Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel pod torami kolejowymi zamiast estakady na Niciarnianej?

Marcin Bereszczyński
Kolej chciała wybudować estakadę nad ul. Niciarnianą. Projekt oprotestowano, ale to nadal wariant najbardziej prawdopodobny
Kolej chciała wybudować estakadę nad ul. Niciarnianą. Projekt oprotestowano, ale to nadal wariant najbardziej prawdopodobny
Tunel na ulicy Niciarnianej zamiast estakady? Taka wiadomość ucieszyłaby mieszkańców bloków przy tej ulicy. Na razie ani kolej, ani władze Łodzi nie potwierdzają, że tunel zastąpi estakadę. To początek prac nad tą koncepcją.

Na skrzyżowaniu torów kolejowych i ulicy Niciarnianej były szlabany, przed którymi kierowcy musieli długo stać. Po otwarciu podziemnego Dworca Fabrycznego będzie tam jeździć jeszcze więcej pociągów, dlatego zaprojektowano, że pociągi pojadą w tunelu pod ulicą Niciarnianą. Jednak po badaniach geologicznych okazało się, że to niemożliwe. Przyczyną jest tzw. soczewka wodna, czyli podziemne jezioro w pobliżu ulicy Niciarnianej. Budowa tunelu przez podziemne jezioro byłoby zbyt droga i czasochłonna. Dlatego władze kolej postanowiły poprowadzić tory nad soczewką, a nad torami zbudować estakadę.

Tę koncepcję oprotestowali okoliczni mieszkańcy. Obawiali się, że wiadukt zasłoni im widok, mieszkania stracą wartość, a dojazd do okolicznych firm będzie niemożliwy. Władze Łodzi obiecały, że znajdą lepsze rozwiązanie. Przedstawiono pięć wariantów:

  • Pierwszy, tzw. zerowy, zakłada zostawienie przejazdu na Niciarnianej bez zmian, czyli postawienie szlabanów.
  • Wariant drugi to estakada na Niciarnianej, której nie chcą mieszkańcy.
  • Trzeci mówi o rozbudowie ulicy Konstytucyjnej. Przeciw tej koncepcji protestują miłośnicy parku, który trasa musiałaby przeciąć.
  • Czwarty wariant to estakada lub tunel na ulicy Widzewskiej. Koncepcja nikomu nie wadzi, ale jest bez sensu z ekonomicznego punktu widzenia.
  • Ostatni wariant mówi o przedłużeniu ulicy Puszkina.

Trzy ostatnie propozycje nie mają szans realizacji w najbliższych latach z powodu ogromnych kosztów. Czy szósty wariant, czyli budowa tunelu pod torami, ma sens?

- Trwają w tej sprawie rozmowy z koleją - mówi Marcin Masłowski, rzecznik prezydent Łodzi.

- Nie mogę potwierdzić ani zaprzeczyć - dodaje Grzegorz Nita, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi.

Równie enigmatycznie wypowiada się inwestor, czyli zarządca infrastruktury kolejowej.

- Poszukujemy najlepszego rozwiązania. Za wcześnie na szczegóły - mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK.

Radni z klubu Łódź 2020, który występował w imieniu mieszkańców ulicy Niciarnianej, zwrócili się do prezydent miasta Hanny Zdanowskiej o przeprowadzenie konsultacji społecznych w tej sprawie. Na razie konsultacji nie ma.

- Tunel drogowy pod torami to najlepsze rozwiązanie - uważa Łukasz Magin, przewodniczący klubu Łódź 2020. - Szkoda, że dopiero po protestach łodzian i interwencji radnych pojawił się scenariusz, korzystny dla mieszkańców Niciarnianej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki