Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec Łódź Fabryczna. Koniec sierpnia to ostateczny termin [ZDJĘCIA,FILM]

Agnieszka Magnuszewska
Agnieszka Magnuszewska
Wykonawca dworca Łódź Fabryczna nie negocjuje już dłuższego terminu ukończenia robót tylko wielkość swojego wynagrodzenia

Do końca sierpnia przejezdne mają być ul. Nowotargowa, Tramwajowa, Wierzbowa, Nowowęglowa, Kilińskiego, którymi będzie można dojechać do nowego dworca Łódź Fabryczna autem i tramwajem. Przedstawiciele władz Łodzi zapewniają, że dworzec i układu dróg wokół niego będzie gotowy do końca wakacji.

Czytaj:Dworzec Łódź Fabryczna. Tajemnicze roszczenia wykonawcy

- Zgodnie z aktualnym harmonogramem termin ukończenia prac to 30 sierpnia 2016 r. - mówi Marcin Dyguda, kierownik zespołu Łódź Fabryczna w wydziale projektów kluczowych Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi.- Negocjacje z wykonawcą dworca wciąż się toczą, ale zarówno on jak i zamawiający złożyli deklarację o niezmienności terminu. Rozmowy dotyczą pieniędzy, m.in. kosztów pośrednich prowadzenia budowy. Jednak o zasadności i wysokości roszczenia wykonawcy zdecyduje sąd.

Do września nie pozostało dużo czasu, a na drogach wokół Fabrycznego jest jeszcze sporo do zrobienia. Zaawansowana jest budowa ul. Nowotargowej, którą będzie można podjechać pod dworzec.

- Budowane są wiadukty ul. Nowotargowej w relacji północ-południe i zachód-wschód. Ich konstrukcja jest w 80 proc. - mówi kierownik Dyguda. - Po stronie północnej dworca realizowany jest wiadukt tramwajowy, po którym tramwaje będą jeździć od ul. Kilińskiego do ul. Węglowej i Tramwajowej.

Budowany jest też zjazd pod estakadą na Nowotargowej.

- Widać już płytę pod wiaduktem, na którą będziemy zjeżdżać od północy, południa i wschodu - mówi kierownik Dyguda. - Przy Fabrycznym powstaną dwa minironda, które pokierują nas przed wejście do dworca. Będzie tam można wysadzić pasażera albo zjechać na parkingi podziemne na poziomie minus 11.

Czytaj:Trwa budowa dróg wokół nowego dworca Łódź Fabryczna

Z budową Nowotargowej do ul. Tuwima koliduje jeszcze część budynków Enkevu. Ich rozbiórka rozpoczęła się w listopadzie. - Teraz wykonawca dworca przygotowuje się do przełożenia sieci ciepłowniczej, wodociągowej i energetycznej, żeby nie kolidowały z nowym układem drogowym - tłumaczy pracownik ZDiT.

Przesunięty ma być również barak Torpolu stojący przy ul. Węglowej, bo w jego miejscu ma być podstacja trakcyjna zasilająca tramwaje kursujące wzdłuż dworca oraz ulicami: Kilińskiego, Narutowicza i Tramwajową. Prace na Tramwajowej mają się skończyć w sierpniu, choć auta będą mogły na nią wjeżdżać od czerwca.

Czytaj:Dworzec Łódź Fabryczna. Wnętrze dworca będzie ziało pustką

W końca sierpnia ma być przejezdna ul. Nowowęglowa od dworca do Wierzbowej (przejdzie nad Tramwajową) oraz ul. Wierzbowa od ul. Narutowicza do Tuwima. - W tym miesiącu chcemy ogłosić przetarg na wybór wykonawcy odcinka między ul. Nowowęglową a Tuwima. To tylko 45 m - mówi kierownik Dyguda. - Natomiast prace Łódzkiej Spółki Infrastrukturalnej na odcinku od Narutowicza do siedziby ZWiK już się zakończyły. Zostało wybudowanie chodnika i posadzenie 39 drzew.

Na ul. Knychalskiego i Składowej prace dopiero się rozpoczną. Te ulice nie będą gotowe na otwarcie dworca.

- Pierwsze etapy prac będą realizowane w wakacje. Na początku skupimy się na modernizacji i przebudowie magistrali wodociągowej, która będzie zasilać dworzec - mówi pracownik ZDiT.

Nie ma też co liczyć na dalszy odcinek ul. Nowowęglowej od Wierzbowej do Kopcińskiego. Przetarg na jego budowę zostanie ogłoszony dopiero w czerwcu lub lipcu.

Łódź Fabryczna


  • Prace postępują również na dworcu Łódź Fabryczna.

    Na poziomie minus 16 w pełni wykonano torowisko kolejowe oraz perony , na których zamontowano kamienne płytki. Na dworcu zamontowano już też panoramiczne windy oraz ruchome schody.
  • Obecnie prowadzone prace związane są głównie z budową systemu sterowania ruchem kolejowym, czyli montowane są semafory, sygnalizatory i trakcja.

    - Po układach torowych można już prowadzić ruch. Realizowane są też rozjazdy , co umożliwi wjazd pociągów technicznych do montażu trakcji - tłumaczy Marcin Dyguda z Zarządu Dróg i Transportu - Prace umożliwiające rozjazdy na wszystkie wybudowane perony są prowadzone na głowicy wschodniej, na wysokości ul. Tramwajowej.

    Pociągi techniczne wjadą na dworzec od strony Widzewa, bo tunel pod ul. Kopcińskiego został już wykonany.
  • Torpol, jeden z wykonawców dworca , przeniósł pracowników biurowych z baraku przy ul. Węglowej do Textilimpexu. Wkrótce przeniesie dotychczasowy obiekt na drugą stronę działki, która jest dzierżawiona od osoby prywatnej.

    W ciągu dwóch tygodni barak zostanie przeniesiony.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki