Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Debata o bezpieczeństwie w szkołach. Łódź odwiedził Maciej Kopeć, wiceminister edukacji narodowej

Jacek Losik
Jacek Losik
Wiceminister edukacji narodowej pytał w Łodzi, co zrobić, żeby w szkołach było bezpieczniej. Środowisko oświatowe chce wprowadzenia m.in. uniwersalnego programu wychowawczego

Ponad 300 specjalistów - dyrektorów szkół, nauczycieli, psychologów i wykładowców akademickich - debatowało w poniedziałek w Łodzi o tym, jak podnieść poziom bezpieczeństwa w szkołach. Dyskusję zorganizowali Wojewoda Łódzki we współpracy z Łódzkim Kuratorem Oświaty oraz Ministrem Edukacji Narodowej. Była to jedna z 16 wojewódzkich debat, które mają przygotować resort do wprowadzenia zmian w systemie oświaty. W Łodzi, MEN reprezentował wiceminister Maciej Kopeć.

- Kwestia bezpieczeństwa dzieci, to podstawowy aspekt funkcjonowania placówki oświatowej. Szkoły co prawda mają programy wychowawcze i profilaktyczne. Nie o to jednak chodzi, żeby one były, tylko żeby dobrze funkcjonowały - mówi Maciej Kopeć, sugerując potrzeby zmian.

Czytaj:Telefony komórkowe w szkołach. Łódzcy nauczyciele mają metody, by radzić sobie z "komórkami" uczniów

Uczestnicy spotkania podzielili się na dwie grupy panelowe. Po ok. 2,5 godzinnych rozmowach, zaprezentowały one przedstawicielom ministerstwa swoje postulaty. Jednym z najważniejszych, była potrzeba wsparcia placówek oświatowych w przeciwdziałaniu zażywania dopalaczy przez uczniów. Mówił o tym m.in. Waldemar Boryń, naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu w Pabianicach, który podkreślał rolę profilaktyki w walce z środkami odużającymi.

- Bez wątpienia, plagą ostatnich lat są dopalacze. 7 lat temu zorganizowaliśmy konferencje poświęcone walce z tymi szkodliwymi środkami. Profilaktyce służą takie akcje, jak ta zainicjowana przez Szkołę Podstawową nr 13 Pabianicach. Uczniowie sami organizowali zajęcia, warsztaty, konkursy dla rówieśników, w których informowali o szkodliwości zażywania dopalaczy. Potrzebujemy jednak wsparcia tych działań - tłumaczy Waldemar Boryń.

Czytaj:Co czwarty sześciolatek z Łodzi idzie do podstawówki

W trakcie debaty padł również pomysł wprowadzenia tzw. uniwersalnego programu wychowawczego. Według pomysłodawców, byłoby to narzędzie, dzięki któremu szkoła mogłaby skuteczniej wpływać na wychowanie uczniów. Bez tego, zdaniem niektórych uczestników debaty, szkoła ogranicza się jedynie do interweniowania w sytuacjach kryzysowych.

Czytaj:Szkoła zamiast nauczać, winna wzmacniać i rozwijać innowacyjność i kreatywność

- W mojej szkole jest ok. 1000 opiekunów (rodziców, dziadków itp.). Przy dzisiejszym zróżnicowaniu społeczeństwa, odmiennościach światopoglądowych, trudno sobie wyobrazić, że w tak licznym gronie ustalimy szkolne jednolite i spójne standardy wychowawcze. W efekcie, kwestionowane są nawet najbardziej podstawowe zasady. Na przykład, jeden z naszych uczniów palił w bibliotece elektronicznego papierosa. Wezwany rodzic nie widział w tym nic złego, bo dał mu go na gwiazdkę. Niektórzy opiekuni kwestionują nawet zakaz spóźniania się na lekcję - mówił Tomasz Derecki, dyrektor XII LO w Łodzi.

Tym samym, zdaniem dyrektora Dereckiego, powinny zostać przeprowadzone ustalenia, które jednoznacznie pokażą jak szkoła powinna reagować w danych sytuacjach.

Ponadto, uczestnicy stwierdzili, że szkoła powinna odbudować kulturę dialogu, a przede wszystkim szukać współpracy z rodzicami. Potrzebne jest też wzmocnienie autorytetu nauczycieli, dzięki czemu uczniowie nie będą bali się powierzyć im swoich problemów. Powinno się stworzyć mapy zagrożeń placówek oświatowych. MEN podsumuje ogólnopolskie debaty oraz poinformuje o kształcie zmian, 27 czerwca w Toruniu.

Zmiany w oświacie

Ministerstwo Edukacji Narodowej od 14 marca do 17 maja prowadzi debaty o systemie oświaty.

W 16 miastach w Polsce, w których prowadzone są rozmowy na cztery tematy: szkolnictwo specjalne, kształcenie zawodowe, finansowanie i bezpieczeństwo. W każdym województwie poruszany jest tylko jeden z wymienionych tematów. Wpływ na zmiany o bezpieczeństwie będą miały debaty, zorganizowane w woj. łódzkim, wielkopolskim, pomorskim i warmińsko - mazurskim. Temat finansowania oświaty poruszony zostanie w woj. zachodniopomorskim, dolnośląskim, świętokrzyskim i podkarpackim. Kształcenie zawodowe, to temat, na który wypowiedzą się specjaliści z woj. kujawsko - pomorskiego, mazowieckiego, lubelskiego i opolskiego. Ostatni temat przewodni - szkolnictwo specjalne, omówiony będzie w woj. lubuskim, śląskim, małopolskim i podlaskim. W międzyczasie, nad opracowaniem tych samych zagadnień pracuje grupa 1840 ekspertów, wyłonionych przez MEN. Zwieńczeniem pracy ministerstwa ma być ogólnopolska debata w Toruniu (27 czerwca). Wówczas, MEN poinformuje o wnioskach z rozmów oraz wypracowanych na ich podstawie projektach reform.
los

Skrót najważniejszych wydarzeń tygodnia 4-10 kwietnia

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki