Władze Łodzi, ZDiT, architekci, urbaniści i przedstawiciele organizacji pozarządowych zadecydowali, że Nowotargowa jednak powstanie, mimo wcześniejszych protestów. Jezdnia ma być znaczenie węższa, niż wcześniej planowano. A to oznacza konieczność zlecenia kolejnego projektu. Poprzedni, z którego miasto nie skorzysta, kosztował 530 tys. zł...
Nowotargowa miała być szeroką arterią o przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu) lub 1x4 (jedna jezdnia z czterema pasami ruchu). Wcześniej rozważano nawet sześć pasów ruchu. Ostatnie ustalenia mówią o budowie Nowotargowej o przekroju 1x2, czyli jedna jezdnia o dwóch pasach ruchu. Zwężenie spowoduje, że nie trzeba będzie wyburzać kamienic, które przy realizacji szerokiej trasy musiałyby zostać usunięte.
- Wypracowane stanowisko, dotyczące zmiany przekroju planowanej ulicy Nowotargowej z zakładanego 2x2 (1x4) na 1x2 z poszerzeniem na skrzyżowaniach z ulicą Tuwima i aleją Piłsudskiego zostało zatwierdzone przez władze miasta. Aktualnie przygotowywany jest opis przedmiotu zamówienia, który poprzedzony został spotkaniami, m.in. z jednostkami planistycznymi miasta - Biurem Architekta Miasta w Departamencie Architektury i Rozwoju UMŁ i Miejską Pracownią Urbanistyczną. Spotkania z organizacjami pozarządowymi również służyły zebraniu opinii tych podmiotów, które następnie były brane pod uwagę podczas tworzenia opisu przedmiotu zamówienia. ZDiT planuje, że przedmiotowa dokumentacja zostanie wykonana w 2016 roku - poinformował wiceprezydent Ireneusz Jabłoński w odpowiedzi na interpelację radnych PiS Sebastiana Bulaka i Rafała Markwanta.
Budowa Nowotargowej: inwestycję odwołano a lokatorzy zostali w ruderach
Przypomnijmy, że prawie dwa lata temu radni wykreślili z budżetu na 2014 rok kwotę 8,5 mln zł na Nowotargową, a także wycięli 52 mln zł z wieloletniej prognozy finansowej na tę inwestycję.
Przyczyną były protesty łodzian, którzy nie zgadzali się na szeroką jezdnię wśród kamienic. Radnych nie przekonało wtedy, że miasto wydało 530 tys. zł na projekt Nowotargowej. Uznali, że lepiej skierować ruch ulicami Targową i Wodną, które stałyby się drogami jednokierunkowymi, zapewniając sprawny dojazd do dworca Łódź Fabryczna.
Zmiana koncepcji przekroju Nowotargowej oznacza, że miasto po raz drugi będzie musiało wydać pieniądze na projekt.
- Można też zlecić wprowadzenie zmian w pierwszym projekcie - mówi Piotr Grabowski, rzecznik ZDiT. - Na razie Nowotargowa jest na etapie planowania, choć chcielibyśmy, żeby jej projekt powstał w 2016 roku, aby możliwe było rozpoczęcie budowy w 2017 roku. Bez projektu nie da się mówić o kosztach inwestycji.
Budować Nowotargową czy nie budować? [MAPY]
Na nowy projekt lub uzupełnienie pierwotnego projektu Nowotargowej nie ma jednak pieniędzy w projekcie budżetu Łodzi na 2016 rok. Znajduje się tam 30 mln zł na przebudowę układu dróg wokół dworca Łódź Fabryczna.
- Może z tej puli uda się uszczknąć pieniądze na projekt Nowotargowej - stwierdził Piotr Grabowski.
Historia planowanej ulicy |
|
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?