Na skrzyżowaniu torów kolejowych i ulicy Niciarnianej były szlabany, przed którymi kierowcy musieli długo stać. Po otwarciu podziemnego Dworca Fabrycznego będzie tam jeździć jeszcze więcej pociągów, dlatego zaprojektowano, że pociągi pojadą w tunelu pod ulicą Niciarnianą. Jednak po badaniach geologicznych okazało się, że to niemożliwe. Przyczyną jest tzw. soczewka wodna, czyli podziemne jezioro w pobliżu ulicy Niciarnianej. Budowa tunelu przez podziemne jezioro byłoby zbyt droga i czasochłonna. Dlatego władze kolej postanowiły poprowadzić tory nad soczewką, a nad torami zbudować estakadę.
Tę koncepcję oprotestowali okoliczni mieszkańcy. Obawiali się, że wiadukt zasłoni im widok, mieszkania stracą wartość, a dojazd do okolicznych firm będzie niemożliwy. Władze Łodzi obiecały, że znajdą lepsze rozwiązanie. Przedstawiono pięć wariantów:
- Pierwszy, tzw. zerowy, zakłada zostawienie przejazdu na Niciarnianej bez zmian, czyli postawienie szlabanów.
- Wariant drugi to estakada na Niciarnianej, której nie chcą mieszkańcy.
- Trzeci mówi o rozbudowie ulicy Konstytucyjnej. Przeciw tej koncepcji protestują miłośnicy parku, który trasa musiałaby przeciąć.
- Czwarty wariant to estakada lub tunel na ulicy Widzewskiej. Koncepcja nikomu nie wadzi, ale jest bez sensu z ekonomicznego punktu widzenia.
- Ostatni wariant mówi o przedłużeniu ulicy Puszkina.
Trzy ostatnie propozycje nie mają szans realizacji w najbliższych latach z powodu ogromnych kosztów. Czy szósty wariant, czyli budowa tunelu pod torami, ma sens?
- Trwają w tej sprawie rozmowy z koleją - mówi Marcin Masłowski, rzecznik prezydent Łodzi.
- Nie mogę potwierdzić ani zaprzeczyć - dodaje Grzegorz Nita, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi.
Równie enigmatycznie wypowiada się inwestor, czyli zarządca infrastruktury kolejowej.
- Poszukujemy najlepszego rozwiązania. Za wcześnie na szczegóły - mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK.
Radni z klubu Łódź 2020, który występował w imieniu mieszkańców ulicy Niciarnianej, zwrócili się do prezydent miasta Hanny Zdanowskiej o przeprowadzenie konsultacji społecznych w tej sprawie. Na razie konsultacji nie ma.
- Tunel drogowy pod torami to najlepsze rozwiązanie - uważa Łukasz Magin, przewodniczący klubu Łódź 2020. - Szkoda, że dopiero po protestach łodzian i interwencji radnych pojawił się scenariusz, korzystny dla mieszkańców Niciarnianej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?