Trasa W-Z łączy wschodnią i zachodnią część Łodzi. Dziś na tych dwóch krańcach miasta znajdują się wielkie osiedla mieszkaniowe. Od zachodniej strony - Retkinia, a po wschodniej - Widzew, Olechów i Janów. Na dodatek trasa ta przebiega przez samo centrum Łodzi, przecinając ul. Piotrkowską, królową łódzkich ulic.
System sterowania ruchem w Łodzi. Połowa skrzyżowań w systemie [ZDJĘCIA]
Można przyjąć, że początki trasy W-Z sięgają jeszcze pierwszej połowy XIX wieku. Jej protoplastą była szosa Rokicińska. Zanim dotarła do Łodzi kolej, to właśnie tą drogą przywożono do miasta przędzę, bawełnę, a wywożono z niego towary wyprodukowane w łódzkich fabrykach.
Ale tak naprawdę początki trasy W-Z sięgają lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku. Wtedy to zaczęto budować w Łodzi nowoczesną arterię komunikacyjną, która miała połączyć wschodnią i zachodnią część miasta. Z mapy Łodzi zniknęła wówczas ul. Główna, jak nazywano biegnącą przez Śródmieście szosę Rokicińską. Wyburzono stojące przy niej kamienice, a w zamian zbudowano nowoczesną, dwupasmową drogę. W miejscu kamienic pojawiły się biura, wieżowce, domy handlowe. Z czasem trasę przedłużono na Retkinię i Widzew. Uruchomiono na niej nowoczesną linię tramwajową. W okolicach parku Poniatowskiego i skrzyżowania z al. Politechniki zbudowano podziemny tunel, którym przemieszczały się samochody i tramwaje. Widzew i Retkinię połączył bezpośrednio tramwaj linii 10.
Grzegorz Nita, szef Zarządu Dróg i Transportu, zaleca łodzianom przesiadki
1 października 2013 roku rozpoczęto zaś trwającą dwa lata przebudowę trasy W-Z. W minioną sobotę pojechały nią pierwsze samochody i tramwaje. Trasa ma ponad 17 kilometrów długości. Wzdłuż niej biegną tory tramwajowe. Dzięki jej przebudowie kolejny raz wyremontowano torowisko tramwajowe na Retkini. Natomiast na wschodzie linię tramwajową przedłużono aż o cztery kilometry. Ta inwestycja sprawiła, że osiedle mieszkaniowe Olechów uzyskało połączenie tramwajowe. Trzeba przypomnieć, że to pierwsze zupełnie nowe torowisko zbudowane w Łodzi w ciągu ostatniego dwudziestolecia. Na przebudowanych torowiskach mają jeździć nowoczesne składy tramwajowe Swing wyprodukowane w bydgoskich zakładach Pesa.
Jak zapewniają władze miasta, inwestycja objęła przeszło 200 skrzyżowań. Zostały one włączone do centralnego systemu sterowania ruchem. Wybudowano też podziemny tunel, którym przejeżdżają kierowcy w okolicach „Centralu”, między al. Kościuszki a ul. Piotrkowską. Ma on 246 metrów długości oraz prawie dziewięć metrów szerokości.
Trasa W-Z. Łodzianin wspomina, jak budował trasę W-Z w Łodzi [ZDJĘCIA]
Przy „Centralu” wzniesiono też Centralny Punkt Przesiadkowy. Ma on cztery perony, kolorową wiatę i łączy linie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego, wiodące z północy na południe miasta, z tramwajami kursującymi w kierunku wschód-zachód. To spowodowało, że tramwaje powróciły po latach na część ul. Piotrkowskiej, między ul. Żwirki a al. Mickiewicza. Centralny przystanek przesiadkowy na trasie WZ ma prawie sto metrów długości, 22 metry szerokości oraz 13 wysokości.
Podstawowy koszt całej inwestycji to 747 mln zł. Dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej wyniosło 532 mln zł. Do tego trzeba doliczyć jeszcze dodatkowe koszty związane z przebudową trasy, które wyniosły około 25 mln zł. Pokryto je z budżetu miasta.
CZY WIESZ, ŻE... |
|
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?