Odwierty geologiczne odbywają się obecnie u zbiegu Zielonej i Zachodniej, czyli w miejscu, gdzie zbudowany zostanie podziemny przystanek kolejowy Łódź Śródmieście. W tym miejscu wykonany zostanie wykop dla tarczy TBM, która będzie wierciła podziemny tunel o średnicy 13 metrów.
Odwierty dobiegają końca. Po zakończeniu tych prac w północno-zachodnim narożniku skrzyżowania odwierty będą jeszcze prowadzone na placu po stronie południowo-wschodniej. Odwierty sięgają głęboko w grunt, bo aż do 55 metrów. Po zakończeniu tych prac będzie można przystąpić do budowy. Wykonawca zamierza rozpocząć wykopy w styczniu.
- Nie natrafiliśmy na problemy geologiczne wzdłuż całej trasy tunelu. Największe problemy będą w okolicach ul. Drewnowskiej, gdzie jest dużo podziemnych wód tuż pod powierzchnią gruntu - mówią geolodzy, prowadzący odwierty.
Przypomnijmy, że pierwsze odwierty pod kątem budowy tunelu były prowadzone w 2011 roku. Badano grunt w punktach oddalonych co dwieście metrów. W 2015 roku przeprowadzono bardziej szczegółowe prace. Wwiercano się w grunt na odległość 40 metrów. Punkty badawcze były zlokalizowane co 50 metrów. Już wtedy zlokalizowano najtrudniejsze warunki geologiczne między Drewnowską i Srebrzyńską. Wykonawcy powinni sobie z tym poradzić, ponieważ w tych miejscach tunel będzie budowany metodą odkrywkową. Badania sprzed kilku lat wskazują, że najlepsze warunki geologiczne są w okolicach dworca Łódź Fabryczna, a im dalej na zachód, tym więcej wód podziemnych.
Wielu ekspertów obawia się, że drążenie tunelu tarczą TBM spowoduje drgania, które mogą zagrozić stabilności kamienic. Rok temu, po podpisaniu umowy z wykonawcą tunelu, Arnold Bresch z zarządu PKP PLK powiedział, że nie ma gwarancji, iż nic się nie stanie z łódzkimi kamienicami. Zaznaczył jednak, że przebieg tunelu został zbadany szczegółowo, aby uniknąć jakiegokolwiek ryzyka związanego z drganiami przenoszącymi się na kamienice. Marcin Konarzewski, zastępca dyrektora Energopolu (wykonawcy inwestycji) stwierdził, że po to są inżynierowie, aby rozwiązywać problemy związane z zabudową nad tunelem. Zapewnił, że łodzianie mogą spać spokojnie, bo ich kamienice się nie zawalą.
- Sposób zaprojektowania i wykonania tunelu określony został na etapie przetargu, według analiz przeprowadzonych na etapie studium wykonalności. Pod centrum Łodzi powstanie jeden dwutorowy tunel o długości ponad 3 km oraz cztery tunele jednotorowe o łącznej długości około 4,5 km. Obiekt, zgodnie z projektem, zapewni bezpieczeństwo istniejących budynków. W obszarze robót prowadzony będzie monitoring oddziaływania inwestycji na zabudowę miejską. Wykonawca zobowiązany jest do prowadzenia m.in. pomiarów drgań i stanu technicznego obiektów w sąsiedztwie prowadzonych prac - powiedział Mirosław Siemieniec, rzecznik inwestora, czyli spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Początek tunelu od strony stacji Łódź Fabryczna znajdzie się na głębokości około 14 metrów. W najniższym punkcie tunel osiągnie głębokość 22 metrów. Będzie to w okolicach planowanego podziemnego przystanku przy Ogrodowej. Wylot tunelu w stronę stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec będzie na głębokości około 7 metrów.
- Budowa tunelu średnicowego przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Przystanki zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta, co przełoży się na podniesienie atrakcyjności turystycznej i biznesowej Łodzi oraz ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienny dojazd do pracy i szkoły - powiedział Mirosław Siemieniec.
Tunel średnicowy musi powstać, aby kolej i miasto nie musiały oddawać unijnych pieniędzy przyznanych na budowę dworca Łódź Fabryczna. Wykonawcą jest konsorcjum firm Energopol Szczecin S.A. oraz PBDiM Mińsk Maz. Sp. z o.o. Wartość projektu to 1.764.333.383,70 zł. Kwota dofinansowania z Unii Europejskiej to 1.219.254.777,36 zł.
- Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym - dodaje Mirosław Siemieniec. - Dzięki temu skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne; na osi wschód - zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ - południe (przez stacje Łódź Widzew, Łódź Fabryczna, Łódź Żabieniec). Oddanie do użytku tunelu umożliwi uruchomienie np. połączenia Poznań - Kraków, Szczecin - Lublin, bez przejazdu przez Warszawę, a z przejazdem przez centrum Łodzi.
Zobacz też: Łódź Fabryczna – jeden z najnowocześniejszych dworców w Europie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?