Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wiosną przyszłego roku odbędzie się kolejna, już XXVII edycja Łódzkich Spotkań Baletowych

Dariusz Pawłowski
Dariusz Pawłowski
Ballet de L’Opera de Lyon z Francji - „Beach Birds"
Ballet de L’Opera de Lyon z Francji - „Beach Birds" © Jean Pierre Maurin
XXVII edycja Łódzkich Spotkań Baletowych odbędzie się w kwietniu i maju przyszłego roku. To niezwykle cenione taneczne biennale ma już 55-letnią historię.

Łódzkie Spotkania Baletowe, organizowane przez Teatr Wielki w Łodzi, to jedno z najbardziej znanych w świecie polskich wydarzeń kulturalnych. XXVII edycja przedsięwzięcia odbędzie się w dniach 26 kwietnia - 22 maja 2024 roku.

W kolejnej odsłonie łódzkiego wydarzenia wezmą udział cztery zespoły: 26 i 27 kwietnia wystąpi Ballet de L’Opera de Lyon z Francji z wieczorem złożonym z dwóch tytułów „Beach Birds & Biped”; 11, 12 i 14 maja gospodarze, Balet Teatru Wielkiego w Łodzi, zaprezentują premierę spektaklu „Romeo i Julia”; 16 i 17 maja Aterbaletto z Włoch pokaże widowisko „Yeled & Secus”, 21 i 22 maja L-E-V Dance Company z Izraela przedstawi spektakl „OCD Love”.

Choreografem widowiska „Beach Birds & Biped”, przygotowanego przez Ballet de L’Opera de Lyon jest Merce Cunningham, zmarły przed kilkunasty laty amerykański tancerz i choreograf, legenda tej dziedziny sztuki, jeden z artystów, którego dokonania uznaje się za rewolucję w sposobie podejścia do choreografii i samej prezentacji baletu. Muzykę do „Beach Birds” napisał John Cage, a do „Biped” - Gavin Bryars.

„Romea i Julię” Hectora Berlioza widzowie zobaczą w choreografii Sachy Waltz.

- To pierwszy raz, kiedy ta artystka będzie współpracowała z polskim zespołem baletowym - podkreślił podczas konferencji prasowej, która odbyła się w Warszawie Rafał Janiak, zastępca dyrektora ds. artystycznych Teatru Wielkiego, który będzie kierownikiem muzycznym spektaklu. - To dzieło niezwykle wymagające muzycznie, więc ta praca będzie bardzo szczególna dla wszystkich zespołów zaangażowanych w to wydarzenie. W inscenizacji oprócz baletu i orkiestry, biorą udział soliści i chór.

Sasha Waltz jest urodzoną w Karlsruhe choreografką, tancerką i reżyserką. Pracowała w Nowym Jorku i Berlinie, w roku 1993 roku wspólnie z Jochenem Sandigiem założyła zespół Sasha Waltz & Guests, który zrobił światową karierę. W Łodzi artystka i jej zespół gościli na XXVI Łódzkich Spotkaniach Baletowych.

Prapremiera spektaklu „Romeo i Julia” w choreografii Sashy Waltz odbyła się w 2007 roku w paryskiej Opéra Bastille; w 2012 roku przedstawienie znalazło się w repertuarze mediolańskiej La Scali.

- Bardzo się cieszę na tę współpracę, myślę, że będzie to duże wydarzenie - dodała Anna Nowak, kierownik baletu Teatru Wielkiego. - To był szalony pomysł dyrektorów teatru, bardzo rzadko udaje się doprowadzić do realizacji przedsięwzięcia, które angażuje tak wiele osób.

„Secus” zespołu Aterbaletto jest dziełem Ohada Naharina, który wykorzystał muzyczny kolaż sięgający od stylu elektronicznego AGF przez indyjskie melodie z Kaho Naa Pyar Hai aż po dźwięczne harmonie piosenek The Beach Boy. Autorem muzyki i choreografii do „Yeled” zaś jest Eyal Dadon. Yeled w języku hebrajskim oznacza „dziecko”.

I w końcu spektakl „OCD Love” L-E-V Dance Company przygotowali Sharon Eyal i Gai Behar. „Widzę całość spektaklu w bardzo ciemnych barwach i cieniach, postać tańczącą z własnym cieniem. Ta choreografia nie zrodziła się z chęci stworzenia czegoś smutnego, a z potrzeby oczyszczenia, zrzucenia bolesnego ciężaru z serca” - powiedziała o swej pracy Sharon Eyal.

Warto przypomnieć, że pierwszą premierą tego sezonu w Teatrze Wielkim w Łodzi będzie spektakl baletowy - „Wieczór baletowy kompozytorów polskich: Karłowicz/Kilar/Szymanowski”. Premierę zaplanowano na 30 września. Kierownictwo muzyczne sprawuje Marta Kluczyńska.

Podczas przedstawienia zaprezentowane zostaną choreografie do trzech dzieł: „Odwiecznych pieśni” Mieczysława Karłowicza (chor. Conrad Drzewiecki, przekaz choreograficzny Dominika Antkowiak), „N.O.M. (Kościelec 1909)” Wojciecha Kilara (chor. Jacek Przybyłowicz) i „Harnasi” Karola Szymanowskiego (chor. Karol Urbański).

Balet jest i będzie bardzo ważną częścią działalności Teatru Wielkiego w Łodzi, wspólnie z działalnością operową i edukacyjną - zapewnił Marcin Nałęcz-Niesiolowski, dyrektor Teatru Wielkiego.

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki