko widzianej, wygodniej argumentacji, najchętniej takiej, że oponent jest w domyśle głupi, bo odwołał się do powszechnie znanego zjawiska jako porównania. Zawsze rozumieją tak jak im wygodnie i co gorsza myślą, że są najmadrzejsi, bo nie wiadomo czemu tylko pni mają prawo się znać. Ciekawe skąd wiedzą, że inni się nie znają, nie rozumieją, nie mają prawa ..., bo to oni już od dwóch, trzech lat o tym klepią. TO SIE NAZYWA PYCHA, A PYCHA TO GLUPOTA. Z głupotą to do szkoły, a nie do dyskusji. Szacujemy się nawzajem, to podstawa dyskusji. Argumenty.
j
jak zwykle nie na temat
wpis jest smieszny. Skąd autor wie jakie upodobania polityczne ma osoba pisząca. Rozumiem że brak mu argumentow to pisze co mu slina ..... Tekst przypomina mi styl ...własnie komuszej propagandy ( mam swoje lata i stąd wiem).
m
moderator
proszę krótko i na temat , nie piszemy to elaboratów ( ogólnie nawet się zgadzam)
Ł
ŁodzianinPK
Pomijając wszystkie aspekty polityczne tunel powinien powstać i to jak najszybciej. Dzięki niemu może wrócimy na kolejową mapę Polski. Moim zdaniem powinien być bez żadnych dodatkowych przystanków, odległość miedzy dworcami jest tak niewielka, że byłoby to bez sensu - no chyba, że byłyby w nim 4 tory dwa dla ŁKA i dwa dla międzymiastowych to ok - dla ŁKA zgodzę się że to dobry pomysł aby w centrum miasta był jakiś przystanek (poza Fabrycznym) ale międzymiastowe pośpieszne zbierają tylko pasażerów z dwóch lub góra trzech stacji, które powinny być dobrze z komunikowane z całym miastem za pośrednictwem MPK i/lub ŁKA - niedaleki przykład Wawa - SKM, WKD dowożą ludzi na Wschodni, Centralny, Zachodni a z tamtąd IR, IC, TLK po Polsce.....
g
gość
"A przystanków być nie może tyle na wspólnej linii dalekobieznej z podmiejska, bo to tak jakby furmanki i kombajny jeździły po drodze krajowej "

Czytając takie głębokie wynurzenia nie pozostaje nic innego, jak tylko pochylić czoła przed zaprezentowaną tu "wiedzą specjalistyczną i podstawowymi faktami"

"już teraz może tylko nie ma tam żadnych pociągów, bo z braku tunelu trzeba zmieniać kierunek pociągu, co trwa ruski rok. I po to jest wlasnie tunel. "

Zwłaszcza, że zanim w ogóle wybudowany zostanie tunel, to przez Łódź jeździć będą wyłącznie EZT, które można odwrócić w 2 minuty. W ogóle to strach pomyśleć jakim cudem w takim Frankfurcie odwraca się bieg circa 120 pociągów ICE dziennie i dlaczego ci niemieccy idioci zrobili średnicę dla pociągów regionalnych, a nie dalekobieżnych. Cóż, to pewnie pod wpływem "ludzi z organizacji".

"Zapewne dlatego w planach na razie wstępnych podziału kasy z unii na kolej nie ma tego projektu, "

Nie mąć. Projekt jest w SRT 2020.
f
f
żeby jednym żyło się godniej, bo projekt kosztuje. stary już niedobry, będzie nowy a po nim nowszy!
c
ciasteczko
Jesteśmy narodem, który zna się na wszystkim, a raczej tak się mu wydaje. Bez wiedzy specjalistycznej i podstawowych faktów jaki i po co ma być ten tunel. Najgorsze, że w obecnej ekipie średniego szczebla też są ludzie, którym ten tunel przeszkadza jak wszelki postęp bo np. reprezentują lobby drogowe, nie rozumieją roli kolei lub mylnie rozumieją rewitalizacje. I to oni w porozumieniu z ślepo patrzacymi na sprawy transportu miejskiego ludźmi z organizacji zapewne rozwala ten plan. Dla nich studium szczegółowe nie będzie miejscem do uszczegolowienia studium wstępnego, ale do jego zakwestionowania. Bo np. Przystanki powinny być, bo przy zachodniej, bo kamienice się zawalą itp. A przystanków być nie może tyle na wspólnej linii dalekobieznej z podmiejska, bo to tak jakby furmanki i kombajny jeździły po drodze krajowej - znamy to, a przy zachodniej nie może byc przystanku choć jest potrzebny, bo tam musi być pochylenie żeby tunel zszedł niżej, żeby z kolei nie wpływał na kamienice i wtedy nie będzie. Więc teraz ta głupia dyskusja nic nie da poza szkodami dla zamierzenia. To tak jakby powtarzać z klasą cały rok szkolny tylko dlatego, że jasiu opuszczał i ma braki przez wagary, chorobę lub inną sraczke. I tylko dlatego, że jasiu jest synem dygnitarza lub mlodym aktywista np. zsmp . To marnowanie czasu, a polacy są mistrzami marnowania czasu, zwłaszcza łodzianie. Tak my zwłaszcza. Miało być dobrze mówione o mieście, ale dopóki z tego nie wyrosniemy to jest mało ważne, bo to prawda nas wyzwoli, nie propaganda czy inna ganda. Te dyskusje, że może przystanek pod centralem, może pod sukcesją, może pod lotniskiem... A może pod stadionem widzewa ? Że nie po drodze ? - To co, ważne że to "mój pomysł", a że kiepski ...- jak to u Kiepskich. Ludzie weźcie kija, może być krzywy i polozcie na plan łodzi tak jak jeździ pociąg - nie pionowo i nie w poprzek. Inny pisze, że mu tunel niepotrzebny dla pociągów dalekobieznych bo może se na kaliski pojechać - już teraz może tylko nie ma tam żadnych pociągów, bo z braku tunelu trzeba zmieniać kierunek pociągu, co trwa ruski rok. I po to jest wlasnie tunel. Żeby pociągi nie jeździły dookoła łodzi i dookoła polski, żeby tylko nie przez łódź, jak teraz. To są elementarne rzeczy. Dobrze jest najpierw wsłuchać się w dyskusję zanim zabierze się głos. Zapewne dlatego w planach na razie wstępnych podziału kasy z unii na kolej nie ma tego projektu, bo oni wiedzą do czego zdolni są łodzianie wszelkiego stanu. Dokument wisi na stronie ministerstwa, można sprawdzić. Trzeba tylko odróżniać projekty przy których coś się robi od listy właściwej, okrojonej. Ciekawe jak na te harce zapatruja się np. Były min infrastruktury i znany europosel z tegoż ugrupowania. Na harce organizacji pseudospolecznych i innych wysokopostawiobych urzędników tudzież kolejarzy, których namaszczaja i którym chyba nieswiadomie pozwalają niszczyć szansę cywilizacyjna łodzi. A jeszcze ciekawsze, co na to ich wyborcy. Dziennikarze powinni przetestować te dokumenty i prądy ideowe oponentów, jeśli potrafią. Żeby dociec sedna. Ja nie widzę tu żadnej aktywności. Takie projekty winny być realizowane przez kolejne ekipy niezależnie od opcji, a nie wtedy jak wygra nasze ugrupowanie, bo jak nie to kij w szprychy lub w oko. Ale pewnie jestem naiwny, jak to normalni ludzie.
,
Co to jest "wzeszloroczny śnieg" ?
S
Sylwia
Extra, tylko po co?
q
q
A jaki to ma związek z tunelem na Fabryczny?
w
w
Ooo,antysemickie pajace nawet tu zawitały.
G
Gość
A w 2021 będziemy mieli w Łodzi najdłuższe metro na świecie,cztery obwodnice,kolej dużych prędkości,tor F1,i wiele innych fascynujących atrakcji
W
Weronika
Zakładając, że pociagi będa w 2020 kursowały jak przed II Wojną Światową( jeden rano- jeden wieczorem) to te kilka przystanków w tunelu, pozwoli wykorzystać w sensowny sposób tę "inwestycję". Lobby tunelowe w Polsce ma się dobrze :)
h
hit
Spokojnie.... nic z tego nie będzie. Za 2 lata żydostwo znowu zażyczy sobie odnowienia Piotrkowskiej i wszyscy skulą ogonki a z tunelem to się ściemni że społeczeństwo nie może się zdecydować gdzie chce przystanki więc zrobi się w 2025
g
gość
No patrz, a stacje co 700 metrów w świeżo otwartym tunelu w Lipsku to też "grupka nawiedzonych łodzian" wymyśliła? A linię średnicową w Monachium z kilkoma stacjami co 700 metrów? A podziemne stacje w Barcelonie? Budowa tunelu pod miastem tylko po to, żeby i tak nie dało się z pociągu wysiąść to dopiero absurd. Po co komu szybki przejazd z fabrycznego na kaliski? Bezdomnym, żeby załapali się na rozdawanie zupy i tu, i tu, czy kolejarzom?
Dodaj ogłoszenie