Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Teatr Muzyczny w Łodzi. Początek drogi „Wielkiej księżnej Gerolstein”

Dariusz Pawłowski
Dariusz Pawłowski
Teatr Muzyczny w Łodzi rozpoczął próby do opery komicznej „Wielka księżna Gerolstein”. Premiera zaplanowana jest na październik.

Trzyaktową „Wielką księżnę Gerolstein” skomponował Jacques Offenbach. Łódzka inscenizacja będzie pierwszym polskim wystawieniem tej operetki, określanej też mianem opery komicznej, w oryginalnej wersji.

Pierwsze próby czytane z solistami poprowadził reżyser przedstawienia, Piotr Bikont. Premiera otworzy w „Muzycznym” sezon 2016/2017 i zaplanowano ją na 8 października.

PRZECZYTAJ TAKŻE: 3. Festiwal "Taneczne Zderzenia" w Teatrze Muzycznym w Łodzi. Balet blisko bolączek świata

Piotr Bikont jest reżyserem, ale i autorem inscenizacji. Kierownictwo muzyczne sprawuje Elżbieta Tomala-Nocuń, scenografię przygotowuje Grzegorz Małecki, kostiumy - Zuzanna Markiewicz, choreografię - Dorota Jawor-Przybyszewska, a chór - Roman Paniuta.

Tytułową, obszerną partię przygotowują Małgorzata Długosz i Agnieszka Gabrysiak. W obsadzie znaleźli się również: Karol Lizak i Dawid Kwieciński, którzy wcielą się w rolę Fryca; Emilia Klimczak, Sylwia Strugińska-Wochowska i Joanna Jakubas - Wanda; Paweł Erdman i Piotr Płuska - Generał Bum; Andrzej Orechwo i Maciej Markowski - Baron Puck; Mariusz Adam Ruta i Szymon Jędruch - Książę Paweł; Mateusz Janicki (młody aktor znany z filmów i seriali, m.in. „Planeta singli”, „Strażacy”, „Singielka”) - Baron Grog. Solistom towarzyszyć będą chór i balet.

PRZECZYTAJ TAKŻE: „Wielka księżna Gerolstein” po raz pierwszy w Teatrze Muzycznym w Łodzi

„Wielka księżna Gerolstein” została przygotowana na Wystawę Światową w Paryżu w roku 1867. Offenbach był wówczas u szczytu powodzenia - teatralne sceny zdobyły „Piękna Heleny” i „Życie paryskie”. Do Paryża miały zjechać wybitne osobistości ówczesnego świata, koronowane głowy, przywódcy i dowódcy. Kompozytor tymczasem, zatrudniwszy sprawdzonych librecistów: Henriego Meilhaca i Ludovica Halévy’ego, zaproponował im satyrę na militaryzm i bezrefleksyjne szafowanie życiem podwładnych.

- „Wielka księżna...” ostatecznie nie spodobała się władzy i operetka była poddawana licznym przeróbkom i adaptacjom - wyjaśnia Zbigniew Macias, zastępca dyrektora ds. artystycznych Teatru Muzycznego. - My wracamy do pierwotnego libretta, które w takiej formie zostanie wystawione w Polsce po raz pierwszy. Polskiego tłumaczenia, specjalnie dla naszego teatru, dokonał Andrzej Ozga.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Koncert jubileuszowy w Teatrze Muzycznym w Łodzi [ZDJĘCIA]

Warto przypomnieć, że w premierowym, paryskim spektaklu w roli tytułowej wystąpiła Hortensja Schneider - najsłynniejsza ówczesna diva operetkowa. Za udział w przedstawieniu zażądała astronomicznej wówczas kwoty: 4.500 franków miesięcznie. Opłacało się - sukces był natychmiastowy.

Wydarzenia tygodnia w Łódzkiem. Przegląd wydarzeń 9 - 15 maja 2016 roku

MATURA 2016|MATURA 2016 POLSKI - podstawowy i rozszerzony [ARKUSZE, ODPOWIEDZI matura 2016 polski]

MATURA 2016|MATURA 2016 MATEMATYKA: poziom podstawowy [matematyka ODPOWIEDZI, ZADANIA, ARKUSZE CKE, ROZWIĄZANIA]

MATURA 2016|MATURA 2016 ANGIELSKI - poziom podstawowy i rozszerzony [ODPOWIEDZI, ARKUSZE, PYTANIA, TRANSKRYPCJE]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki