Zanim ojciec z małym dzieckiem pod pachą zdążył dobiec do autobusu, kierowca odjechał z przystanku. Świadkiem takiego zdarzenia był Marcin Zalewski, radny PiS. Podkreśla, że takie sytuacje zdarzają się dosyć często, podobnie jak gwałtowne hamowanie przez kierowców MPK. Dlatego w interpelacji, którą złożył na początku maja, proponuje zorganizowanie kursu ze współżycia społecznego. I to nie tylko dla motorniczych i kierowców autobusów, ale również dla osób, które odpowiadają za politykę jakości usług w MPK.
- Na początku miesiąca byłem świadkiem, jak do autobusu linii 69 na Dąbrowie biegł ojciec z małym dzieckiem pod pachą. Gdy zbliżył się do autobusu, kierowca odjechał z na wpół otwartymi drzwiami. Nie zaczekał, by ojciec mógł wsiąść do autobusu. Pasażer, który wysiadł z autobusu, pocieszył ojca, że na poprzednim przystanku kierowca o mało nie doprowadził do nieszczęścia, bo zaczął odjeżdżać z przystanku, zanim jedna z pasażerek zdążyła wysiąść z pojazdu - podkreśla Marcin Zalewski.
- Część kierowców najwyraźniej wychodzi z założenia, że jak pasażer biegnie do autobusu, to biegnie na kolejny autobus.
Radny podkreśla, że jakość usług MPK powinna się poprawić.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Ostre hamowanie autobusu MPK. Czworo pasażerów w szpitalu
- Choć mam świadomość, że są kierowcy, którzy bardzo dobrze wykonują pracę - zastrzega radny.
Czy szkolenie ze współżycia społecznego coś pomoże? W końcu co dwa - trzy lata MPK organizuje dla kierowców i motorniczych szkolenia bhp, których część jest poświęcona obsłudze pasażera.
- Motorniczy lub kierowca, który odjeżdża z przystanku, chociaż właśnie dobiega kolejny pasażer, nie robi tego na złość pasażerowi. Szczególnie w przypadku kierowcy autobusu - zapewnia Sebastian Grochala, rzecznik MPK. - Prowadzący po zamknięciu drzwi przenosi wzrok z prawego lusterka na lusterko lewe w celu włączenia autobusu do ruchu. Nie patrzy wówczas w prawe lusterko, więc jeśli ktoś dobiega do autobusu po zamknięciu drzwi, może się zdarzyć, że prowadzący jest zajęty opuszczeniem przystanku i nie zauważy takiej osoby.
Rzecznik MPK dodaje, że gdy kierowcy osobówek nie chcą wpuścić autobusu na pas ruchu, czasem opuszczenie zatoki zajmuje kilkanaście sekund.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Urzędnicy z Łodzi nauczą się dbać o zieleń i tożsamość miasta?
- W tej sytuacji prosimy zrozumieć, że kierujący pojazdami komunikacji miejskiej muszą kiedyś opuścić przystanek, ponieważ jeśli tego nie zrobią, mogą nie przejechać na wyświetlającym się dla nich zielonym świetle i stracą na skrzyżowaniu kilka minut. To z kolei przełoży się na czas osób znajdujących się już w pojeździe komunikacji miejskiej - zaznacza Sebastian Grochala.
Dlatego też nie zawsze skargi na kierowców, dotyczące nieczekania na pasażerów, są traktowane jako zasadne. W ubiegłym roku na prowadzących MPK wpłynęło łącznie 786 różnych skarg. Z tego 329 uznano za zawinione, 185 za niezawinione, a 272 nierozstrzygnięte.
- W 2014 r. przyjęliśmy 815 skarg na prowadzących pojazdy. Po rozpatrzeniu prawie połowa skarg została uznana za słuszne - wyjaśnia Sebastian Grochala. - 30 proc. skarg uznano za zdecydowanie niezawinione, a w przypadku 23 proc. nie udało się rozstrzygnąć kwestii winy pracownika.
Z czego się mają szkolić |
Ćwiczenia z szalikiem na krańcówce Pomysły na szkolenia pracowników MPK oraz Zarządu Dróg i Transportu bywają różne. Pracownicy ZDiT wezmą wkrótce udział w szkoleniu z dbania o zieleń. Kurs zostanie sfinansowany z budżetu obywatelskiego, bo to wolą łodzian było, by przeszkolić urzędników i drogowców, aby nie wycinali tylu drzew. Z kolei Fundacja Ulicy Piotrkowskiej chciałaby drogowców przeszkolić z tożsamości miasta. Może dzięki temu nie usuwaliby podczas robót wiekowych włazów kanalizacyjnych i kamiennych podjazdów, które przypominają o historii Łodzi. Pracowników MPK szkolono kilka lat temu, jak mają sobie radzić ze stresem, wrzodami i chorobami kręgosłupa. Wręczono im broszury przygotowane przez Instytut Medycyny Pracy. Kierowcy mieli wykonywać na krańcówkach ćwiczenia z ręcznikiem kąpielowym lub szalikiem. W walce ze stresem miał im pomagać telefon do ukochanej osoby i myślenie o czymś przyjemnym. Jakie było zalecenie dla kierowców stojących korkach? „Rozważ, czy to twoja wina”. |
MATURA 2016|MATURA 2016 POLSKI - podstawowy i rozszerzony [ARKUSZE, ODPOWIEDZI matura 2016 polski]
MATURA 2016|MATURA 2016 MATEMATYKA: poziom podstawowy [matematyka ODPOWIEDZI, ZADANIA, ARKUSZE CKE, ROZWIĄZANIA]
MATURA 2016|MATURA 2016 ANGIELSKI - poziom podstawowy i rozszerzony [ODPOWIEDZI, ARKUSZE, PYTANIA, TRANSKRYPCJE]
MATURA 2016|MATURA 2016 MATEMATYKA: poziom rozszerzony[matematyka ODPOWIEDZI, ZADANIA, ARKUSZE CKE, ROZWIĄZANIA]
MATURA 2016|MATURA WOS 2016: poziom podstawowy i rozszerzony [WOS ODPOWIEDZI, ARKUSZ CKE, PYTANIA]
MATURA 2016|MATURA 2016 NIEMIECKI - poziom podstawowy i rozszerzony [ODPOWIEDZI, ARKUSZE, PYTANIA, TRANSKRYPCJE]
MATURA 2016| MATURA 2016: FIZYKA - poziom podstawowy i rozszerzony [PYTANIA, ZADANIA, ARKUSZE CKE, ODPOWIEDZI]
MATURA 2016| MATURA 2016. Chemia - trudny egzamin na zakończenie drugiego tygodnia matur
Wydarzenia tygodnia w Łódzkiem. Przegląd wydarzeń 9 - 15 maja 2016 roku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?