MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jeszcze w tym tygodniu rozpocznie się dalsze drążenie tunelu średnicowego pod Śródmieściem

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Budowa stacji Łódź Śródmieście idzie pełną parą
Budowa stacji Łódź Śródmieście idzie pełną parą Jacek Zemła
Jeśli nie staną na przeszkodzie problemy techniczne, jeszcze w tym tygodniu powinna zostać uruchomiona stojąca od ponad roku pod ul. Mielczarskiego większa tarcza drążąca o imieniu Katarzyna. Maszyna jest już gotowa do startu, a co najważniejsze wzmocnione zostały fundamenty kamienic, pod którymi będzie drążony tunel w kierunku Łodzi Fabrycznej. Oczywiście cały proces będzie ściśle nadzorowany, gdyby pojawiły się niepokojące drgania lub pęknięcia Katarzyna zostanie zatrzymana.

Którędy przejdzie Katarzyna?

Ponad rok trwały prace przy wzmacnianiu gruntu na trasie jaką przejdzie Katarzyna. Pod fundamenty kamienic wstrzykiwano poprzez sięgające kilka metrów w głąb ziemi szachty specjalny beton, który miał wypełnić jamy, puste miejsca oraz wzmocnić stare budowle. Operacja zakończyła się, Katarzyna może więc przystąpić do pracy. Jej kolejnym etapem będzie dojście od ul. Mielczarskiego, gdzie obecnie stoi, pod ulicami Legionów, Gdańską, Próchnika, 1 Maja, Więckowskiego i Wólczańską do podziemnego przystanku Łódź Śródmieście, zlokalizowanego u zbiegu alei Kościuszki i Zielonej. Będzie to jeden z najtrudniejszych odcinków na całej trasie budowanego tunelu ze względu na gęstą zabudowę wzniesionymi najczęściej jeszcze przed wojną budynkami.

Faustyna pracuje pod aleją Włókniarzy

ZOBACZ ZDJĘCIA

Tymczasem mniejsza maszyna drążąca Faustyna właśnie przechodzi pod aleją Włókniarzy. Udało się zgrać prace torowe przy Legionów z drążeniem tunelu, dzięki czemu po alei Włókniarzy nie kursują obecnie tramwaje. To ułatwia pracę przy tunelu, bo torowisko jest szczególnie narażone na ewentualne odkształcenia. Przy poprzednim przejściu maszyny pod torami tramwajowymi doszło do wycieku na powierzchnię piany tłoczonej przed tarczę dla zmniejszenia tarcia. Tym razem maszyna przechodzi nieco głębiej, więc takich wycieków być nie powinno, ale wykluczyć niczego nie można. Zarówno grunt jak i jezdnia alei Włókniarzy są przez cały czas monitorowane.

Jak pojadą pociągi?

Faustyna lada dzień osiągnie metę trzeciego tunelu jednotorowego na Kozinach, jest zaawansowana w ok. 90 procentach. Tu zostanie wyjęta, poddana konserwacji i ponownie rozpocznie pracę na ostatnim z etapów - w kierunku ulicy Srebrzyńskiej. Pojadą nim pociągi z kierunku Łodzi Fabrycznej do Łodzi Kaliskiej. Obecnie powstający tunel ma natomiast prowadzić z Łodzi Żabieniec w kierunku Łodzi Fabrycznej. Tunele jednotorowe będą cztery - od stacji Łódź Koziny pociągi rozjadą się nimi w dwóch kierunkach - na Żabieniec oraz na Kaliską, a tunelem głównym dwutorowym, budowanym przez Katarzynę, podążą na Łódź Fabryczną.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Koniec sprawy Assange'a. Ugoda z USA zapewnia mu wolność

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Jeszcze w tym tygodniu rozpocznie się dalsze drążenie tunelu średnicowego pod Śródmieściem - Express Ilustrowany

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki