Nasza Loteria

Tunel średnicowy w Łodzi się opóźnia. Kolej ma pomysł, jak nie stracić dofinansowania z Unii Europejskiej. Zdaniem eksperta to możliwe

Alicja Zboińska
Alicja Zboińska
Inwestor znalazł sposób na to, by nie stracić 1,4 mld zł
Inwestor znalazł sposób na to, by nie stracić 1,4 mld zł PKP PLK
PKP PLK, czyli inwestor tunelu średnicowego pod Łodzią, znalazł sposób na to, by nie stracić 1,4 mld zł dofinansowania z Unii Europejskiej. Groźba jest realna, gdyż wiadomo, że inwestycja nie zakończy się w terminie. Rozwiązaniem ma być tzw. fazowanie projektu, czyli podział inwestycji na etapy i uzyskanie części pieniędzy z kolejnej perspektywy finansowej.

W ramach inwestycji powstaje łącznie 7,5 km tuneli, które mają połączyć dworzec Łódź Fabryczna z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Całość kosztuje 1,7 mld zł, z czego 1,4 mld zł wynosi dofinansowanie unijne. Problem polega na tym, że termin zakończenia inwestycji był już kilka razy przesuwany. Początkowo pociągi miały jeździć tunelami od grudnia 2022, potem termin przesunięto na 2023 rok, ale już w zeszłym roku było wiadomo, że nie uda się go dotrzymać. Najnowszy termin zakłada koniec 2024 roku.

Podzielą inwestycję na etapy

Podczas spotkań Łódzkiego Zespołu Parlamentarnego posłowie i senatorowie dopytywali, czy przedłużająca się budowa nie stanowi zagrożenie dla uzyskania dofinansowania. Przedstawiciele inwestora i głównego wykonawcy tłumaczyli, że poszukują rozwiązania. Właśnie poinformowali, że je znaleźli.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. złożyły wniosek o fazowanie projektu, czyli podział inwestycji na etapy i finansowanie prac realizowanych po 2023 roku ze środków budżetu UE na lata 2021-2027 - informuje inwestor.

Zdaniem ekspertów jest to rozwiązanie, które w podobnych przypadkach było już stosowane.

- Taka praktyka miała miejsce w przypadku projektów kolejowych w perspektywie unijnej 2007-2013 - mówi Marcin Tumanow, ekspert ds. funduszy strukturalnych Business Centre Club. - Jest to rozwiązanie możliwe do zastosowania, ale diabeł tkwi w szczegółach. Projekt można podzielić na dwa mniejsze: ukończone do 2023 roku w ramach bieżącej perspektywy finansowej i kończone po tym czasie.

Najtrudniejszy etap drążenia tunelu pod Łodzią

Przedstawiciele PKP PLK podkreślają, że inwestycja wchodzi w najtrudniejszy etap, czyli drążenie dużą tarczą TBM Katarzyna pod budynkami w centrum miasta o awaryjnym i złym stanie technicznym. Wykonawca - firma PBDiM z Mińska Mazowieckiego - kontynuuje rozmowy z właścicielami i mieszkańcami kamienic oraz miastem na temat rozwiązań satysfakcjonujących wszystkie strony. Chodzi przede wszystkim o zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańców oraz kontynuację inwestycji.

Wykonawca skłania się ku wzmacnianiu obiektów. Dla zapewnienia bezpieczeństwa oraz komfortu lokatorów niektórych budynków znajdujących się na trasie drążenia tunelu, zaplanowano czasowe przenosiny mieszkańców do hotelu. Informacje trafią do mieszkańców z odpowiednim wyprzedzeniem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Śpimy krócej i coraz gorzej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Jedyna gadzinówka jaka powstała w Łodzi, to ta stworzona przez UMŁ. Rada Miejska przyjęła budżet Łodzi na 2023 rok. Rekordowy deficyt i prawie 4 mln złotych na propagandową gazetkę UMŁ:

https://tulodz.pl/wiadomosci-lodz/przyjety-zostal-budzet-lodzi-na-2023-rekordowy-deficyt-i-rekordowe-wydatkami-na-lodzka-gazete/oEGISJWL9z05ahSwOhTL
G
Gość
15 stycznia, 0:10, Gość:

Gadzinówka to określenie prasy okupacyjnej, które pasuje jak ulał do poprzedniego, niemieckiego właściciela spółki Polska Press. Obecnym właścicielem jest polska Spółka Skarbu Państwa.

Kodomita post niżej ciągle nie może tego przeboleć. Nie przejmuj się antypolski głupku, ciągle masz w czym wybierać.

https://dorzeczy.pl/kraj/15774/75-proc-wlascicieli-prasy-w-polsce-to-niemcy.html

Dodatkowo UMŁ stworzył: lodz.pl – propagandową szczujnię za pieniądze łódzkiego podatnika, nie uwzględniającą możliwości komentowania, więc trzódka Kasprzaka popuszcza bąki tutaj:)

https://tulodz.pl/wiadomosci-lodz/przyjety-zostal-budzet-lodzi-na-2023-rekordowy-deficyt-i-rekordowe-wydatkami-na-lodzka-gazete/oEGISJWL9z05ahSwOhTL

Gadzinówka Kodomita bąka Kodomita bąķa Kodomita bąka bąka koryto Gadzinówka sztuka ośmiornica bąka...

G
Gość
13 stycznia, 19:06, faktuber:

Unia jak nie blokuje to dofinansowuje bezsensowne przedsięwzięcia, a budowa kolei dużych prędkości to dla nich jak wrzód na d..ie

No fakt. Unia dofinanowała budowę dróg gminnych, wojewódzkich, autostrad, rozbudowę szkół, baseny, port w Gdańsku...

G
Gość
13 stycznia, 11:32, Gość:

Gadzinówka to określenie prasy okupacyjnej, które pasuje jak ulał do poprzedniego, niemieckiego właściciela spółki Polska Press. Obecnym właścicielem jest polska Spółka Skarbu Państwa.

Kodomita post niżej ciągle nie może tego przeboleć. Nie przejmuj się antypolski głupku, ciągle masz w czym wybierać.

https://dorzeczy.pl/kraj/15774/75-proc-wlascicieli-prasy-w-polsce-to-niemcy.html

Dodatkowo UMŁ stworzył: lodz.pl – propagandową szczujnię za pieniądze łódzkiego podatnika, nie uwzględniającą możliwości komentowania, więc trzódka Kasprzaka popuszcza bąki tutaj:)

https://tulodz.pl/wiadomosci-lodz/przyjety-zostal-budzet-lodzi-na-2023-rekordowy-deficyt-i-rekordowe-wydatkami-na-lodzka-gazete/oEGISJWL9z05ahSwOhTL

Piedrolisz przygłupie. Od dawna wiesz, że piedrolisz, ale i tak piedrolisz.

f
faktuber
Unia jak nie blokuje to dofinansowuje bezsensowne przedsięwzięcia, a budowa kolei dużych prędkości to dla nich jak wrzód na d..ie
P
Państwo z tektury
12 stycznia, 22:32, Gość:

Rozumiecie ten bełkot pismaczki z omajtkowskiej gadzinówki: "... termin przesunięto na 2023 rok, ale już w zeszłym roku było wiadomo, że nie uda się go dotrzymać. Najnowszy termin zakłada koniec tego roku." Który rok mamy teraz czyż nie 2023?

Rozumiemy. I znamy - tak samo pisali w Głosie Robotniczym w czasach PRL.

G
Gość
12 stycznia, 21:08, Gość:

Ilekroć pojawia się jakiś krytyczny komentarz, jest i on – "piedrolisz przygłup" – czopek UMŁ, lewak i po-wski politruk.

"Piedrolisz przygłupie", "Kłamiesz pisowski trollu", "pisowska gadzinówka", "pisowskie gówno", "Spiedralaj na Żoliborz" – usłuje oceniać innych i negować zastaną rzeczywistość:)

Jak nisko trzeba upaść, aby przez cały dzień wypisywać takie bzdury? Są dwie opcje: albo mu za to płacą, albo w ogóle nie pracuje, ale będąc na garnuszku państwa srra ciągle do własnego gniazda.

Piedrolisz przygłupie

G
Gość
12 stycznia, 17:05, Gość:

Jak pisałem że będzie dobrze jak skończą to do 2030 to jakiś mundry z UM bluźnił na mnie "pier..lisz przygł..e " .

UM? Przecież to PKP buduje. Czysty PiS.

G
Gość
Jak pisałem że będzie dobrze jak skończą to do 2030 to jakiś mundry z UM bluźnił na mnie "pier..lisz przygł..e " .
G
Gość
12 stycznia, 16:32, Państwo z tektury:

Brawo PiS!

Kochamy opóźnienia!

Wina Tuska!

Twoja kora mózgowa jest z tektury falistej.

P
Państwo z tektury
Brawo PiS!

Kochamy opóźnienia!

Wina Tuska!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki