MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Teatr Jaracza w Łodzi: Antoniusz i Kleopatra, miłość, wojna i arabska poezja

Aida Stępniak
Po „Księciu niezłomnym” i „Komediancie” w Teatrze im. Stefana Jaracza nadszedł czas na szekspirowską klasykę. Będzie to tragedia „Antoniusz i Kleopatra” bazująca na kronikach Plutarcha.

Reżyser przedstawienia Wojciech Faruga studiował na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej im. Zelwerowicza oraz w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. W zawodowym dorobku ma m.in.realizację performatywnej akcji „Kniaź Patiomkin. Siedem snów Schmidta o rewolucji”, będącej częścią projektu ODKRYTE/ZAKRYTE warszawskiego Teatru Dramatycznego, współpracę przy serialu teatralnym „XIX>XXI” towarzyszącym otwarciu Centrum Nauki Kopernik czy współtworzenie idei różnorodnych ekspozycji muzealnych. Wśród wyreżyserowanych przez niego spektakli wymienić można takie tytuły jak: „Trędowata. Melodramat” w bydgoskim Teatrze Polskim, „W środku słońca gromadzi się popiół” w krakowskim Teatrze Starym czy „Lalka. Najlepsze przed nami” w warszawskim Teatrze Powszechnym. Ten ostatni, będący adaptacją powieści Bolesława Prusa, spotkał się z różnorodnymi opiniami - od doceniających pomysłowość realizacji po uznanie go za rozczarowujące oraz nieoddające walorów i przesłania tekstu Prusa.

Z Farugą nad „Antoniuszem i Kleopatrą” pracował dramaturg Tomasz Jękot. Fundamentem ich interpretacji ma być podkreślenie napięć pomiędzy historycznymi znaczeniami konkretnych elementów postaci i przedstawienia a ich współczesnym odczytaniem. Faruga i Jękot sięgnęli po dwa tłumaczenia dzieła Szekspira: Leona Urlicha z XIX wieku oraz Jerzego Limona i Władysława Zawistowskiego z początku lat 90. minionego wieku. Niektóre elementy tekstu „podtłumaczyli” jednak sami, dokonali też pewnych skrótów w celu prostszego poprowadzenia historii i skupienia jej na głównych postaciach, zaakcentowali jednak postać Eunucha oraz wprowadzili postać z innego dramatu Szekspira - Juliusza Cezara.

Uwagę Farugi zwrócił również stereotyp Kleopatry jako kobiety kojarzonej tylko i wyłącznie z seksualnością - według niego w rządzonej przez Elżbietę I Anglii ukazanie na scenie egipskiej władczyni musiało być odbierane jako aluzja do ówcześnie rządzącej królowej. Reżyser przywołuje opinie, iż władza w rękach kobiety nie była wtedy sprawą oczywistą i łatwą do zaakceptowania.

Rolę Marka Antoniusza zagra Krzysztof Wach, a w Kleopatrę wcieli się Agnieszka Skrzypczak. W pozostałych rolach wystąpią: Paweł Paczesny (Oktawiusz Cezar), Marek Kałużyński (duch Juliusza Cezara), Ewa Wichrowska (Oktawia), Andrzej Wichrowski (Agrypa), Marek Nędza (Eunuch), Mariusz Ostrowski (Eros), Magdalena Jaworska (Charmian), Matylda Paszczenko (Iris) oraz Mariusz Słupiński (Człowiek Do Wszystkiego). Scenografię i kostiumy stworzyła Agata Skwarczyńska, a muzykę opracowała Halszka Sokołowska.

Premiera odbędzie się w sobotę, 9 stycznia na Dużej Scenie. Początek o g. 19. O tej samej godzinie spektakl będzie można obejrzeć też w niedzielę, wtorek i środę (10, 12 i 13 stycznia). Oprócz tego zaplanowano kilka wydarzeń okołopremierowych: w górnym foyer będzie można obejrzeć wystawę prac fotoreportera Krzysztofa Millera „Kobieta na wojnie”. Z autorem zdjęć będzie można spotkać się w niedzielę, 10 stycznia o godzinie 17 na Małej Scenie. Poza tym zostanie wtedy również zaprezentowana poezja Hatifa Janabiego. Wstęp: 5 złotych.

10 najważniejszych wydarzeń 2015 roku w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki