Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ulica Nowotargowa powraca, ale w nowej, odchudzonej wersji

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
W śladzie ulicy Targowej ma powstać Nowotargowa od Tuwima do Piłsudskiego. Ma być na tyle wąska, aby nie burzyć kamienic
W śladzie ulicy Targowej ma powstać Nowotargowa od Tuwima do Piłsudskiego. Ma być na tyle wąska, aby nie burzyć kamienic Grzegorz Gałasiński
Ulica Nowotargowa od Tuwima do Piłsudskiego ma powstać w 2017 roku. Nie będzie szeroką arterią, ale zwykłą jezdnią o dwóch pasach ruchu.

Władze Łodzi, ZDiT, architekci, urbaniści i przedstawiciele organizacji pozarządowych zadecydowali, że Nowotargowa jednak powstanie, mimo wcześniejszych protestów. Jezdnia ma być znaczenie węższa, niż wcześniej planowano. A to oznacza konieczność zlecenia kolejnego projektu. Poprzedni, z którego miasto nie skorzysta, kosztował 530 tys. zł...

Nowotargowa miała być szeroką arterią o przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu) lub 1x4 (jedna jezdnia z czterema pasami ruchu). Wcześniej rozważano nawet sześć pasów ruchu. Ostatnie ustalenia mówią o budowie Nowotargowej o przekroju 1x2, czyli jedna jezdnia o dwóch pasach ruchu. Zwężenie spowoduje, że nie trzeba będzie wyburzać kamienic, które przy realizacji szerokiej trasy musiałyby zostać usunięte.

- Wypracowane stanowisko, dotyczące zmiany przekroju planowanej ulicy Nowotargowej z zakładanego 2x2 (1x4) na 1x2 z poszerzeniem na skrzyżowaniach z ulicą Tuwima i aleją Piłsudskiego zostało zatwierdzone przez władze miasta. Aktualnie przygotowywany jest opis przedmiotu zamówienia, który poprzedzony został spotkaniami, m.in. z jednostkami planistycznymi miasta - Biurem Architekta Miasta w Departamencie Architektury i Rozwoju UMŁ i Miejską Pracownią Urbanistyczną. Spotkania z organizacjami pozarządowymi również służyły zebraniu opinii tych podmiotów, które następnie były brane pod uwagę podczas tworzenia opisu przedmiotu zamówienia. ZDiT planuje, że przedmiotowa dokumentacja zostanie wykonana w 2016 roku - poinformował wiceprezydent Ireneusz Jabłoński w odpowiedzi na interpelację radnych PiS Sebastiana Bulaka i Rafała Markwanta.

Budowa Nowotargowej: inwestycję odwołano a lokatorzy zostali w ruderach

Przypomnijmy, że prawie dwa lata temu radni wykreślili z budżetu na 2014 rok kwotę 8,5 mln zł na Nowotargową, a także wycięli 52 mln zł z wieloletniej prognozy finansowej na tę inwestycję.

Przyczyną były protesty łodzian, którzy nie zgadzali się na szeroką jezdnię wśród kamienic. Radnych nie przekonało wtedy, że miasto wydało 530 tys. zł na projekt Nowotargowej. Uznali, że lepiej skierować ruch ulicami Targową i Wodną, które stałyby się drogami jednokierunkowymi, zapewniając sprawny dojazd do dworca Łódź Fabryczna.

Zmiana koncepcji przekroju Nowotargowej oznacza, że miasto po raz drugi będzie musiało wydać pieniądze na projekt.

- Można też zlecić wprowadzenie zmian w pierwszym projekcie - mówi Piotr Grabowski, rzecznik ZDiT. - Na razie Nowotargowa jest na etapie planowania, choć chcielibyśmy, żeby jej projekt powstał w 2016 roku, aby możliwe było rozpoczęcie budowy w 2017 roku. Bez projektu nie da się mówić o kosztach inwestycji.

Budować Nowotargową czy nie budować? [MAPY]

Na nowy projekt lub uzupełnienie pierwotnego projektu Nowotargowej nie ma jednak pieniędzy w projekcie budżetu Łodzi na 2016 rok. Znajduje się tam 30 mln zł na przebudowę układu dróg wokół dworca Łódź Fabryczna.

- Może z tej puli uda się uszczknąć pieniądze na projekt Nowotargowej - stwierdził Piotr Grabowski.

Historia planowanej ulicy
  • Budowa Nowotargowej od Narutowicza do Piłsudskiego miała kosztować 130 mln zł. Na początku 2014 roku radni zawęzili tę inwestycję do odcinka Narutowicza - Tuwima, wykreślając z budżetu 52 mln zł.
  • Nowotargowa miała być główną drogą dojazdową do dworca Łódź Fabryczna w osi północ - południe. Zakładano wtedy, że z dworca kolejowego skorzysta 200 tysięcy pasażerów na dobę, natomiast z dworca autobusowego 30 tysięcy podróżnych. Ta kalkulacja natężenia ruchu była przeprowadzona w 2008 roku. Późniejsze pomiary wskazywały, że ruch będzie znacznie mniejszy i nie będzie trzeba budować szerokiej arterii komunikacyjnej.
  • Były architekt miasta Piotr Biliński zaproponował w 2014 roku, żeby ruch na dworzec przeprowadzić jednokierunkowymi ulicami Targową i Wodną, wykorzystując sąsiednie ulice Wysoką, Przędzalnianą, Dowborczyków i Nową. Ta koncepcja miała kosztować 15 mln zł.
  • W połowie tego roku pojawiły się sygnały o powrocie do pierwotnej wersji Nowotargowej, aby nie wyrzucać do śmieci jej projektu za 530 tys. zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki