Tunel średnicowy w Łodzi. Dobiegają końca odwierty. Budowa zacznie się w styczniu

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
U zbiegu Zielonej i Zachodniej trwają odwierty geologiczne związane z budową tunelu średnicowego pod centrum Łodzi. Odwierty niedługo się zakończą, a w styczniu powinna rozpocząć się budowa tunelu.
U zbiegu Zielonej i Zachodniej trwają odwierty geologiczne związane z budową tunelu średnicowego pod centrum Łodzi. Odwierty niedługo się zakończą, a w styczniu powinna rozpocząć się budowa tunelu. Grzegorz Gałasiński
Odwierty geologiczne, prowadzone pod kątem budowy tunelu średnicowego pod centrum Łodzi, dobiegają końca. Prace budowlane rozpoczną się w styczniu. Odwierty wskazują, że wykonawca inwestycji będzie miał najwięcej problemów od strony ul. Drewnowskiej, gdzie znajduje się dużo wód podziemnych, zlokalizowanych tuż pod powierzchnią gruntu.

Odwierty geologiczne odbywają się obecnie u zbiegu Zielonej i Zachodniej, czyli w miejscu, gdzie zbudowany zostanie podziemny przystanek kolejowy Łódź Śródmieście. W tym miejscu wykonany zostanie wykop dla tarczy TBM, która będzie wierciła podziemny tunel o średnicy 13 metrów.

Odwierty dobiegają końca. Po zakończeniu tych prac w północno-zachodnim narożniku skrzyżowania odwierty będą jeszcze prowadzone na placu po stronie południowo-wschodniej. Odwierty sięgają głęboko w grunt, bo aż do 55 metrów. Po zakończeniu tych prac będzie można przystąpić do budowy. Wykonawca zamierza rozpocząć wykopy w styczniu.

- Nie natrafiliśmy na problemy geologiczne wzdłuż całej trasy tunelu. Największe problemy będą w okolicach ul. Drewnowskiej, gdzie jest dużo podziemnych wód tuż pod powierzchnią gruntu - mówią geolodzy, prowadzący odwierty.

Przypomnijmy, że pierwsze odwierty pod kątem budowy tunelu były prowadzone w 2011 roku. Badano grunt w punktach oddalonych co dwieście metrów. W 2015 roku przeprowadzono bardziej szczegółowe prace. Wwiercano się w grunt na odległość 40 metrów. Punkty badawcze były zlokalizowane co 50 metrów. Już wtedy zlokalizowano najtrudniejsze warunki geologiczne między Drewnowską i Srebrzyńską. Wykonawcy powinni sobie z tym poradzić, ponieważ w tych miejscach tunel będzie budowany metodą odkrywkową. Badania sprzed kilku lat wskazują, że najlepsze warunki geologiczne są w okolicach dworca Łódź Fabryczna, a im dalej na zachód, tym więcej wód podziemnych.

Wielu ekspertów obawia się, że drążenie tunelu tarczą TBM spowoduje drgania, które mogą zagrozić stabilności kamienic. Rok temu, po podpisaniu umowy z wykonawcą tunelu, Arnold Bresch z zarządu PKP PLK powiedział, że nie ma gwarancji, iż nic się nie stanie z łódzkimi kamienicami. Zaznaczył jednak, że przebieg tunelu został zbadany szczegółowo, aby uniknąć jakiegokolwiek ryzyka związanego z drganiami przenoszącymi się na kamienice. Marcin Konarzewski, zastępca dyrektora Energopolu (wykonawcy inwestycji) stwierdził, że po to są inżynierowie, aby rozwiązywać problemy związane z zabudową nad tunelem. Zapewnił, że łodzianie mogą spać spokojnie, bo ich kamienice się nie zawalą.

- Sposób zaprojektowania i wykonania tunelu określony został na etapie przetargu, według analiz przeprowadzonych na etapie studium wykonalności. Pod centrum Łodzi powstanie jeden dwutorowy tunel o długości ponad 3 km oraz cztery tunele jednotorowe o łącznej długości około 4,5 km. Obiekt, zgodnie z projektem, zapewni bezpieczeństwo istniejących budynków. W obszarze robót prowadzony będzie monitoring oddziaływania inwestycji na zabudowę miejską. Wykonawca zobowiązany jest do prowadzenia m.in. pomiarów drgań i stanu technicznego obiektów w sąsiedztwie prowadzonych prac - powiedział Mirosław Siemieniec, rzecznik inwestora, czyli spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Początek tunelu od strony stacji Łódź Fabryczna znajdzie się na głębokości około 14 metrów. W najniższym punkcie tunel osiągnie głębokość 22 metrów. Będzie to w okolicach planowanego podziemnego przystanku przy Ogrodowej. Wylot tunelu w stronę stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec będzie na głębokości około 7 metrów.

- Budowa tunelu średnicowego przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Przystanki zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta, co przełoży się na podniesienie atrakcyjności turystycznej i biznesowej Łodzi oraz ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienny dojazd do pracy i szkoły - powiedział Mirosław Siemieniec.

Tunel średnicowy musi powstać, aby kolej i miasto nie musiały oddawać unijnych pieniędzy przyznanych na budowę dworca Łódź Fabryczna. Wykonawcą jest konsorcjum firm Energopol Szczecin S.A. oraz PBDiM Mińsk Maz. Sp. z o.o. Wartość projektu to 1.764.333.383,70 zł. Kwota dofinansowania z Unii Europejskiej to 1.219.254.777,36 zł.

- Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym - dodaje Mirosław Siemieniec. - Dzięki temu skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne; na osi wschód - zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ - południe (przez stacje Łódź Widzew, Łódź Fabryczna, Łódź Żabieniec). Oddanie do użytku tunelu umożliwi uruchomienie np. połączenia Poznań - Kraków, Szczecin - Lublin, bez przejazdu przez Warszawę, a z przejazdem przez centrum Łodzi.

Zobacz też: Łódź Fabryczna – jeden z najnowocześniejszych dworców w Europie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 25

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
mir
proponuję wyremontowanie linii tramwajowej nr 46 (łódź ozorków).
m
mir
mam propozycję i prośbę aby wyremontować linię tramwajową 46.
m
mir
proponuję tereny łódzkich zewnętrznych basenów MOSiR-u obsadzić żywopłotami.
Z
Ze wsi
Dojeżdżam 35 km do pracy ze wsi nie ma busa PKS PKP itp. też mam pieszo chodzić czy siedzieć na zasiłku ? Codziennie 1,5 h w jedną stronę bo ścieżki rowerowe bo bus pas, dziury jak po nalocie dywanowym . Jak bym mógł to przesiadł bym się w komunikację
Z
Z poza Łodzi
Energopol ogłosił upadłość . Nie płaci czynszu na Traugutta i innych zobowiązań . Jest luty nic się nie dzieje ...
q
qaz
PISDU-ARY WYBRAŁY NAJGORSZYCH Z MOŻLIWYCH DO TEGO ZADANIA. BUDOWA UPADNIE A ŁÓDŹ BĘDZIE MUSIAŁA ZA TYCH PATAŁACHÓW ODDAĆ PIENIĄDZE UNII ZA DWORZEC FABRYCZNY I TUNEL.
H
Hubert
Znaczy miasto dla samochodów?? Ja nie mam ochoty mieszkać wśród miejskiej sieci autrostrad by każdy wygodnicki mógł dotrzeć do sklepu samochodem, zamiast się przejść 5-10 minut pieszo.
m
mir
albo zrobić remont torowiska linii 46 nie budując sieci trakcyjnej i kupić (na tą trasę) tramwaje dwusystemowe elektryczno - spalinowe.
h
hans
Coraz mniej ludzi.I po co to potrzebne i komu?
m
matusm
na Oszustke ,,nie wiem ,pytam wszystkich i nikt nie chce się przyznać. To Jak PKWN i 3 x tak na 70 %
m
matusm
wystarczy przebić do Hetmańskiej aby odblokować Zakładowa z Tirami jadącymi do autostrady . To takie proste.Kolejny rowek ,to lepiej zakopać tory na Widzewskiej będzie przejazd Stoki reszta Łodzi.Ta inwestycja nie została zakończona
m
mir
wiadukt nad ul. świętej teresy, bądź tunelu pod torowiskiem linii kolejowej ( z przejazdem drogowym na dwa pasy jezdni w każdym kierunku (przyszłościowo)), ta inwestycja jest najbardziej istotna, potrzebna
m
mir
po prostu w łodzi problemem drogowym jest rozdzielenie miasta na poszczególne dzielnice (fragmenty) przez linie kolejowe i wynikający z tego brak połączeń drogowych (wiaduktów czy tuneli kolejowo drogowych) pomiędzy nimi.
m
mir
proponuję jeszcze ulicę 11 listopada ( na radogoszczu zachód) przedłużyć do ulicy sosnowej w zgierzu, oraz proponuję próbować połączyć ulicę sadową (w zgierzu, dokładnie sadową od skrzyżowania z chełmską) z ulicą świtezianki (na radogoszczu wschodzie, dokładnie od skrzyżowania świtezianki z krecią)
m
mir
proponowałbym wybudować dodatkowo wiadukt nad ul. świętej teresy, bądź tunelu pod torowiskiem linii kolejowej ( z przejazdem drogowym na dwa pasy jezdni w każdym kierunku (przyszłościowo)), proponowałbym także wybudować nowy wiadukt kolejowy ( z przejazdem drogowym na dwa pasy jezdni w każdym kierunku (przyszłościowo)) na ulicy łódzkiej w zgierzu (okolicy ulic kolejowej i prostej).
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie